Rehab - tilbage til sport efter korsbåndsskade


Merethe81
 Share

Recommended Posts

Hej Merethe,

Af forskellige grunde har jeg hidtil nøjedes med at kigge med på sidelinien. Delvist af dovenskab og delvist fordi det sikkert ikke gør nogen forskel alligevel. Jeg har selv fået en ACL-patella operation på Frb. hospital (med genoptræning samme sted) tilbage i 99 og har formåede efterfølgende, at vende tilbage til forskellige former for sport.

Jeg var meget forhippet for at vende tilbage til i sær fodbolden, nærmest som i alt eller intet. Der var bl.a. identitetsopfattelse og stærke sociale relationer mv. Jeg skulle spille, sådan var det.

Nu kunne jeg godt vælge beskrive en længere forløb - herunder fysio, flere operationer, MRscan - men jeg vil holde mig til at sige at mit knæ i dag volder mig problemer og ting som fodbold er f.eks. fuldstændigt er udelukket.

Men havde jeg vist hvad det ville komme til at betyde på længere sigt - som i kun små 10 år efter - så havde jeg nok fundet på noget andet. I dag savner jeg stort set ikke fodbolden, tilgengæld så kan knæet drille når jeg er på ferie, dykker, spiller lidt badminton bare for sjov, trekker rundt. Jeg kan til tider med gru tænke på hvordan mit knæ mon opfører sig når jeg er 40-50-60.

Ja, ved ikke helt hvad det er jeg egentligt prøver at sige her, men hvis du er på vej tilbage til samme idræt som har kostet dig to ACL'er - i samme knæ - så håber jeg at du har mere held med det end jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jhax,

sætter stor pris på dit indlæg og kan godt se hvor du vil hen... Det må være sindssyg ærgeligt at du mærker dit knæ så meget kun 10 år efter :unhappy: .

Jeg besluttede mig for at min sport denne her gang er sekundær (selvom det er en svær beslutning)... Jeg er nu glad for hvis jeg bare kan få en hverdag uden smerter inde i knæet og så håber jeg på at det holder lidt mere end ti år - for jeg er helt ærlig lidt træt af at tælle de nye ar på mit knæ efterhånden - og en sjov process er det jo heller ikke ligefrem...

Hvis det hele går efter bogen i denne genoptræningsfase, dvs. at jeg holder mig til råd fra fys mv. og mit knæ bliver mærkbart bedre så får jeg det nok svært med at lade være med at dyrke min sport - men dit indlæg gør at jeg altid vil tænke to gange inden jeg træffer de valg der kan skade ens fremtidige helbred :blush: ...

Hej Merethe,

Af forskellige grunde har jeg hidtil nøjedes med at kigge med på sidelinien. Delvist af dovenskab og delvist fordi det sikkert ikke gør nogen forskel alligevel. Jeg har selv fået en ACL-patella operation på Frb. hospital (med genoptræning samme sted) tilbage i 99 og har formåede efterfølgende, at vende tilbage til forskellige former for sport.

Jeg var meget forhippet for at vende tilbage til i sær fodbolden, nærmest som i alt eller intet. Der var bl.a. identitetsopfattelse og stærke sociale relationer mv. Jeg skulle spille, sådan var det.

Nu kunne jeg godt vælge beskrive en længere forløb - herunder fysio, flere operationer, MRscan - men jeg vil holde mig til at sige at mit knæ i dag volder mig problemer og ting som fodbold er f.eks. fuldstændigt er udelukket.

Men havde jeg vist hvad det ville komme til at betyde på længere sigt - som i kun små 10 år efter - så havde jeg nok fundet på noget andet. I dag savner jeg stort set ikke fodbolden, tilgengæld så kan knæet drille når jeg er på ferie, dykker, spiller lidt badminton bare for sjov, trekker rundt. Jeg kan til tider med gru tænke på hvordan mit knæ mon opfører sig når jeg er 40-50-60.

