Kreatin: Hvor bindes væsken


eyeless
 Share

Recommended Posts

Hejsa mol'er

Det er muligt at dette spørgsmål er besvaret før, men har ikke kunne finde noget endegyldigt svar. Men som der står i FAQ'en:

Tager jeg på af kreatin?

Både ja og nej. Kreatin binder kraftigt til vand, så indenfor de første par uger er det meget normalt at tage nogle kg på i ren væske. Nogle oplever næsten ingen vægtøgning, imens andre kan tage 5kg eller måske endda mere på meget hurtigt. Denne ekstra væske er dog midlertidig, og forsvinder igen når kreatinindtaget ophører og kreatinnivaeuet i kroppen falder tilbage til normalen.

Man tager ikke på i fedtmasse, blot fordi man indtager kreatintilskud.

Men hvor bindes denne væske, det eneste jeg har læst er at det skulle bindes i musklerne, men det passer ikke så godt med manges, bl.a. mine egne, erfaringer med at man kommer til at se noget mere blød ud mens man indtager kreatin.

Så findes der nogen forsøg er har bevist hvor vandet ophobes når man tager kreatin?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa mol'er

Det er muligt at dette spørgsmål er besvaret før, men har ikke kunne finde noget endegyldigt svar. Men som der står i FAQ'en:

Tager jeg på af kreatin?

Både ja og nej. Kreatin binder kraftigt til vand, så indenfor de første par uger er det meget normalt at tage nogle kg på i ren væske. Nogle oplever næsten ingen vægtøgning, imens andre kan tage 5kg eller måske endda mere på meget hurtigt. Denne ekstra væske er dog midlertidig, og forsvinder igen når kreatinindtaget ophører og kreatinnivaeuet i kroppen falder tilbage til normalen.

Man tager ikke på i fedtmasse, blot fordi man indtager kreatintilskud.

Men hvor bindes denne væske, det eneste jeg har læst er at det skulle bindes i musklerne, men det passer ikke så godt med manges, bl.a. mine egne, erfaringer med at man kommer til at se noget mere blød ud mens man indtager kreatin.

Så findes der nogen forsøg er har bevist hvor vandet ophobes når man tager kreatin?

Mener at have læst en artikel om emnet engang. Ifølge den skulle det primært være ekstracellulært at væsken bindes. Dvs. at det binder væske imellem cellerne og ikke inde i dem! Ekstracellulær væske befinder sig imidlertid også i musklerne (såvel som i andet væv).

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreas er ikke helt ved siden af, men dog for doven til at finde artiklen på forsiden :smile:

Den forøgede væskemængde i kroppen forskydes samtidig til muskelcellerne, pgra det øgede osmotiske tryk hidrørende fra det øgede intracellulære kreatinindhold (Guimbal & Kilimann 1993, Nash 1994).

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/aspekter_ved_kreatin_supplementering/

Link to comment
Share on other sites

Andreas er ikke helt ved siden af, men dog for doven til at finde artiklen på forsiden :smile:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/aspekter_ved_kreatin_supplementering/

hmm men så vidt jeg forstår(og det er absolut ikke sikkert jeg har forstået det rigtigt) så siger Andreas at, væsken bindes i alt "blødt" væv, hvorimod det du citére siger at væsken trækkes ind i musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Andreas siger at væsken sidder mellem muskelcellerne, og artikler siger derimod, at væsken trækkes IND i cellerne pga. et højere kreatinindhold. Dette udløser en større muskelcellevolume, og du ser dermed større ud. Kroppen tilbageholder faktisk en del væske, og du vil dermed tisse mindre de første par dage.

Link to comment
Share on other sites

ok så vi er altså enige om at det er i musklerne vandet ophobes... Om det så er inde i eller cellerne eller mellem cellerne, gør vel ikke det store for hvordan det ser ud. Det vil vel i begge tilfælde gøre at det er musklerne der forøger deres volume. Det ville jo f.eks. se noget anderledes ud hvis det ophobede sig mellem muskler og fedt/hud.

Link to comment
Share on other sites

Andreas er ikke helt ved siden af, men dog for doven til at finde artiklen på forsiden :smile:

http://www.motion-online.dk/kost_og_kosttilskud/ernaering/aspekter_ved_kreatin_supplementering/

Hehe :bigsmile:

Det var nu en anden artikel jeg havde i tankerne! Jeg huskede dog forkert fordi at artiklen siger at væsken overvejende bindes intracellulært og ikke ekstracellulært.

http://faculty.css.edu/tboone2/asep/jan13d.htm

Her er artiklen i øvrigt!

Dette forklarer desværre ikke hvorfor mange oplever et blødere udseende ved kreatin tilskud.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share