Super Mass Gainer som kosttilskud?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Hey,

Ville lige høre om I synes det kunne være en god idé at supplere med noget Super Mass Gainer fra Dymatize? Produktet har fået rigtige gode anmeldelser og indeholder de der 1200kcal per servering ifølge bøtte. Mit mål er at ligge i kalorieoverskud.

Vil ikke bruge produktet som måltidserstatning, men mere have det i baghovedet, når jeg nu en dag skal bruge flere kalorier indenbords. Det er jo en rigtig nem og billig måde, at få kalorier ind på.

Jeg har p.t. en kostplan, hvor jeg ligger i kalorieoverskud.

Men hvad mener I?

Er der nogen, der har erfaring med produktet, vil jeg meget gerne høre personens mening om det.

EDIT: Har et lign. spørgsmål om et produkt ved navn Stacker E, der skulle være koffein blot i piller - dermed en god erstatning for en kop kaffe før træning? Kan det være en god måde at veksle af på?

Tak på forhånd :)

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

At bruge gainer stedet for mad er umiddelbart en dårlig ide synes jeg. Det vil selvfølgelig hjælpe dig til at tage på, men sikkert primært i form af fedt. Det at du har svært ved at øge din vægt betyder sikkert at du ikke lægger unødigt fedt på dig. Dette ville jeg værdsætte hvis jeg var dig. At øge sin muskelmasse kræver typisk lidt tid udover mad. Koffein virker uanset formen hvori du indtager den. Ganske almindelige koffein piller virker ligeså godt. Effekten er dog aftagende ved hyppigt brug, så lidt periodisering kan være på sin plads, hvis man ønsker at nyde mest muligt af den præstationsfremmende effekt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

At bruge gainer stedet for mad er umiddelbart en dårlig ide synes jeg. Det vil selvfølgelig hjælpe dig til at tage på, men sikkert primært i form af fedt. Det at du har svært ved at øge din vægt betyder sikkert at du ikke lægger unødigt fedt på dig. Dette ville jeg værdsætte hvis jeg var dig. At øge sin muskelmasse kræver typisk lidt tid udover mad. Koffein virker uanset formen hvori du indtager den. Ganske almindelige koffein piller virker ligeså godt. Effekten er dog aftagende ved hyppigt brug, så lidt periodisering kan være på sin plads, hvis man ønsker at nyde mest muligt af den præstationsfremmende effekt.

Mvh Andreas

Det er jeg nu ikke helt enig med dig i Andreas. Weightgainer kan for nogle godt betyde forskellen mellem superkompensation eller ej. Jeg er helt enig i almindelig mad, altid er at foretrække. Men nogle mennesker har bare meget svært ved at indtage de kalorier der skal til. I en slags tilpasningsperiode, hvor man vænner kroppen til at indtage flere kalorier, kan weightgainer godt være en løsning i en kortere periode.

Så længe vi ikke snakker over 500kcal over ligevægtsindtaget, hvilket jeg går vi fra vi ikke gør, så burde du ikke tage mere fedt på, end du ville med almindelig mad. Selvfølgelig så længe proteinindtaget og træningen er optimal.

Link to comment
Share on other sites

En Gainer består mig bekendt af sukker (optil 80%) og en sjat protein. Dette er i min verden ikke et fuld værdigt måltid eller erstatning derfor. Har selv tvangsfodret mig med flydende kcal for at gaine i mine unge dage og det var primært fedtprocenten der steg. Når det overflødige spæk skulle af, var ikke nævneværdigt mere af det andet tilbage. Hvis man ikke har noget imod at blive lidt rund i kanterne, er det selvfølgelig fint, men det er ikke noget krav for at blive større (når det gælder muskelmasse).

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

En Gainer består mig bekendt af sukker (optil 80%) og en sjat protein. Dette er i min verden ikke et fuld værdigt måltid eller erstatning derfor. Har selv tvangsfodret mig med flydende kcal for at gaine i mine unge dage og det var primært fedtprocenten der steg. Når det overflødige spæk skulle af, var ikke nævneværdigt mere af det andet tilbage. Hvis man ikke har noget imod at blive lidt rund i kanterne, er det selvfølgelig fint, men det er ikke noget krav for at blive større (når det gælder muskelmasse).

Mvh Andreas

Det kan være træningen ikke var helt optimal dengang? :wink:

Det er klart, hvis du indtager 1000kcal over ligevægtsindtaget, eller hvis dit proteinindtag ikke er tilstrækkelig, eller lign. så vil du tage en pæn mængde fedt på.

Det er klart weightgainer består mest af sukker, hvilket jo gør det nemt at indtage mange kalorier. Det er jo netop det nogle har svært ved. Så længe du indtager nok protein til at opbygge muskelmasse, så er det jo grundlæggende bare at få nok kalorier, til at musklerne kan superkompensere. Om det er weigtgainer eller kartofler, er jo i princippet ligegyldigt, så længe vi kun snakker muskelopbygning. Sundhedsmæssig vil jeg da til en hver tid foretrække kartoflerne, men nogle kan desværre ikke spise nok. Jeg mener helt bestemt weightgainer skal være en sidste løsning, men jeg mener trods alt det er en løsning, hvis alt andet fejler. Jeg mener ikke man per defination kan sige weightgainer kun resultere i ekstra fedt.