Ja, ved ikke helt hvad det er jeg egentligt prøver at sige her, men hvis du er på vej tilbage til samme idræt som har kostet dig to ACL'er - i samme knæ - så håber jeg at du har mere held med det end jeg.

Link to comment
Share on other sites

15 dage post-op[/b

Så har jeg fået låst Donjoy skinnen op til 90 grader :4thumbup: . Men må indrømme at jeg er sindssyg træt af at have den på og i takt med at smerterne i knæet forsvinder, så bliver irritationerne over skinnen større. Fordi den skal sidde ordentligt og ikke glide ned er jeg nødt til at spænde den godt til hvilket hæmmer blodtilførelsen til hele benet og dermed medvirker til smerter. I dag har jeg været på kursus hele dagen og med argumentet at jeg blev kørt frem og tilbage og alligevel skulle sidde ned hele dagen har jeg ikke haft den på - og det føles super godt :4thumbup: . Må dog hellere følge lægens anvisninger og tage den på igen i morgen - i hvert fald intil jeg har snakket med fyssen om det :innocent: .

En af bivirkningerne ved at have Donjoy på er jo at musklerne svinder en smule mere end hvis man ikke har den på, da skinne forhindrer musklerne i at arbejde aktivt når man går. Jeg målte mine ben for sjov og kan da også konstatere at jeg har mistet mellem 2-3 cm muskelmasse rundt om højre ben som eller er det stærkeste - så der bliver noget at arbejde på når den hårde genoptræning for alvor begynder:-)

Jeg vedhæfter billeder af henholdsvis knæ og Donjoy så de uindviede eller dem som måtte skulle igennem det samme kan se hvad jeg snakker om... :smile:

post-33007-010793800 1295458973_thumb.jp

post-33007-063569400 1295459581_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Post op dag 22

Så har jeg været til fys for første gang i dag efter operationen og det gik rigtig godt... Jeg fik bekræftet min fornemmelse af at jeg er langt fremme i forhold til 'normalen' og gik da også de to metrostop hjem bagefter i det dejlige solskinsvejr. :4thumbup:

Genoptræningen bestod af lidt snak omkring kvalitetsgang, nogle specifikke øvelser og 10 minutters cykling i pedalerne. Alt i alt varede det en times tid og allerede næste uge starter jeg fast op på et knæhold - det bliver rart at træne sammen med et par stykker som også har issues med deres knæ... :blush:

Muskelafasien har også haft sit indtog på mit højre ben nu og især området lige over knæet er hårdt ramt - jeg skal have vokset mellem 2 og 3 cm muskelmasse for at det kan komme op på samme niveau som det andet ben - men det bliver en god udfrodring så snart knæet kan holde til det :devil:

Edited by Merethe81
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Merethe

Mange tak for en super god blog, som jeg følger tæt :4thumbup: Jeg håber, at det stadig går dig godt?

Min interesse for din blog skyldes, at min 15 årige søn også skal have foretaget ACL revisionskirugi indenfor nærmeste fremtid. Han sprang sit forreste korsbånd og indvendige ledbånd i forbindelse med en hård tackling ved en fodbold træning. Han blev korsbåndsopereret i oktober 2010, men ca. 2 uger efter operationen opstod der en stafylokokinfektion i operationssåret. Såret blev spaltet og knæet renset. 17 dages indlæggelse og 6 ugers skrap antiobiotikakur :sneaky2:

Herefter gik det rigtig godt indtil januar 2011. Genoptræningen forløb rigtig fint. Han var langt foran "normalen".....men 4. januar var infektionen blusset op igen. Ny operation med fjernelse af det rekonstruerede korsbånd, 18 dages indlæggelse og 6 ugers antibiotikabehandling igen. Det er en hård omgang for en 15 årig! :mad:

Nu går vi så og venter på at få at vide, hvornår lægerne tør operere ham igen med et nyt korsbånd. Min søn er rigtig ked af det, og hans eneste ønske og håb er at vende tilbage til fodbolden!

