Ny motionerende - hjælp en stakkels begynder


Studenten
 Share

Recommended Posts

Jeg er en 18 årig pige der er 168cm høj som endelig er nede omkring de ønskede 61 kilo.

Mit problem er at der stadig er nogle deller her og der jeg vil af med (Især ´muffin toppen´på maven) og nu har jeg så besluttet at motionere.

Jeg har derfor nogle få spørgsmål som jeg ville blive ekstremt glad for at få besvaret:

1. Jeg dyrker 20-30 minutters motion ved hjælp af en motions dvd jeg har købt, og begynder nok snart at skifte de 20-30 min ud med en zumba dvd i ny og næ, for at få lidt forandring i mit træningsskema. Er det nok at jeg gør det hver anden dag eller skulle jeg egentlig gøre det dagligt?

2. Jeg laver adskillige maveøvelser hver dag inden jeg går i seng, men siden punktforbrænding blot er en myte, hjælper de mig så overhovedet med at få den acceptable bikini-mave jeg ønsker?

3. Når jeg dyrker motion gør jeg det altid om aftenen cirka 3 timer efter aftensmad. Betyder dette at jeg bør spise et eller andet efter jeg har trænet og i så fald hvad?(Jeg er ikke interesseret i energyshakes)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en 18 årig pige der er 168cm høj som endelig er nede omkring de ønskede 61 kilo.

Mit problem er at der stadig er nogle deller her og der jeg vil af med (Især ´muffin toppen´på maven) og nu har jeg så besluttet at motionere.

Jeg har derfor nogle få spørgsmål som jeg ville blive ekstremt glad for at få besvaret:

1. Jeg dyrker 20-30 minutters motion ved hjælp af en motions dvd jeg har købt, og begynder nok snart at skifte de 20-30 min ud med en zumba dvd i ny og næ, for at få lidt forandring i mit træningsskema. Er det nok at jeg gør det hver anden dag eller skulle jeg egentlig gøre det dagligt?

2. Jeg laver adskillige maveøvelser hver dag inden jeg går i seng, men siden punktforbrænding blot er en myte, hjælper de mig så overhovedet med at få den acceptable bikini-mave jeg ønsker?

3. Når jeg dyrker motion gør jeg det altid om aftenen cirka 3 timer efter aftensmad. Betyder dette at jeg bør spise et eller andet efter jeg har trænet og i så fald hvad?(Jeg er ikke interesseret i energyshakes)

Hvis du er tilfreds med din vægt og blot vil strammes op, så er du nok nød til at lave noget hårdere træning. Opstramning betyder typisk en forbedret ratio mellem muskler og fedt. Og den forbedring opnås bedst ved også at satse på muskeldelen. En normal ratio mellem fedt og muskler hos en yngre kvinde er ca 1:1 (15 kg muskler og 15 kg fedt ville være et godt bud for en slank kvinde på 60kg). Når fedtmængden er ret lav vil det være meget svært at sænke den yderligere, men til gengæld er det ret nemt at smide 2-4 kg muskler på hvilket vil øge ens ratio af muskler/fedt fra de ordinære 1:1 til de ret fornemme 1,2:1. Samme forbedring kunne jo opnås ved at smide knap 3 kg fedt, men det er typisk ikke så nemt for i forvejen slanke kvinder, der allerede har tabt sig betydeligt.

Den træning du laver nu er tæt på at være virkningsløs medmindre din form er virkelig ussel som udgangspunkt. Ideen med at spise efter træning handler om at optimere restitutionen, så man på den måde kan holde til mere og/eller hårdere træning. Dette er dog næppe aktuelt hvis ens træning består af "hjemmegymnastik" instrueret af en dvd.

Vil lige afslutningsvis sige at din træning som sådan er fin og nyder du den skal du jo ikke ophøre med den eller ændre den. Blot skal du ikke forvente at få en krop som en toptrimmet sportsudøver, men en daglig træning, der i store tal giver nogenlunde det samme som en lille times powerwalking.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville da gerne strammes op, men jeg er stadig ´buttet´ så det er vægttab jeg går mest efter. Da jeg tabte mig var det uden nogen egentlig motionering, der var flere gåture og en smule cykling men ikke mere end 3-4 halve timer spredt udover en uge i ny og næ. Jeg tabte mig ved hjælp af sundere madvaner.

Jeg har ikke den bedste kondi, men klare mig okay. Mit egentlig problem er at da jeg har gigt kan mine led ikke tage alt for hård træning.

Har du eventuelt nogle forslag til hvordan jeg ellers kan træne for at få en lidt bedre og sundere krop? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville da gerne strammes op, men jeg er stadig ´buttet´ så det er vægttab jeg går mest efter. Da jeg tabte mig var det uden nogen egentlig motionering, der var flere gåture og en smule cykling men ikke mere end 3-4 halve timer spredt udover en uge i ny og næ. Jeg tabte mig ved hjælp af sundere madvaner.

Jeg har ikke den bedste kondi, men klare mig okay. Mit egentlig problem er at da jeg har gigt kan mine led ikke tage alt for hård træning.

Har du eventuelt nogle forslag til hvordan jeg ellers kan træne for at få en lidt bedre og sundere krop? :bigsmile:

Stort set alle kvinder ville blive pænere af styrketræning. Så en eller anden form for krævende styrketræning ville være godt. Det behøver ikke at tage specielt lang tid, hvis du ikke finder den slags træning appellerende. En form for træning derudover er også en god ting, medmindre dit generelle aktivitetsniveau er meget højt. Her er det ikke så vigtigt hvilken type træning du vælger, blot skal det være noget du har lyst til og gider udføre. En almindelig sportsgren ala boldsport kunne være et fint valg, men din nuværende hjemmetræning er også udmærket.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share