minus rygning plus ekstra kilo...Hjælp


mettess
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg sad på nettet og kiggede lidt efter noget hjælp til mit vægttab, og så dukkede denne side op, så jeg håber i har nogle gode råd til mig.

Kort fortalt har jeg aldrig været særlig meget for motion, men ved et tilfælde, kom jeg til at love en kollega at gå med til spinning! Ja man kan roligt sige at det var fra den ene yderlighed til den anden, men jeg blev simpelthen så bidt af det, at jeg idag kommer afsted 3 gange om uge! Men man kan ikke blive god til spinning, når man ryger 30-35 smøger om dagen og har astma, så smøgerne "røg" for 7 uger siden. Det var faktisk ikke så svært som jeg havde regnet med, selvom det var en kær ven igennem 22 år.

MEN MEN for pokker.......... jeg har taget over 4 kg på og der var i forvejen røget 8 kg på, grundet ingen motion og for dårlig mad, så i kan godt se at jeg er noget på den ikk?

En typisk træningsuge for mig:

Mandag: pilates, 1 time

Tirsdag: spinning, 1 time

Onsdag: spinning; 1 time eller fri

Torsdag: spinning, 1 time

Fredag: spinning, 1 time

Weekenden: fri eller spinning, 1 time lørdag eller søndag.

Jeg vil og skal tabe mig, men jeg har svært ved det med at spise 100 % efter en kur, grundet mit job som selvstændig, ved aldrig helt hvad dagen bringer.

Derfor vil jeg gerne gøre noget mere ved motionen for at hjælpe det overflødige af, men hvordan?

Jeg kunne godt tænke mig at begynde og løbe ved siden af min spinning, men bliver det for meget?

Når man læser på nettet kan man hurtig blive forvirret, for et sted står der at man ikke kan tabe sig ved motion og det næste sted står der, at det er det eneste rigtige?

Jeg vælter mig ikke i søde sager i løbet af dagen, men kan altså ikke stå og veje grønsager og lave speciel mad til mig selv inden jeg tager på arbejde. Eller jo, men så ryger tiden til motitonen og det vil jeg ikke undvære nu. Det er jo helt vildt at jeg kan trække vejret igen og kan presse mig selv uden at være ved og "dø" :-)

Er der nogen af jer der har lidt gode råd til mig?

Hilsen Mette

Link to comment
Share on other sites

Det forholder sig sådan, at når du dyrker motion, så forbrænder du kalorier. Så teoretisk set kan man godt tabe sig gennem motion alene. Problemet er bare, at man ikke forbrænder så mange kalorier, som de fleste gerne vil. Igennem en times spinning forbrænder du højst sandsynligt ikke mere end 500kcal, alt afhængig af din vægt.

Det er en ganske god idé at løbe ved siden af. Det er kun dig selv, der kan mærke om det er for meget. Men når du løber, vil det være en helt anden belastning, end til spinning. Så start meget stille op, og få købt de rigtige løbesko. Få lavet en løbestilsanalyse ved en kompetent sportsbutik (som minimum løbebåndstest).

Så i sidste ende kommer det an på hvor meget mad du indtager. Om du forbrænder 2000kcal, er det ligegyldigt, hvis du indtager 5000 i løbet af en dag. Du behøver sådan set ikke tælle dine kalorier, så længe du prøver at overholde nogle "grundregler".

Prøv at læse den her artikel: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/hold_dig_slank_med_maethedsfaktorer/

Link to comment
Share on other sites

Halløj

Jeg er nok ikke den rette til at fortælle hvad du skal gøre men jeg kan fortælle hvad jeg selv har gjort.

Jeg stoppede med at ryge i januar ved hjælp af Champex. Jeg har siden stoppet tabt ca 3-4 kg dels på grund af kost og dels på grund af motion.

Kost

Jeg kan som dig ikke følge en kur og er heller ikke interesseret. Efter rygestop begyndte jeg at spise morgenmad A38 med nødder, rosiner og evt. honning. Derudover har diverse kostomlægninger været en følge af interesse og lyst og fordi det har været sjovt. Derfor har jeg i sommers gjort meget ud af grøntsagssmoothies og mine frokoster består meget af grøntsager, sandwicher og kylling/fiske pålæg. Aftensmaden er som den altid har været almindelig men varieret.

