Mit splitprogram - Overtræning?


dA_kBAz
 Share

Recommended Posts

Hej. :D

Jeg er 19 år, ca. 179cm høj, og vejer 72kg.

Mit mål er primært at tage muskelmasse på, og senere cutte.. B)

Mit træningsprogram ser sådan her ud :

Lørdag : Bryst + triceps

Søndag : Skulder + ben

Mandag : Ryg + Biceps

Tirsdag : Fri

Onsdag : Bryst + triceps

Torsdag : Skulder + ben

Fredag : Ryg + Biceps

Lørdag : Fri.

Dvs. 3 dages træning, 1 dags pause, 3 dages træning, 1 dags pause osv.

Træner jeg for meget? Jeg føler mig frisk, veloplagt og restitueret hver gang jeg skal træne, og det går da også fint fremad for tiden med min træning, men er alligevel bange for jeg er på vej ind i noget overtræning?

Idag er min fridag, men føler mig 100% frisk på træning, evt. noget cardio. Ville det være dumt at bruge mine fridage på noget cardiotræning?

Og så et spørgsmål mere: Hvorfor er den generelle holdning til splitprogs, så negativ herinde? Langt de fleste jeg kender, træner splitprogs, med fin fremgang? Hvad er det I foreslår istedet for, der er så meget mere effektiv?? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig frisk, veloplagt og restitueret hver gang jeg skal træne, og det går da også fint fremad for tiden med min træning, men er alligevel bange for jeg er på vej ind i noget overtræning?

Hvad gør dig bange for overtræning?

Splitprogrammer er efter min mening OK, hvis man ikke overstiger et 2-delt split. Med hensyn til muskelopbygningen efter et træningspas, så er det ikke nødvendigt med mere end 48 timer, og så kan man træne fullbody 3 gange om ugen - i stedet for kun at træne kroppen igennem 2 gange ugentligt, som du gør nu. Du kunne blive 50 % mere effektiv, og kun tage afsted til træning 3 gange mod nu 6...

Det kræver, at du ikke træner til failure, fordi nervesystemet så kræver længere restitutionstid end de 48 timer.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg forstår det, så kan man sagtens få gode resultater med splitprogrammer og andre "ikke optimale" programmer, når vi snakker muskelvækst. Jeg startede selv med at træne kun 2 dage om ugen - endda split uden bentræning, og kørte sådan i ca 9 mdr. Nu kører jeg efter HST.

Og jeg kan se tydelige resultater både på udseende og hvad jeg kan løfte. :)

Nu viser meget forskning imidlertid, at progressiv fullbodytræning cirka hver anden dag er langt mere optimalt for hypertrofi.

Hvorfor træne efter et spilt-system, hvis der findes bedre alternativer?

Link to comment
Share on other sites

dA_kBAz ---> Prøv evt, at tjekke denne artikel:

Old school bodybouilding

- I disse dopingtider med monstre som Coleman, Ruhl osv. glemmer man ofte at en fysik som f.eks. Eiferman. (Der er et billede af ham i artiklen) er til at opnå gennem hård, vedholdende og intelligent træning. Såfremt ens gener tillader det.

Mvh,

Torben Fischer

Edited by topper
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har trænet som dig i 8md med rigtig god fremgang !!! så der er ikke noget galt i det du gør.

Men jeg blev alligevel i tvivl efter jeg begyndte at besøge MOL & BH.

Selvom du har fremgang kan du jo få endnu mere fremgang :lol:

jeg fik lidt hjælp fra Thomas J. og fik lidt af hans tankegang under huden og man må sq sige at det virker.

så nu træner jeg "kun" 4*pr. uge og mit program hedder

Søn: Bryst/Skuldre/Triceps/Mave

Man: Ben/Ryg/Biceps/Mave

Fri:

Ons: Bryst/Skuldre/Triceps/Mave

Tors: Ben/Ryg/Biceps/Mave

Fri:

Fri:

Med det her program har jeg fået mere overskud når jeg er til træning bedre Gains + mere fritid :bigsmile:

man har jo et standpunkt til man tager et nyt :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share