Rigtig megen held og lykke med knæet og genoptræningen, Merethe. Vi følger din blog tæt :4thumbup:

Mange hilsner

Bette123

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Bette,

det lyder godt nok som noget af en omgang din søn har været igennem - det får mit forløb til at ligne 'piece of cake' :blush: Jeg kan se at dit indlæg er noget tid gammel - har han fået en tid til operation nu?

Nu ved jeg jo ikke hvordan de kan operere din søn - altså om de kan genbruge de gamle borekanaler eller om han skal have knogletransplantation først og derefter et nyt korsbånd? Men hvis I har nogle spørgsmål - også med hensyn til min overvejelser omkring en ny graft eller spørgsmål omkring forløbet efter donorknogle transplantation, så er I meget velkomne til at spørge... :smile:

Mvh

Merethe

Hej Merethe

Mange tak for en super god blog, som jeg følger tæt :4thumbup: Jeg håber, at det stadig går dig godt?

Min interesse for din blog skyldes, at min 15 årige søn også skal have foretaget ACL revisionskirugi indenfor nærmeste fremtid. Han sprang sit forreste korsbånd og indvendige ledbånd i forbindelse med en hård tackling ved en fodbold træning. Han blev korsbåndsopereret i oktober 2010, men ca. 2 uger efter operationen opstod der en stafylokokinfektion i operationssåret. Såret blev spaltet og knæet renset. 17 dages indlæggelse og 6 ugers skrap antiobiotikakur :sneaky2:

Herefter gik det rigtig godt indtil januar 2011. Genoptræningen forløb rigtig fint. Han var langt foran "normalen".....men 4. januar var infektionen blusset op igen. Ny operation med fjernelse af det rekonstruerede korsbånd, 18 dages indlæggelse og 6 ugers antibiotikabehandling igen. Det er en hård omgang for en 15 årig! :mad:

Nu går vi så og venter på at få at vide, hvornår lægerne tør operere ham igen med et nyt korsbånd. Min søn er rigtig ked af det, og hans eneste ønske og håb er at vende tilbage til fodbolden!

Rigtig megen held og lykke med knæet og genoptræningen, Merethe. Vi følger din blog tæt :4thumbup:

Mange hilsner

Bette123

Link to comment
Share on other sites

Post-op uge 10

Jeg har været lidt fraværende her det sidste stykke tid – men heldigvis er det fordi at det hele går godt :4thumbup:

Jeg genoptræner kommunalt på Frederiksberg Sundhedscenter og føler mig godt vejledt samtidig med at de holder én i ørene. For dem som er interesseret i at vide hvordan sådan noget foregår så kan det skitseres meget præcist: Man møder (to gange om ugen) et kvarter før holdtræningen hvor man cykler sig varm. Det er forskelligt fra person til person hvor meget stivhed man føler i knæet efter en korsbåndsoperation. Jeg er heldig da jeg kun føler stivhed hvis jeg har siddet ved skrivebordet i meget lang tid med bøjet knæ – og jeg forventer at det vil aftage med tiden ligesom det gjorde sidste gang jeg blev opereret.

Nå, men efter et kvarter på cyklen går man ind i træningslokalet hvor man får udleveret sit træningsprogram. Der er som regel tre fysser til stede som har delt ’patienterne’ imellem sig og de er gode til at presse én og rette kvaliteten af øvelserne. Jeg er bla. avanceret til at tøffe rundt på et par tæppefliser for at simulere en form for løb og om et par uger begynder jeg at kunne løbe rigtigt. Det bliver fantastisk!

Dér hvor jeg mærker mit knæ mest er ned ad trapper i selve bøjet på det opererede knæ. Men fysserne siger at det er naturligt og så længe det ikke føles ustabilt er der ikke noget at være urolig for. Jeg har fået en kollega til at købe et Garmin 405 med hjem til mig fra USA så jeg kan få noget nyt legetøj nu hvor jeg skal til at løbetræne igen – glæder mig som et lille barn og har også tilmeldt mig det første løb i starten af juni!!!

