Pulsen i forhold til iltoptagelse og energiforbrænding


dhestbech
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil egentlig gerne bare have styr på dette, og om min forståelse er rigtig.. :blush:

1. Når man intervaltræner i et tidsrum, og pulsen kører fra en 60-70% og helt op til 95-100%, træner man primært sin kondition - da pulsen kommer højt op? Her er pulsen gennemsnitligt på omkring 80%.

2. Når man så tager en time, hvor man giver den alt hvad man kan hele timen igennem og ligger mellem 80-90% træner man i mindre grad sin kondition men til gengæld bliver ens totale energiforbrug (inklusiv efterforbrænding) højere - da gennemsnitspulsen er højere? Her er pulsen gennemsnitligt 85%.

Håber i forstår hvad jeg mener.

Hestbech

Link to comment
Share on other sites

Under din intervaltræning, vil en del af energien komme fra den anaerobe energiomsætning hvilket besværliggør at estimere energiforbruget præcist ved sådan en session (og hvis redskab blot er et pulsur, er vi ude i et ret groft estimat).

Men du kan da prøve at sammenligne de 2 former hvis du har mulighed for at indføre dine træningsdata i et EDB system.

Om du bedst træner din kondition (maksimale iltoptagelse) ved 1 eller 2, er svært at sige. Dog er jeg sikker på at de fleste vil give mig ret i at du ikke går galt i byen ved at kombinere de 2 træningsformer.

Link to comment
Share on other sites

Ved løb: Den time hvor du løber længst forbrænder flest kcal!

Samme gælder for cykling mm, her er der dog komplicerende faktorer med i spillet, så mere præcist vil den time med højest gennemsnitlige power output, forbrænde flest kcal. Pulsen er ikke nogen superpålidelig måde at vurdere arbejdsbelastning. Generelt har du i øvrigt ret angående dine 2 eksempler, dvs. ved maksimal anstrengelse i 1 time, vil forbrændingen typisk være størst ved stabil belastning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share