vurder min kost


ParisM
 Share

Recommended Posts

Hej!

Er ny herinde. Sku mene at jeg har en del erfaring med træning og en ok viden om kost,

men vil sku gerne lige vide hvor gal jeg er på den.

Er de sidste 2 mdr gået ca 7kg ned i vægt. Min morgenvægt siger pt 80.5kg,

er 185 høj og 25 år gammel. bf ved jeg ikke, ser ok ud, men det her er tabt KUN ved hjælp af kosten, ingen konditionstræning. Vil gerne helt ned i bf, men ta lige et kig på min kost hvis ik gider, og vurder om jeg sagtens kan komme længere ned i bf uden konditionstræning(Magter det kun hvis det er nødvendigt :bigsmile: )

morgenmad 8.00 - ca 70g havregryn med ca 150g jordbær og 1 færdiglavet proteinshake udover grynene (dem de har i 7 eleven med 25g protein og 153 kcal)

desuden 1 spsk udos choise og 1 multivitaminpille

9.00-9.45 træning

9.45 shake (samme som førstnævnte)

måltid 11.15 - ca 100 gram pasta med lidt grønt og kylling(kun måske 40g kylling)

er noget jeg køber hos french chicken,

så lidt svært at sige. proteinshake igen.

måltid 15.00 - ca 200g kylling eller kalkun og ca 100g ris eller pasta og lidt grønt.

måltid 18.00 - 200g kylling/oksekød/kalkun, 100g ris/pasta, lidt frugt/grønt

måltid 20.00 - 100g rejer, lidt grønt/frugt

måltid 22.00 - 200g hytteost, 1 avokado, 1spsk udos, 1 multivitamintab

ved godt at den ikke er helt præcis. drikker KUN vand i løbet af dagen.

Har intet hårdt arbejde så forbrænder stort set ingenting.

hvordan synes i det ser ud? æder i ny og næ også lidt nødder.

mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Det er nok fordi, at som helhed ser det helt fint ud. Hvis du taber dig som ønsket, er der ingen problem i overstående.

Eneste kritikpunkt vil nok være dine shakes. Måltid 11.15 ville jeg nok spise mere kylling istedet. Men det er virkelig bagateller, og hvis du kan lide det, og ikke gider spise mere kylling, er det skam ingen problem i det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin.:wink:

1. FEDT:

Du tager 2 spiseskefuld Udos Choice pr. dag. Nå du tager så meget, bør du vide, hvor mange E% (energiprocent) n-3-fedtsyrer, som du indtager. Du kan nemlig risikere at indtage for meget. E% er procent af fødens og kosttilskuds samlede energimængde.

Du kan regne det ud på følgende måde.

Et gram olie indeholder 38 eller 39 kilojoule.

Antal gram n-3 i Udos Choice ganges med 38 eller 39. Så har du energimængden i KJ.

Dette dividerer du så med fødens og kosttilskuds samlede energimængde.

Så har du et resultat i energiprocent. Dette resultat bør være en del under 3 E%.

Du har en n-3-kvote på 3E%, som ikke bør overskrides.

Måske kan det være en ide at skifte den ene spiseskefuld Udos Choice ud med rapsolie.

2. MULTI-VITAMIN/MINERAL-PILLE:

Jeg har nogle teorier, som jeg kalder "Den gyldne middelvej".

Jeg tager i den forbindelse pillen "Livol Multi Total 50+", der indeholder vitaminer, mineraler og antioxidanter.

For at få et bredere-dækkende antioxidantforsvar bør ens multi-vitamin/mineral-pille suppleres med en eller flere antioxidanter.

Disse kan være grøn the, kakao-pille, Q10, SOD, lycopen/lycopene (tomat) eller andet.

Så jeg synes, at du bør supplere din multi-vitamin/mineral-pille med en eller flere antioxidanter.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jan - du vrøvler da vist lidt nu

Hvorfor er det farligt at indtage for meget n3 fedtsyre?

Og hvis det er farligt, hvorfor dælen vælger du så er erstatte Udos choice med rapsolie, som også indeholder n3 fedtsyre?

Forskning har også vist at hvis man træner, bør man ikke indtage for mange antioxidanter, da det kan modvirke noget af den positive effekt træningen giver.

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

A. N-3-FEDTSYRER:

Der er 2 grunde til, at man ikke bør indtage for mange n-3-fedtsyrer.

Den ene er, at der kan ske for stor oxidation, dersom der ikke er nok antioxidanter.

Den anden grund er, at dersom man får for mange n-3-fedtsyrer, kan der ske en skævhed i forholdet mellem de stoffer, som n-3-fedtsyrer og n-6-fedtsyrer er forstadier til.

