Skinnebensbetændelse


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

hej nu har jeg været lidt rundt på nettet for at lære omkring de kræftige smerter som jeg er begyndt at få i mine skinneben og det tyder på at det kan være skindebensbetændelse desværre...

Mit problem er at alle siderne siger at man skal nedsætte aktivitetsniveauet eller ændre fodtøj. Dette er desværre ikke muligt lige nu da jeg er i gang med slutning af min første måned som HBU'er i JDR, i holstebro.

Nogle her inde som kan komme med nogle råd til hvad jeg kan gøre for at bekæmpe dette? Det er til stor sjene for mig og i næste uge kan jeg se frem til en længere felt periode, hvor jeg ikke forventer at mine smerter bliver mindre. Indtil vider har jeg tænkt mig at købe støttebånd og sørger for at havde mine ben op af når jeg sover. Er det andet som vil være effektivt for mig at gære for at slippe/mindste disse smerteR?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre du har misforstået noget. Du skal ikke have dit ben oppe om natten, det er kun lige når skaden er opstået, for at mindske blodtilførelsen. Om natten skal du gerne have gang i blodomløbet, da det hjælper på helingsprocessen.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan skifte fodtøj? Så vidt jeg, må du meget gerne have dine egne sko/støvler med. Er det under løb eller også under march smerterne kommer?

Hvis du ikke allerede har fået det gjort, så få tjecket din løbestil så hurtigt så muligt, og køb en sko der passer til. Hvis du overpronere, og du også får smerter under march, kan du købe pronationsindlæg til dine støvler.

Du kan altid tage Ipren eller lign. til at tage inflamtionen på kort sigt, men det er ikke noget du bør gøre over længere tid. Det bedste er nok at varme/kulde behandle. Det vil sige at du efter træning, hvis du har smerter, ligger is på dit ben for at mindske inflamationen. Om aftenen bruger du så varmegel eller lign, og tager store sokker på, for at fremme helingsprocessen.

Lad VÆR med at forcere benet, da det kan få konsekvenser du næppe ønsker. Selv nu til dags findes der tåber, der stadig tror det kan trænes væk.....

Link to comment
Share on other sites

Tja hvis du vil forsøge og aflaste skinnebenet og fortsætte med betændelsen så kan et fiskebens tape meed sportstape op af forsiden af skinnebenet aflaste lidt om ikke andet afleder det opmærksomheden når det trækker i hårene fordi man ikke har barberet benene inden man tog på løb. :tongue:

Ellers vil det også hjælpe lidt og finde årsagen til dine problemer er det ren overbelastning eller kompenserer du for en svag ankel fordi du har vrikket om for mange gange etc. Evt få en konsultation hos en sportslæge det er dyrt men de er ret gode til ikke bare og sige læg dig hjem i 3 uger med ipren og slap af..

Hvor lang tid skal du være fysisk igang inden du kan trappe lidt ned og få styr på skinnebenet?

\NTM

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg fik selv skinnebensbetændelse i forsvaret og har haft det lige siden (4 år). Sg'erne så ikke skinnebensbetændelse som en god grund til at udeblive fra løb, så derfor måtte man jo bare løbe når der blev sagt løb. Sidste år fik jeg af kasernens fysio konstateret at det var kronisk. Derfor sørg for at aflaste! Det er virkelig vigtigt at man ikke løber når det er betændt. Og det er godt at sove med benene oppe, da det ØGER blodtilførslen i benet ;) Du kan gå til fysio på kasernen og få indlæg til dine sko som hjælper og evt. akupunktur, hvis han gør i sådan noget. Og så felden creme som mindsker inflammationen i benet.

Skinnebensbetændelse skal tages alvorligt, det bliver kun værre af at løbe det væk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share