Dér hvor man som 10-ugers post-op skal passe på er faktisk at overanstrenge knæet ved for meget gang i stille tempo. Som pige tager man jo nogle gange på shoppetur og det er p.t. det værste jeg kan udsætte knæet for da den langsomme gang i flere timer tærer godt på kræfterne og kan mærkes som ømhed i flere dage efter. Lidt sjovt at man snart kan løbe og dermed belaste sit knæ, men for meget gang kan det ikke tåle. Mit næste mål på træningsplanen er i øvrigt 5 km gang uden ømhed og hævelse – jeg vil tro at det kan lade sig gøre i indeværende måned :bigsmile: . Og derefter skal jeg op på det, som de kalder hold 2 til genoptræningen. Det er for dem som er lidt længere i forløbet og hvor man virkelig får sved på panden – det glæder jeg mig til…

I øvrigt er de fleste af mine 'medpatienter' på genoptræningsholdet mellem 15 - 30 år - nok også den aldersgruppe hvor de fleste overrivninger sker. :crazy:

Det var alt for i dag - vil prøve at opdatere hver uge fra nu af...

/Merethe

Link to comment
Share on other sites

Hej Merethe

Hvor er det dejligt at høre, at det går godt med genoptræningen :smile: Det virker som om, at du er nået meget langt på kort tid. Hvor hurtigt efter operationen kunne du strække benet helt ud?

Min søn har endnu ikke fået tid til ny operation. Om 14 dage skal han have taget røntgenbilleder, så de kan forsikre sig om, at der ikke er infektion i borehullerne i knoglerne. Jeg tror, at de håber på at anvende samme borehuller igen, men jeg er ikke sikker. Sidst brugte de en hamstringssene fra hans lår. Problemet for min søn er, at hans vækstzoner i knæene er helt åbne, da han ikke er færdigudvokset endnu. Derfor har de ikke så mange forskellige muligheder for operation, da en beskadigelse af vækstzonerne kan stoppe væksten eller resultere i et deformt ben :unhappy: Så vi venter med spænding på, hvad lægerne siger.

Hvordan har du tacklet den mentale side af processen? Jeg oplever nemlig, at dette er utroligt svært at håndtere. Min søn er meget fortvivlet og deprimeret. Jeg har virkelig fået øjnene op for, hvor traumatisk det er for et aktivt menneske at få en alvorlig og langvarig sportsskade. Det har jeg aldrig tænkt så meget over før, da jeg aldrig selv har prøvet at være langtidsskadet.

Vi ønsker dig fortsat al mulig held og lykke herfra :4thumbup:

Hilsner Bette

Link to comment
Share on other sites

Hej Bette,

Jeg kan sagtens sætte mig ind i din søns frustrationer. Jeg tror at det hjælper for mange hvis man også fokuserer sin energi på at blive stærkere andre steder end i knæet. For din søns vedkommende kunne han måske sætte sig nogle mål med noget styrketræning af overkroppen her mens 'understellet' ikke fungerer hensigtsmæssigt - og hvis han kan få en kammerat med på idéen kan det flytte fokus fra alt det han ikke kan i øjeblikket hen mod noget som jo alligevel vil hjælpe ham når han igen kan spille.

Mine to rekonstruktioner har haft meget forskellige forløb. Første gang gik der flere måneder før jeg følte at jeg kunne strække knæet igen - og det var også dér (altså det tidspunkt hvor det endelig kunne strækkes igen) at det begyndte at give efter igen under sportsaktivitet. Her anden gang føles det meget bedre og jeg har hele tiden haft fornemmelsen af at jeg kunne strække det helt - men 100% overstræk som i mit andet næ er kommet her inden for de sidste 3 uger vil jeg tro - det er genoptræningen af VMO musklen som er en afgørende faktor for strækket har min fys fortalt mig :smile: .

Alt held og lykke med røntgenen - vil gerne høre hvordan det går :4thumbup:

MVH

Hej Merethe

Hvor er det dejligt at høre, at det går godt med genoptræningen :smile: Det virker som om, at du er nået meget langt på kort tid. Hvor hurtigt efter operationen kunne du strække benet helt ud?

