Ergometer roning


camdi
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg er begyndt at syntes roning i concept 2 er alletiders, jeg er dog stadig ret grøn i det. Jeg er primært interesseret i at få en hurtigere 500meter tid, er gået fra 1:53 til 1:36(på indstilling 10) på en 4 måneders tid. Mit mål er at komme ned i 1:20erne. Jeg har trænet styrketræning i 14 år, og vejer 112 Kg. Mit store problem er at jeg føler jeg ikke kan få vejret når jeg kommer til de sidste 100 meter. Jeg forestiller mig det er min iltoptagelse til min forholdvis store muskelmasse den er gal med.

Er der nogen der ligger inde med et træningsprogram til at forbedre sin 500 meter tid, eller bare nogen gode råd? :)

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej alle sammen.

Jeg er begyndt at syntes roning i concept 2 er alletiders, jeg er dog stadig ret grøn i det. Jeg er primært interesseret i at få en hurtigere 500meter tid, er gået fra 1:53 til 1:36(på indstilling 10) på en 4 måneders tid. Mit mål er at komme ned i 1:20erne. Jeg har trænet styrketræning i 14 år, og vejer 112 Kg. Mit store problem er at jeg føler jeg ikke kan få vejret når jeg kommer til de sidste 100 meter. Jeg forestiller mig det er min iltoptagelse til min forholdvis store muskelmasse den er gal med.

Er der nogen der ligger inde med et træningsprogram til at forbedre sin 500 meter tid, eller bare nogen gode råd? :)

På forhånd tak

Det der hjalp min 1km tid meget (ligger på 3.12 nu og indtil vennerne slår den, bliver den der :) ) var da jeg roede 3 gange om ugen. mandag 5-6 km med ca 1.50-2min pr 500 min, onsdag 1km hurtigst muligt, fredag igen langt. Og så styrketræning ved siden af som altid. Følte at de lange ture med god hastighed gav meget mere overskud i arme og lunger.

1.20 er seriøst en hurtig tid :) Jeg har svært ved at presse den under 1.29 selv på 100m, så hvis du når det er jeg sgu imponeret!

Link to comment
Share on other sites

1:20 er jo sindsygt hurtigt. Min egen rekord er 1:37 (45 år 103 kg).

Diverse interval træning kan gøre dig hurtigere. Rolig lang træning hjælper. Teknik træning kan også hjælpe. Tilmeld dig concept2's logbog på concept2.com. Se hvad der er på ovennævnte hjemmeside. Held og lykke med projektet.

Lars Kofod

Link to comment
Share on other sites

Der er jo noget forskel på "1.20'erne" og så 1:20.

Det man lige skal være opmærksom på er at det bliver hårdere og hårdere at forbedre sig på C2'eren.

Så at gå fra 1:36 til 1:20 er ca 17% forbedring i tid, men hvor en tid på 1:36 kræver et konstant arbejde på ca 400 watt, så kræver tiden på 1:20 et arbejde på ca 675 watt, altså omkring 70% større arbejde.

1:20 er da muligt, men bestemt et særsyn. Jeg har set én gut gøre det, og han er så 2.03 meter høj og 112kg ren muskelmasse. :laugh:

En god 500m-tid kræver i overvejende grad styrke og knap så meget hvad angår udholdenhed og iltoptagelse.

En grund til at du oplever det som du gør er at niveau 10 er for højt, hvilket gør at musklerne syrer til og du mister kraft hen imod slutningen. Prøv nogle ture hvor du roer på f.eks. niveau 7 og 5 til en forandring.

En analogi jeg plejer at bruge: Hvis du skulle cykle en spurt på ca 1½ min (en lang spurt :wink:) på en cykel med mange gear, hvilket gear ville du så vælge? Er det givet at det højeste gear også er det bedste, eller er et kompromis mellem fremdrift pr omdrejning og hvor hårdt der skal trædes måske en bedre løsning. :smile:

http://concept2.co.uk/training/guide/watts_conversion

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej

da jeg selv går til roning og har dyrket det i 15 år, og er uddannet træner. Den store ting som i fitness drenge gør forkert er hele jeres teknik i smadrer jer selv på det. Prøv at tænk på hvilken af jeres muskelgrupper der er den stærkeste… det er benene, de fleste jeg har set af jer fitness dreng bruger ryg og arme helt vildt så kan jeg godt forstå hvorfor i har undt i jeres arme  hvis jeg var dig vil jeg tage ned i den lokale roklub og spørge om de kan hjælpe dig med noget teknik. Det er godt givet ud. Så undgår du også skader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share