Greb ved rygøvelser


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Hej Mol'ere.

Jeg er på den gode side af en tennis/golfalbue og er påbegyndt træning igen.

Jeg har fortsat en smule restgener.

forearm_front.jpg

Jeg mærker til det i brachioradialis, især ved hårdt opspænd med kantstillede hænder.

Så vidt jeg har læst mig til skal jeg træne med håndfladerne mod kroppen ved ryg- og bicepstræning (ret mig hvis jeg tager fejl) hvis jeg skal skåne brachioradialis.

I øvelser som kropshævninger, machine pulldowns, cable rows og bend over rowing, er der så en stor forskel på om man har overhånds- eller underhåndsgreb? Her tænkes især på udvikling af rygmuskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, ER der en forskel, men næppe det helt store. Hvertfald ikke nok til, at det er smerten og risikoen værd, hvis du da spørger mig :smile:

Jeg har selv haft tennisalbue, hvor jeg mærkede smerte i brachioradialis, og der brugte jeg til tider et albuebind lige under albuen, som tog en del af smerten. Noget ligende: http://sportspleje.dk/shop/select-profcare-tennis--609p.html

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Hej Vena

Jeg mærker egentligt ikke smerten, heller ikke ved løft med kantstillet håndled. Jeg kan kun fremprovokerer det ved hårdt opspænd, men som du siger er det ikke risikoen værd.

Jeg vil meget gerne høre mere om det støttebind. Hvor ofte og hvor tit brugte du den og i hvilke sammenhænge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brugte den i perioder, hvor jeg havde smerter. Jeg brugte den gennem de fleste styrketræning pas i en længere periode. Jeg kunne nemt mærke forskel, på når jeg brugte bindet eller ej, specielt hvis den blev sat på rimelig stramt. Til sidst var jeg ved fys, hvor jeg fik varmet musklen op indefra (med et mikrobølge lignende apperatur), og derfra gik det forholdsvis hurtigt over.

Jeg mindes dog ikke de store smerter ved chin-ups, BOR eller lign. men mere ved diverse triceps øvelser, CG bænk, fransk pres og lign. med kantstillet håndled, var klart de værste, så vidt jeg husker (det er flere år siden efterhånden :smile: ).

Men hvis du ikke føler smerte ved kantstillet håndled, er jeg ikke sikker på bindet vil gøre noget godt, for det er sådan set det bindet er skabt til at støtte (senernes bevægelse, når håndledet bøjes). Jeg mener ikke det stopper smerter ved opspænd, men jeg vil ikke lige kloge for meget i det.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

T-muscle har en artikelserie, der hedder Inside The muscles, hvor de kvantitatuvt beskriver forskelene mellem under og overhåndsgreb:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises

Men hvor meget EMG-forskellen så reelt set har for muskelopbygning ved jeg ikke - kan ikke huske om de omtaler det...

Link to comment
Share on other sites

T-muscle har en artikelserie, der hedder Inside The muscles, hvor de kvantitatuvt beskriver forskelene mellem under og overhåndsgreb:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/inside_the_muscles_best_back_and_biceps_exercises

Men hvor meget EMG-forskellen så reelt set har for muskelopbygning ved jeg ikke - kan ikke huske om de omtaler det...

Super artikel, mange tak.

Det lader til at underhåndsgrebet generelt giver lidt ekstra på biceps, men ofrer på det midterste af ryggen. Jeg vil træne underhåndsgreb med ro i sindet :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share