Øvelser til brystryggen?


MichaelPedersen66
 Share

Recommended Posts

hej, tak for gode indlæg, meget inspirerende og gode ideer til ens træning :wink:

Vil lige høre om der nogen herinde der har erfaringer med statisk træning af brystryggen?

Min fys. har givet mig en øvelse der hedder noget med cobra et eller andet.

Problememt er jeg får meget stærke smerter, åndenød, sveder pludseligt, får hjertebanken mm, når jeg sideer og arbejder med en computer koncentreret. Det er højre arm der forværer problemer når den kommer 'idrift'. jeg buger mus i venstre, og skriver 'med begge'.

Jeg kan fremprovokere 'nervesmerterne' på ca ½ time hvis jeg skriver så hurtigt jeg kan. Det er ret træls for man går nærmest sukkerkold og bliver virkeligt træt bagefter.

Problemet mener fys. skal placeres ved th4, og han kaldte det et th4 syndrome xx

(et eller andet jeg ikke lige husker, må hellere spørge igen)

ved th4 går der en nerve ud der har med respiraton at gøre, desuden mener han en sympatisk nervestreng irriteres (derfor varme, hjertebanken)

dvs jeg 'trykker på spederen inde i kroppen' når jeg sidder og skriver.

Jeg er testet som havende en god dynamisk muskel styrke, men i brystryg er den direkte ringe, og ustabil.

Jeg er på jagt efter flere øvelser og/eller en motionsform der træner brystryggen intenst,

på forhånd tak,

mvh michael pedersen

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fremprovokere 'nervesmerterne' på ca ½ time hvis jeg skriver så hurtigt jeg kan. Det er ret træls for man går nærmest sukkerkold og bliver virkeligt træt bagefter.

Problemet mener fys. skal placeres ved th4, og han kaldte det et th4 syndrome xx

(et eller andet jeg ikke lige husker, må hellere spørge igen)

ved th4 går der en nerve ud der har med respiraton at gøre, desuden mener han en sympatisk nervestreng irriteres (derfor varme, hjertebanken)

mvh michael pedersen

Din fys er kompetent hvis han ved hvad "T4 syndrome" er og han har forklaret dig det fint :-) Du bør spørge ham om hvilke øvelser du ellers kan lave for brystryggen. Jeg går udfra han har behandlet Th4 med manipulation ("knæk"), mobilisering eller anden behandling?

Link to comment
Share on other sites

hej, tak for gode indlæg, meget inspirerende og gode ideer til ens træning :wink:

Vil lige høre om der nogen herinde der har erfaringer med statisk træning af brystryggen?

Min fys. har givet mig en øvelse der hedder noget med cobra et eller andet.

Problememt er jeg får meget stærke smerter, åndenød, sveder pludseligt, får hjertebanken mm, når jeg sideer og arbejder med en computer koncentreret. Det er højre arm der forværer problemer når den kommer 'idrift'. jeg buger mus i venstre, og skriver 'med begge'.

Jeg kan fremprovokere 'nervesmerterne' på ca ½ time hvis jeg skriver så hurtigt jeg kan. Det er ret træls for man går nærmest sukkerkold og bliver virkeligt træt bagefter.

Problemet mener fys. skal placeres ved th4, og han kaldte det et th4 syndrome xx

(et eller andet jeg ikke lige husker, må hellere spørge igen)

ved th4 går der en nerve ud der har med respiraton at gøre, desuden mener han en sympatisk nervestreng irriteres (derfor varme, hjertebanken)

dvs jeg 'trykker på spederen inde i kroppen' når jeg sidder og skriver.

Jeg er testet som havende en god dynamisk muskel styrke, men i brystryg er den direkte ringe, og ustabil.

Jeg er på jagt efter flere øvelser og/eller en motionsform der træner brystryggen intenst,

på forhånd tak,

mvh michael pedersen

Det lyder som om din fys har givet dig øvelsen 'prone cobra'.

Jeg har selv glæde af en øvelse, hvor du står på alle fire og skiftevis skyder ryg og svajer i ryggen. Sæt dine hænder i gulvet helt tilbage ved dine knæ, så bevægelsen kun sker i dine brysthvirvler (brystryggen). Tjek dog lige med fyssen inden du laver denne øvelse, jeg kender ikke noget til Th4-syndromet, og der kan være en grund til at han ikke har givet dig netop denne øvelse.

Som skrevet tidligere er det vigtigt at du lytter til din fys og får nogle øvelser af ham. Hvis han giver grønt lys, og du kan få dig selv til det, kan jeg varmt anbefale pilates eller yoga hos en kompetent instruktør. Begge træningssystemer arbejder meget med musklerne inde omkring rygsøjlen og giver en masse smidighed i ryggen. Samtidig er det skånsomt og afstressende, og det kan jo i sig selv reducere spændinger og smerter.

Held og lykke med 'arbejdet'

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share