Protein


Horatt
 Share

Recommended Posts

Hey allesammen..

Jeg har nu gået i til fitness i 8 måneder og har ikke taget nogen kosttilskud i den periode, da jeg mente at min krop ikke havde brug for mere protein i begyndelsen.

nu træner jeg 3 gange om ugen i fitness og løber 2 gange om ugen.

-Hvordan kan man se om man har brug for mere protein?

Link to comment
Share on other sites

Start med at fortælle dine tal:

Højde, alder, vægt og fedtprocent hvis du har målt den (og i givet fald hvordan).

Fortæl dernæst hvor meget du indtager i løbet af dagen, og her er du nok nødt til at veje det du spiser.

Eksempel:

Morgenmad: i alt 500kcal

Æble, nødder, hytteost

40g protein, 40g kulhydrat, 20g fedt

Snack...

Frokost...

Aftensmad...

Snack...

I alt: 3000kcal for dagen fordelt på X gram protein, Y gram kulhydrat og Z gram fedt.

Hvis du vil kan du skrive mængderne af de enkelte fødevare, men det er næppe nødvendigt i første omgang.

En anden fremgangsmåde er at se på om du tager på i vægt, og om den fedtprocent ændrer sig i den forbindelse, eller om du holder vægten men måske formår at sænke fedtprocenten imens.

Hvis du ikke tager på, så spiser du ikke nok generelt.

Hvis du tager på, men ikke tager (nok) på i muskelmasse, så skal du måske have mere protein, eller der skal kigges mere grundigt på din energifordeling.

Og husk at protein i "rigtig" mad som hovedregel er meget bedre end proteinpulver, men det kan dog godt give mening af praktiske hensyn og hvis man har svært ved at spise som meget som man skal for at tage på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share