Søde sager har jeg aldrig gidet men torsdag får jeg et stort marcipanbrød på vej ud til legekammeraterne og om fredagen er der tandsmør på rundstykkerne på arbejde. Rødvinen lørdag har jeg heller ikke droppet :nonono:

Mit eget tip! Jeg er ikke en helsefreak men når du skriver du ikke vælter dig i søde sager er der noget der siger mig at der er for mange. Erstat forbruget af søde sager med nødder rosiner og frugt :innocent:

Motion

Efter rygestop begyndte jeg at løbe og cykle. Derudover tilmeldte jeg mig Endomondo så jeg hele tiden kunne aflæse forbedringer hvilket har været en stor motivator. Derudover har jeg vænnet mig til at alle fysiske aktiviteter bliver betragtet som motion hvorfor jeg for det meste vælger den besværlige vej. Cykler jeg hjem fra arbejde vælger jeg eksempelvis en omvej, tager cyklen i byen i stedet for bilen og i en periode hvor jeg skulle gå et stykke vej på arbejde gik jeg og løftede små håndvægte.

Og så er der et af de store problemer med rygestop. Stofskiftet.

Rygestop er ofte forbundet med dårligt stofskifte og for mig gik der 3-4 måneder før mit stofskifte kom op i gear igen. En enkelt her på forummet har kaldt mit næste tips for vrøvl men for mig hjælper det. Som det første når jeg står op at drikke et stort glas vand. Det er svært men der går 5 min så er det ud på det lille hus. Uden vandet kan der gå lang tid. Som sagt det kan godt være det er vrøvl men for mig virker det :4thumbup:

Så min mening.

Motion alene gør det ikke. Kost alene gør det ikke. At være frelst ikkeryger og helsefreak gør det ikke.

Men en fornuftig kombination af det hele skal nok gøre en del. Find nogle flere succes målepunkter end bare vægt.

Held og lykke

Lennart

Link to comment
Share on other sites

Og så er der et af de store problemer med rygestop. Stofskiftet.

Rygestop er ofte forbundet med dårligt stofskifte og for mig gik der 3-4 måneder før mit stofskifte kom op i gear igen. En enkelt her på forummet har kaldt mit næste tips for vrøvl men for mig hjælper det. Som det første når jeg står op at drikke et stort glas vand. Det er svært men der går 5 min så er det ud på det lille hus. Uden vandet kan der gå lang tid. Som sagt det kan godt være det er vrøvl men for mig virker det :4thumbup:

Ja, det har du ret i er noget vrøvl....

Stofskiftet bliver IKKE påvirkert af rygning, det er en gammel myte. Det er den psykologiske effekt af, at man ikke ryger, der får en til at spise mere. Derfor tager mange på, men rygestop er ikke forbundet med dårlig stofskifte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du ret i er noget vrøvl....

Stofskiftet bliver IKKE påvirkert af rygning, det er en gammel myte. Det er den psykologiske effekt af, at man ikke ryger, der får en til at spise mere. Derfor tager mange på, men rygestop er ikke forbundet med dårlig stofskifte.

Nu har jeg ikke påstået at rygning i sig selv har indflydelse på stofskiftet. Jeg påstår at rygestop har indflydelse på stofskiftet men jeg ved ikke om vi taler om noget forskelligt eller?

Jeg kalder det stofskifte, andre kalder det måske noget andet men faktum er at da jeg stoppede rygning gik jeg fra et dagligt toiletbesøg (stort :blush: ) til et hver tredie dag. What goes in must come out og hvad der ikke kommer ud må nødvendigvis sætte sig andre steder eller er der noget jeg helt har misforstået.

Og jo jeg har 35 års erfaring med rygning og kan derfor roligt påstå at mit rygestop i en længere periode var forbundet med et ændret og dårligt stofskifte. Det var ikke bedre i hvert fald :wink:

Edited by gums5
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke påstået at rygning i sig selv har indflydelse på stofskiftet. Jeg påstår at rygestop har indflydelse på stofskiftet men jeg ved ikke om vi taler om noget forskelligt eller?

Jeg kalder det stofskifte, andre kalder det måske noget andet men faktum er at da jeg stoppede rygning gik jeg fra et dagligt toiletbesøg (stort :blush: ) til et hver tredie dag. What goes in must come out og hvad der ikke kommer ud må nødvendigvis sætte sig andre steder eller er der noget jeg helt har misforstået.