Min søn har endnu ikke fået tid til ny operation. Om 14 dage skal han have taget røntgenbilleder, så de kan forsikre sig om, at der ikke er infektion i borehullerne i knoglerne. Jeg tror, at de håber på at anvende samme borehuller igen, men jeg er ikke sikker. Sidst brugte de en hamstringssene fra hans lår. Problemet for min søn er, at hans vækstzoner i knæene er helt åbne, da han ikke er færdigudvokset endnu. Derfor har de ikke så mange forskellige muligheder for operation, da en beskadigelse af vækstzonerne kan stoppe væksten eller resultere i et deformt ben :unhappy: Så vi venter med spænding på, hvad lægerne siger.

Hvordan har du tacklet den mentale side af processen? Jeg oplever nemlig, at dette er utroligt svært at håndtere. Min søn er meget fortvivlet og deprimeret. Jeg har virkelig fået øjnene op for, hvor traumatisk det er for et aktivt menneske at få en alvorlig og langvarig sportsskade. Det har jeg aldrig tænkt så meget over før, da jeg aldrig selv har prøvet at være langtidsskadet.

Vi ønsker dig fortsat al mulig held og lykke herfra :4thumbup:

Hilsner Bette

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Post-op 3 måneder (næsten)

Så er det næsten tre måneder siden at jeg blev opereret og det går stadig stødt fremad. I torsdags til genoptræningen fik jeg lov til at lunte nogle ture ude på gangen - det føltes ømt men det var ikke noget der ikke kunne tolereres og det var fantastisk igen at få sved på panden :cool: . Jeg har kun gener tilbage når jeg går ned ad trapper eller skal bøje i knæet stående - til genoptræningen mener de at det er pga. knæskalssenen, som jeg er den eneste på holdet der har fået anvendt. Og jeg tror at de har ret - så det skal nok blive bedre med tiden :smile: .

Løbeprogrammet er helt basic. 1 minut løb og to minutters gang tre gange de næste mange uger - det bliver svært at beherske sig - men det er vigtigt siger de! :blush: I morgen skulle det blive fantastisk vejr, så jeg vil tage løbeskoene på og motionere mine tilladte 9 minutter efterfulgt af en dejlig lang gå tur - det bliver skønt... God weekend.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Kasia,

det er helt normalt at nervetrådene bliver skåret over og man dermed får nogle følelsesløse områder efter operationen. Hvis man er rigtig heldig så vokser nerverne forkert sammen sådan at når man rører sig et sted på underbenet så kilder det et andet sted - ganske underholdende :wink:

Jeg har et stort område på højre side af mit skinneben hvor jeg ikke har nogen følelse - men det generer mig ikke... Kun når jeg shaver mit ben på det sted er jeg ekstra opmærksom på at jeg ikke får skåret i mig selv - men ellers er det ikke noget jeg ikke kan leve med. Du vil muligvis opleve at du får følelsen en lille bitte smule tilbage, men du skal nok ikke regne med at få den fulde følelse genvundet...

Jeg ønsker dig held og lykke med dit genoptræningsforløb - klø på!! :-)

/Merethe

Hey Merethe,

jeg blev opereret i mandags, og det var også samme tur som dig. Ville høre dig om du umiddelbart efter operationen havde eller måske stadig har nogle områder på knæet som er følelsesløse?

Med venlig hilsen

Kasia

Link to comment
Share on other sites

Post-op 4 måneder (næsten)

Så er det næsten fire måneder siden jeg fik lavet mit korsbånd med Patella senen. Og det har været et noget andet forløb end første gang jeg blev opereret. På plussiden er der at jeg ikke har oplevet den store stivhed i knæet og at jeg hele tiden har kunnet strække knæet optimalt. På minussiden er helt klart ømheden i forbindelse med valg af knæskalssenen. Det er først nu her at jeg føler at jeg kan gå ned i hug uden at det generer for meget. Jeg er stadig øm men det er til at tolerere når jeg træner :smile: .

