Vrid i knæet


JOR-EL
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet til Berlin Marathon (mit første) siden foråret. Har været oppe og løbe 40 km om ugen og har løbet omkring 450 km i alt.

Den 24/8 var jeg ude og spille floorball for at demonstrere min kanon-form :nonono: det endte naturligvis med at min fod stod fast og jeg forsatte og jeg fik et vrid i knæet. knæet var utroligt ømt på dagen og blev hurtigt hævet. Jeg havde vanskeligt ved at gå og havde smerter når jeg støttede på det.

Tog på skadestuen - som sagde at der ikke var noget galt med ledbånd, korsbånd og menisk. Jeg skulle behandle med RICE (Rest, Ice, Compression og Elevation) og søge egen læge hvis der forsat var problemmer. Havde dog lidt på fornemmelsen at holdingen på skadestuen var "hvis han kan humpe ind ved egen hjælp, så kan han også humpe ud".

Siden har jeg skånet knæet og behandlet med isposer og compressions-bind som anbefalet - og resultatet er at ømhed og hævelsen er stort set væk (efter en uge). Syntes dog at knæet virker lidt ustabilt - men er i tvivl om det er mentalt eller reelt. Jeg har stadigvæk en minimal halten - dog ikke hvis jeg tænker over det.

Siden har været 2 gange til min Fys som har undersøgt knæet og ikke fundet nogen skader på led eller knæ - siger jeg har fået et kategori 1 vrid i knæet (let). Efter sidste behandling (i går) blev vi enig om at skåne knæet fra løb i 1-2 uger mere. Han sagde dog at gå-ture og spinning kunne være en mulighed. og så starte forsigtigt med et par lunte-ture og mærke godt efter for smerter og andre symptomer og så bygge op derfra.

Jeg har i mellemtiden fået en henvisning fra min læge til en ortopæd kirurg og har lavet en aftale med Gilhøj privathospital til den 16/8.

Min plan er derfor at starte på lidt spinning et par gange om ugen. og så vente til efter mit besøg hos special-lægen den 16/8 og forhåbenligt før jeg forsøger med en løbetur.

Her er så problemmet - Berlin Marathon er den 26 september og nærmer sig med storm-skridt. Hvis jeg er rigtig heldig så går det godt og jeg kan bygge op til at løbe normalt igen.

Men er det overhovedet realistisk?

Hvordan holder jeg bedst formen ved lige - og får mest ud af de uger jeg har til rådighed? (6 uger fra besøg hos ortopæd kir til Berlin Marathon)

Jeg har et Halvmarathon planlagt den 5/9 inden jeg skulle starte på nedtrapningen.

jeg vil sætte pris på alle slags input fra folk der har erfarringer med lignende...

På forhånd tak!

JOR-EL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share