N-6/n-3-forholdet bør måske være 3 til 1 eller 4 til 1. Får man mange n-3-fedtsyrer kan der opstå en skævvridning i dette forhold. Dette vil dog mest forekomme ved n-3-fedtsyrerne EPA og DHA, der findes i fisk og fiskeolie.

Du spørger: "Og hvis det er farligt, hvorfor dælen vælger du så er erstatte Udos choice med rapsolie, som også indeholder n3 fedtsyre?".

Du har ret i, at rapsolie også indeholder n-3-fedtsyrer. Men raps indeholder en BETYDELIG lavere mængde af disse end Udos Choice. Derfor kan man godt erstatte den ene spiseskefuld Udos Choice med rapsolie. Jeg har før lavet beregninger, som viser dette. Læserne kan selv prøve at lave beregninger af dette

B. ANTIOXIDANTER:

Du skriver: "Forskning har også vist at hvis man træner, bør man ikke indtage for mange antioxidanter, da det kan modvirke noget af den positive effekt træningen giver".

Det har du ret i, at der er teorier om dette. Læge Jerk W Langer har blandt andet berørt dette emne. Men kan du svare mig på, om det kun er en teori eller om hovedparten af forskningen viser dette? Er det bevist på nuværende tidspunkt? Eller er der mangelfuld dokumentation?

Og hvilke mængder af antioxidanter tales der om? Jeg taler kun om en bestemt mængde antioxidanter.

Det fremgår iøvrigt ikke af Martins indlæg, om han dyrker meget eller kun lidt/mellem motion. Hvis han ikke dyrker meget motion, vil jeg mene, at min teori om en bredere-dækkende vifte af antioxidanter er værdifuld.

Men hvis Martin dyrker meget motion, er det udenfor min målgrupe. Dette ville jeg også have påpeget i mit første indlæg, men gjorde det alligevel ikke. Martin må så selv vurdere, om han kan bruge mit indlæg til noget.

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Der kan man bare se. Jeg troede faktisk ikke det var usundt :smile:

Jeg vil mene, der efterhånden er en god mængde dokumentation på, at antioxidanter kan modvirke træning. Man kan jo altid snakke om, hvor mange studier der skal til, før man er overbevist. Men effekten er efter min bedste overbevisning bevist.

http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/antioxidanter_hammer_effekten_af_traning

Link to comment
Share on other sites

Hej.:wink:

1. FEDTSYRER:

Andreas. Du har selvfølgelig ret i det, som du siger om ALA, EPA og DHA.

2. ANTIOXIDANTER:

VenaN. Du ved mere om antioxidanters "hæmmende effekt på træning" end jeg. Min målgruppe er som tidligere nævnt også kun dem, der dyrker lidt eller "mellem" motion. Folk, der dyrker meget sport, må så selv vurdere, om de kan bruge mine retningslinier til noget.

Ved MEGET træning kan det være, at man måske skal undgå tilskud af antioxidanter. Men ved kun lidt eller "mellem" motion kan tilskud måske være en god ide.

Linket omtaler en undersøgelse. I denne bruges en mængde på hele 840 mg C-vitamin. Det er jo slet ikke de mængder, som jeg taler om i "Den Gyldne Middelvej". I denne taler jeg om et tilskud på kun 120-150 mg C-vitamin. Derfor bliver vi nødt til at tale om mængder af antioxidanter. Måske modvirker mit forslag med kun 120-150 mg C-vitamin ikke træning.

Ulemperne ved tilskud af antioxidanter - såsom dårligere udbytte af træning - skal vejes op mod fordelene. Måske er fordelene større end ulemperne. Hvem ved?

Vh Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Det er klart der er en mængdegrænse et sted. Jeg kan heller ikke konsekvent sige, dit råd om antioxidanter er direkte forkerte. Det første jeg reagerede på var omkring fedtsyre (hvor jeg åbenbart tog fejl), og antioxidanterne var mere sekundære.

Det jeg normalt reagere på er så kaldte "eksperter", der automatisk betegner frie radikaler som ren ondskab, og rådgiver gerne folk til at indtage mere end normalt, for lige at være sikker, så at sige. Men jeg tror godt vi kan blive enige om, at en "støvsugning" af alle frie radikaler ikke er den rigtige vej, og specielt ikke når man træner (moderat eller intensivt, mener jeg ikke er så relevant). Men det er jo heller ikke det du råder om.

Jeg er også selv af den overbevisning, at f.eks. en multivitaminpille er ganske glimrende, og det er de færreste personer der får nok antioxidanter igennem kosten alene. Men trådstarter indtager allerede en ganske fornuftig kost, og indtager samtidig en multitab, hvor jeg mener yderligere antioxidanter ikke er nødvendigt. Men der er selvfølgelig mange meninger om hvor den "gyldne mellemvej" findes, og en kop grøn the er da næppe det der gør forskellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share