I dag passerede jeg så en stor milepæl i min genoptræning. 30 minutter på løbebånd i intervaller:

1 minut gang

5 minutter løb

2 minutter gang

5 minutter løb

2 minutter gang

5 minutter løb

2 1/2 minutter gang

5 minutter løb

2 1/2 minutter gang

Virkelig skønt at være i gang i 30 minutter selvom det ikke er rent løb. Jeg har en plan jeg skal holde mig til så mit væv i knæet og knoglerne kan følge med - men der var ingen gener overhovedet og jeg må indrømme at jeg godt kunne have taget et par intervaller mere men jeg holdt mig på måtten :blush: .

Status nu er, at jeg udover selvtræning stadig går på knæhold to gange om ugen. Jeg synes ikke at det er forfærdeligt hård, så det er vigtigt for mig også at selvtræne... Det eneste jeg har svært ved at få trænet op er gang ned ad trappe. Til trods for ihærdig træning begynder mine låmuskler i træningsbenet at ryste så snart jeg skal holde igen ned ad trapper - virkelig irriterende og i morgen må jeg lige høre fysserne om jeg kan få nogle specifikke øvelser til dette problem... :cool: .

Næste milepæl er 5 km løb i starten af juni - det skal nok kunne lade sig gøre efter dagens 20 minutter løb...

Link to comment
Share on other sites

:smile:Post op 4 måneder & 1 dag

Så blev det tid til endnu en hurtig opdatering. :superman:

Jeg har sidst været ude og løbe i går og havde planlagt tre gange 8 minutter med 3 minutters gang ind i mellem - men efter de 2 gange 8 måtte jeg holde pga. en stigende ømhed i knæet... Og for at være sikker på ikke at overbelaste det trådte jeg modvilligt at løbebåndet :blush: . Så lnge jeg øger den konstante tid, så er jeg dog godt tilfreds.

I dag har jeg så været til et forsøg med Kinesiotape brugt på korsbåndspatienter. Den her vidundertape bliver efterhånden brugt af mange atleter, men uden at det egentligt er videnskabeligt bevist at den virker. I forsøget målte man muskelstyrken af hasemusklerne med og uden tape - jeg kender ikke forsøgets resultater, men fik dog at vide at jeg har nedsat muskelstyrke i mit højre ben - surprise :laugh: . Især i betragtning af at mit ben stadig ryster på gang ned af trapper :laugh: - men det er dog blevet bedre :smile:

I morgen er der genoptræning igen - det er efterhånden ved at blive lidt trivielt - men jeg klør på da jeg jo ellers skal bruge tiden alene i et træningscenter - så er det trods alt sjovere at lave øvelserne på holdet.

/ses

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

5 måneder post-op

Så er det ved at være fem måneder siden min rekonstruktion. Jeg følger stadigvæk et genoptræningshold og regner med at være færdig om et par uger. Jeg er dog på ingen måder klar til at skulle tilbage til sport andet end det løb jeg nu får trænet. Her i næste uge skal jeg deltage i årets første 5 km løb og er ret spændt på hvordan knæet kommer til at reagere på belastningen da jeg endnu ikke har løbet 5 km til træning uden at kunne mærke det.

Jeg mærker stadig knæet dagligt, enten i form af ømhed eller mangel på kontrol ned ad trapper eller på hug. Jeg er nu stadig sikker på at alt sidder som det skal og at det kun er genoptræning der skal til. Denne gang er jeg desuden mere forsigtig end første gang (der jo som bekendt ikke gik så godt) og har meldt ud til min træner at jeg ikke kommer til at spille før næste sæson. På den måde kan jeg genoptræne i et helt år, som det også tilrådes og putte mere energi i min fremtidige førlighed end de behov jeg har 'lige her og nu'. Det er ret hårdt at se de andre spille inde på banen når man ikke selv kan være med, men jeg tager ud og ser nogle kampe i ny og næ... :smile:

Rent funktionsmæssigt kan jeg følge alle øvelser til genoptræning og nu sågar rejse mig på træningsbenet (et ben) op fra en forholdsvis lav stol - noget der var helt umuligt for et par måneder siden. Ømheden over knæskallen er også blevet bedre og jeg fornemmer at det aftager med tiden :bigsmile:.

