Bruskskade under knæskallen


sunenj
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg fik skade på v. patella 2000 - mærkelig nok efter kondicykling. Har altid dyrket meget sport. Jeg har fået to gange artroskopi med shaving (2000 og 2009)).

Idag er min tilstand er sådan, at jeg får smerter hvis jeg går mere end 1000 m om dagen et par dage i træk. Det er svært at fuldføre en normal weekend uden at blive øm. Jeg kan køre kondicykel 7 min 60 rpm på laveste belastning, men bliver alligevel øm. Det gør lettere ondt at sætte sig normalt ned på en stol uden støtte. Selv at stå op i mere end 10 minutter giver let smerte. Trapper er i det hele taget problematisk. Generelt er smerten lokaliseret under knæskallen, men ofte mærker jeg også en stramning på bagsiden af knæet, især dagen efter beslastning. På den anden side, med mindre jeg har overbelastet det, er jeg ofte smertefri i hvile.

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal prøve en af de "eksperimentelle" behandlinger - mikrofraktur eller brusktransplantation.

Sidste artroskopi med shaving maj 2009 har forværret min situation markant (de første 4 mdr var det fint, så overbelastede jeg det ved en længere gåtur på 4-5km), så jeg er bekymret for om jeg risikerer endnu en forværring ved et nyt indgreb. Ved ikke om jeg blot skal være taknemmelig for det jeg har og kan, f.eks. smertefri hviletilstand. Det er bare så frustrerende at være så begrænset, og bekymrende at jeg ikke får nok motion!!!!

Nogen der har erfaringer med den slags skade??

Mvh Sune

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg fik skade på v. patella 2000 - mærkelig nok efter kondicykling. Har altid dyrket meget sport. Jeg har fået to gange artroskopi med shaving (2000 og 2009)).

Idag er min tilstand er sådan, at jeg får smerter hvis jeg går mere end 1000 m om dagen et par dage i træk. Det er svært at fuldføre en normal weekend uden at blive øm. Jeg kan køre kondicykel 7 min 60 rpm på laveste belastning, men bliver alligevel øm. Det gør lettere ondt at sætte sig normalt ned på en stol uden støtte. Selv at stå op i mere end 10 minutter giver let smerte. Trapper er i det hele taget problematisk. Generelt er smerten lokaliseret under knæskallen, men ofte mærker jeg også en stramning på bagsiden af knæet, især dagen efter beslastning. På den anden side, med mindre jeg har overbelastet det, er jeg ofte smertefri i hvile.

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal prøve en af de "eksperimentelle" behandlinger - mikrofraktur eller brusktransplantation.

Sidste artroskopi med shaving maj 2009 har forværret min situation markant (de første 4 mdr var det fint, så overbelastede jeg det ved en længere gåtur på 4-5km), så jeg er bekymret for om jeg risikerer endnu en forværring ved et nyt indgreb. Ved ikke om jeg blot skal være taknemmelig for det jeg har og kan, f.eks. smertefri hviletilstand. Det er bare så frustrerende at være så begrænset, og bekymrende at jeg ikke får nok motion!!!!

Nogen der har erfaringer med den slags skade??

Mvh Sune

Jeg må være ærlig og sige at jeg ikke tror problemer ligger i din brusk, men nok nærmere en af de andre strukturer i knæet. Dette grundet i at brusk ingen nervebaner eller smertereceptorer har og derfor ikke kan give smerter.

Lige lidt uddybende spørgsmål.

Er dit knæ hævet op? Over/under/ved siden af knæskallen og hvad med omme i knæhasen?

Har du fået undersøgt din stabilitet omkring hofte, knæ og ankel?

Det sker ofte man ved hofte-, knæ- og ankelproblemer at man kun kigger på ledet som der mærkes noget fra og glemmer ledene over og under.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må være ærlig og sige at jeg ikke tror problemer ligger i din brusk, men nok nærmere en af de andre strukturer i knæet. Dette grundet i at brusk ingen nervebaner eller smertereceptorer har og derfor ikke kan give smerter.

Lige lidt uddybende spørgsmål.

Er dit knæ hævet op? Over/under/ved siden af knæskallen og hvad med omme i knæhasen?

Har du fået undersøgt din stabilitet omkring hofte, knæ og ankel?

Det sker ofte man ved hofte-, knæ- og ankelproblemer at man kun kigger på ledet som der mærkes noget fra og glemmer ledene over og under.

Tak for indlægget!

Jeg forestiller mig at brusken på patella er så tynd, at der trænger væske ind og trykker på selve knæskallen, hvori der vel er nerver. Eller der kommer direkte tryk på knæskallen på en anden måde.

Mit knæ hæver ikke synligt.

Jeg har været ved kiropraktor og fys, og de har ikke rigtig kunnet hjælpe mig - ved ikke helt om de har undersøgt stabiliteten, men det vil jeg tro. Problemet er når jeg forsøger genoptræning, at det altid ender med at gå mere ned ad bakke end op ... Selvom jeg prøver at gå meget stille frem.

Vh Sune

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv en bruskskade under højre knæskal, som jeg har pådraget mig efter et fald. jeg har en fortykkelse af knæskallen netop der hvor faldet er sket.

grunden til at en bruskskade gør ondt, er ganske rigtigt ikke pga. brusken, men er pga. den manglende brusk tillader knoglerne at skære op af hinanden, hvilket skaber irritation og smerte. denne inflamation gør i længden kun bruskskaden værre, for til sidst at udvikle sig til decideret slidgigt.

jeg var før meget akativ løber, men det har jeg måtte helt droppe på baggrund af skaden. for ca. et år siden fik jeg foretaget artroskopi og shaving. siden da har jeg forsøgt at opfylde følgende ved træning:

1) smertefri/næsten smertefri træning

2) opmærksomhed på efterfølgende smerter (tyder på overbelastning)

3) træning af lårmusklen, stabilitet og balance

jeg svømmer (ingen brystsvømning), cykler (medium belastning) og styrketræner. Jeg tror selv at behandlingen er tålmodighed og vedholdenhed i træningen. det kan tage mange år at blive bedre, men der er ingen grund til at græde over spildt mælk -> man må hellere forholde sig til realiteterne.

-fys har jeg droppet idet jeg ikke tror personen vil kunne bidrage til meget andet end det jeg selv gør.

-glucosamin tog jeg i 3 måneder, men havde ingen synderlig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus87

Godt at høre fra en der er i samme båd.

Jeg er også næsten smertefri under træning, men bliver altid øm bagefter ... om aftenen, eller dagen efter. Jeg kan lige nu kun cykle 8 min på laveste belastning, så bliver jeg stadig lidt øm bagefter. Frustrerende og jeg er også bekymret for mit helbred på længere sigt pga manglende motion.

Der var en sportslæge på kneeguru der anbefalede at få checket for patella alta, eller rotation af femur eller tibia, men ved ikke hvor i DK man gør det. I modsætning til dig er årsagen til min bruskskade ukendt.

Sune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share