Og jo jeg har 35 års erfaring med rygning og kan derfor roligt påstå at mit rygestop i en længere periode var forbundet med et ændret og dårligt stofskifte. Det var ikke bedre i hvert fald :wink:

Lad mig lige starte med at rette mig selv lidt. Det lyder som om rygning slet ikke har nogen effekt på stofskiftet, hvilket egentlig ikke er helt korrekt.

Rygning udvikler stresshormoner som kortisol, som øger stofskiftet i mindre grad. Nikotin kan også have en mindre effekt på stofskifte. Men det har altså slet ikke den effekt som mange tror. Det er altså ikke noget med at stofskiftet bliver ødelagt eller dårligere, det bliver nærmere "sundere", da det ikke bliver påvirket af diverse hormoner, som rygning forårsager. Så hvis man holder 100% de samme vaner, som man havde da man røg, vil man sikkert ikke tage mere end et par kilo på.

Grunden til mange tager voldsomt på, er pga. de trøstespiser når de har lyst til noget røg.

Jeg skal ikke kan sige, hvad der skyldes dine toilet besøg. Højst sandsynligt nogle ændrede spisevaner, som følge af et rygestop, som har forårsaget forstoppelses symptomer.

Link to comment
Share on other sites

Hej Venan

Du skriver:

Rygning udvikler stresshormoner som kortisol, som øger stofskiftet i mindre grad. Nikotin kan også have en mindre effekt på stofskifte. Men det har altså slet ikke den effekt som mange tror. Det er altså ikke noget med at stofskiftet bliver ødelagt eller dårligere, det bliver nærmere "sundere", da det ikke bliver påvirket af diverse hormoner, som rygning forårsager. Så hvis man holder 100% de samme vaner, som man havde da man røg, vil man sikkert ikke tage mere end et par kilo på.

Specilet synes jeg at det er interesant at rygning udvikler stresshormonet cortisol. Kan du henvise til en videnskabelig artikel om dette?

Jeg har hørt at hormonet cortisol øges ved mangel på god søvn og at en øget mængde af cortisol i kroppen forårsager fedme, specilet på maven. Har du en mening om det?

Vh Knud

Link to comment
Share on other sites

Hej Venan

Du skriver:

Rygning udvikler stresshormoner som kortisol, som øger stofskiftet i mindre grad. Nikotin kan også have en mindre effekt på stofskifte. Men det har altså slet ikke den effekt som mange tror. Det er altså ikke noget med at stofskiftet bliver ødelagt eller dårligere, det bliver nærmere "sundere", da det ikke bliver påvirket af diverse hormoner, som rygning forårsager. Så hvis man holder 100% de samme vaner, som man havde da man røg, vil man sikkert ikke tage mere end et par kilo på.

Specilet synes jeg at det er interesant at rygning udvikler stresshormonet cortisol. Kan du henvise til en videnskabelig artikel om dette?

Jeg har hørt at hormonet cortisol øges ved mangel på god søvn og at en øget mængde af cortisol i kroppen forårsager fedme, specilet på maven. Har du en mening om det?

Vh Knud

Jamen, det kan jeg da :wink:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16337291

Den omhandler også nikotinplasters effekt på cortisol niveauet, hvis du syntes det er interessant.

Jeg tør godt sige med rimelig stor sikkerhed, at cortisol niveauet stiger ved uregelmæssig søvn, og generelt hvis du er stresset i længere perioder. Men det med fedme, mener jeg ikke har hold i virkeligeheden. Det er dog ikke noget jeg tør sige med lige så stor sikkerhed. Men jeg mener at have læst, at kroppen kan ikke naturligt producere de mængder cortisol der skal til, før der sker en "flytning" af fedtdepoterne til maven. Der er vist set tilfælde af dette efter insprøjtning, men det er som nævnt kun i unaturlige mængder.

Link to comment
Share on other sites

Rygning har en mindre stofskifte effekt som nævnt tidligere i tråden. Dette er dog næppe nogen tilfredsstillende forklaring på hvorfor rygere alt andet lige, er ca 5 kg lettere end ikke rygere. Nikotin på virker fedtcellers villighed til at afgive fedt til blodet. Denne ekstra fedtmængde, der frigøres til blodet, vil fungere som næring for resten af kroppen og derved mindske appetitten. Det er dog langtfra alle der tager på af rygestop (jeg gjorde ikke). En kvinde i normal form vil typisk kunne forbrænde 200-250 kcal på en spinningstime.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share