Så der er vist ikke andet at gøre end at klø på med de tunge vægte - er oppe på 110 kilo i benpres nu - startede på 40 kilo efter operationen. Det er dejligt når man kan måle fremgang i kilo :wink:

Her til sidst vedhæfter jeg et billede af mit knæ som det ser ud nu og som det sikkert kommer til at se ud til mine dages ende. De to nyeste ar fra den sidste operation er de to på billedet vandrette ar på knæet, som også er lidt mere lyserøde end det lodrette. Jeg håber at de bliver lysere med tiden og må bare leve med at jeg åbenbart er rigtig god til at producere arvæv. Af en eller anden grund er jeg dog ikke super ked af mine ar da de samtidig minder mig om at jeg for altid skal passe lidt ekstra på mit højre knæ...

Det var alt for denne gang - nyd sommeren:-)

post-33007-067570600 1307045118_thumb.jp

Edited by Merethe81
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Merethe,

hvornår begyndte du ca. at løbe, var det lige efter de 3 mdr el først 4. mdr. ? Er selv nået til 3 mdr. og et par dage og er desværre ikke klar til den slags sjov endnu. Jeg ved godt det er meget individuelt og ikke til at sammenligne, men er nu alligevel lidt nysgerrig. For mig er det især hasemusklen der er svag men ja, træning, træning og træning er jo hvad der skal til!

Hilsen

Kasia

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Kasia,

jeg startede med at løbe efter ca. 3 måneder, men det gjorde stadigvæk avs i vævet. Kan kun anbefale at du starter ud med et klassisk begynderprogram da det ikke kommer an på din form, men mere at vænne vævet, senerne og knoglerne til den øgede belastning. Den der bedst kan mærke dit knæ er dig - så mærk efter... Ømhed er ok men smerte = stop :smile: God løbetræning!!!

/Merethe

Hej Merethe,

hvornår begyndte du ca. at løbe, var det lige efter de 3 mdr el først 4. mdr. ? Er selv nået til 3 mdr. og et par dage og er desværre ikke klar til den slags sjov endnu. Jeg ved godt det er meget individuelt og ikke til at sammenligne, men er nu alligevel lidt nysgerrig. For mig er det især hasemusklen der er svag men ja, træning, træning og træning er jo hvad der skal til!

Hilsen

Kasia

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Bette,

Jeg kan sagtens sætte mig ind i din søns frustrationer. Jeg tror at det hjælper for mange hvis man også fokuserer sin energi på at blive stærkere andre steder end i knæet. For din søns vedkommende kunne han måske sætte sig nogle mål med noget styrketræning af overkroppen her mens 'understellet' ikke fungerer hensigtsmæssigt - og hvis han kan få en kammerat med på idéen kan det flytte fokus fra alt det han ikke kan i øjeblikket hen mod noget som jo alligevel vil hjælpe ham når han igen kan spille.

Mine to rekonstruktioner har haft meget forskellige forløb. Første gang gik der flere måneder før jeg følte at jeg kunne strække knæet igen - og det var også dér (altså det tidspunkt hvor det endelig kunne strækkes igen) at det begyndte at give efter igen under sportsaktivitet. Her anden gang føles det meget bedre og jeg har hele tiden haft fornemmelsen af at jeg kunne strække det helt - men 100% overstræk som i mit andet næ er kommet her inden for de sidste 3 uger vil jeg tro - det er genoptræningen af VMO musklen som er en afgørende faktor for strækket har min fys fortalt mig :smile: .

Alt held og lykke med røntgenen - vil gerne høre hvordan det går :4thumbup:

MVH

Hej Merethe

Hvordan går det med dit knæ? Håber du har det godt!

Mange hilsner

Bette123

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share