syre følelse og smerte i knæ + hofte


klaush
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er så stille begyndt at træne op til marathon som skal løbes i foråret. Situationen er dog den at jeg hen over sommer/efterår har haft kyssesyge så har været meget lidt fysisk aktiv i den periode. De seneste 4 uger har jeg dog løbet 3 gange om ugen med 5-10 km.

Jeg har de seneste 3 ture fået en smerte i mit knæ og hofte i venstre side når jeg løber og især 1-2 dage efter. Under løbeturen føles det som om min knæskal bliver trykket og hoften vrikkes på en dum måde. Mens den meget smertefulde tid er lige efter turen og også noget knap så smertefuldt 1-2 dage derpå, føles som mit knæp syrer til.

Er jeg skadet og bør slappe af med træningen eller er det blot noget midlertidigt som skal løbes væk? Evt nogle forslag til specielt opvarmning o.l.

Vh

Link to comment
Share on other sites

ALDRIG løbes væk.....

Hvis du har smerter så STOP, uanset årsagen. Lad være med at forcere skaden, da det kun vil gøre det værre!

Hvis du gennem en længere periode har været inaktiv, er det altid en god idé at starte stille og roligt op igen. 20-30km om ugen lyder umiddelbart, som alt for meget efter ca 6 måneders inaktivitet.

Du kan evt. prøve at holde 2-3 ugers fravær fra løb (cykling, svømning spinning osv. kan være et godt alternativ), og så starte stille og roligt op igen med max 3km, 3x om ugen, den første uge. Øg derefter kun 10% om ugen, både hvad angår fart og distance. Hvis smerterne kommer igen, så tag et smut til læge/fys.

Som opvarmning er det en god idé at løbe de første 2km lidt langsommere end resten.

Selve skaden lyder som et muligt løberknæ, men det er selvfølgelig kun et gæt: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/loeberknae.htm

PS: Jeg går ud fra du har fået lavet en løbestilsanalyse, og du dermed har de rigtige sko?

Link to comment
Share on other sites

Jep, har for en uge siden købt nye sko fordi jeg tænkte at det kunne hjælpe mod problemet og fik netop denne type sko fordi den havde noget mere støtte end dem jeg havde før (baseret på løbeanalyse i butikken), men da jeg stadig har problemet ville jeg forhøre mig her.

Jeg vil følge dit råd og tage den lidt med ro.

-Tak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share