Jeg har nemlig en anden erfaring fra min egen ungdom. Jeg har dog aldrig brugt weightgainer, men der blev godt nok kørt en pæn mægnde sipmle kulhydrater ned de første par år. Jeg gik meget op i, mindst 20g protein pr. måltid, og så ellers bare diverse kalorier fra resten. Det havde jeg faktisk rigtig god erfaring med. Jeg tog rigtig mange kilo muskler på, de første par år, og det er helt sikkert simple kulhydrater har hjulpet mig til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rigtigt tænkt mig at erstatte rigtige måltider med produktet. Men blot bruge det som "tilskud" til min kostplan, skulle den ikke have noget kalorier.

En servering giver de 1200 kalorier plus yderligere 400kcal, hvis det blandes med sødmælk, hvilket jeg bruger.

Så måske er det ikke en god idé, at bruge det alligevel? Har nemlig en hel masse, jeg i forvejen spiser om dagen, og flere måltider virker bare uoverskueligt lige nu med skole og al det der.

Men jeg vil sgu lige følge med i tråden, hvis der flere folk, der har nogle meninger.

Har også en ven eller to, som gerne vil afprøve produktet næste måned. Så må lige se, hvorn det går med deres vægt og fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være træningen ikke var helt optimal dengang? :wink:

Det er klart, hvis du indtager 1000kcal over ligevægtsindtaget, eller hvis dit proteinindtag ikke er tilstrækkelig, eller lign. så vil du tage en pæn mængde fedt på.

Det er klart weightgainer består mest af sukker, hvilket jo gør det nemt at indtage mange kalorier. Det er jo netop det nogle har svært ved. Så længe du indtager nok protein til at opbygge muskelmasse, så er det jo grundlæggende bare at få nok kalorier, til at musklerne kan superkompensere. Om det er weigtgainer eller kartofler, er jo i princippet ligegyldigt, så længe vi kun snakker muskelopbygning. Sundhedsmæssig vil jeg da til en hver tid foretrække kartoflerne, men nogle kan desværre ikke spise nok. Jeg mener helt bestemt weightgainer skal være en sidste løsning, men jeg mener trods alt det er en løsning, hvis alt andet fejler. Jeg mener ikke man per defination kan sige weightgainer kun resultere i ekstra fedt.

Jeg har nemlig en anden erfaring fra min egen ungdom. Jeg har dog aldrig brugt weightgainer, men der blev godt nok kørt en pæn mægnde sipmle kulhydrater ned de første par år. Jeg gik meget op i, mindst 20g protein pr. måltid, og så ellers bare diverse kalorier fra resten. Det havde jeg faktisk rigtig god erfaring med. Jeg tog rigtig mange kilo muskler på, de første par år, og det er helt sikkert simple kulhydrater har hjulpet mig til dette.

Du er sgu lidt flabet at høre på :tongue:

Jeg trænede hårdt dengang som nu og øgede min styrke alt hvad jeg overhovedet kunne (squattede 180kg raw og i godkendt dybde og bænkede 140+ med røven i sædet og minus bounce, i øvrigt i en alder af 18-19 stykker!).

En stigende fedtprocent kom med på købet og det brød jeg mig ikke om (var sikkert stadig magrere end hvad du er i dag, men det er en anden sag). Har som sagt trænet i perioder med og uden gainer og det er min klare overbevisning at de allerfleste kan gaine fint uden at fylde sig med flydende kcal fra weightgainere. At kropsvægten stiger langsommere er i mine øjne et fint kompromis, da man samtidigt kan bevare et acceptabelt udseende nøgen! Er man ude af stand til at øge sin vægt overhovedet, er dette selvfølgelig interessant, men er aldrig stødt på nogen der ikke kunne. Selv en tidligere kollega med en helårs fedtprocent på 4 kunne øge sin muskelmasse og dermed kropsvægt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er sgu nogle fede stats, du havde som 18-19 årig. Damn... Når nok selv aldrig derop.

Fandt sgu også et andet produkt fra samme producent.

Hi Protein Mega Gainer

Godt nok er det lidt dyrere, men skal kun bruge det én gang om dagen, HVIS jeg nu får brug for det en dag.

Folk med erfaringer med gainers - vil meget gerne høre jeres mening om det.

Link to comment
Share on other sites

Du er sgu lidt flabet at høre på :tongue:

Jeg trænede hårdt dengang som nu og øgede min styrke alt hvad jeg overhovedet kunne (squattede 180kg raw og i godkendt dybde og bænkede 140+ med røven i sædet og minus bounce, i øvrigt i en alder af 18-19 stykker!).

En stigende fedtprocent kom med på købet og det brød jeg mig ikke om (var sikkert stadig magrere end hvad du er i dag, men det er en anden sag). Har som sagt trænet i perioder med og uden gainer og det er min klare overbevisning at de allerfleste kan gaine fint uden at fylde sig med flydende kcal fra weightgainere. At kropsvægten stiger langsommere er i mine øjne et fint kompromis, da man samtidigt kan bevare et acceptabelt udseende nøgen! Er man ude af stand til at øge sin vægt overhovedet, er dette selvfølgelig interessant, men er aldrig stødt på nogen der ikke kunne. Selv en tidligere kollega med en helårs fedtprocent på 4 kunne øge sin muskelmasse og dermed kropsvægt.

Mvh Andreas

Jeg går ikke ud fra, det er en konkurrence om, hvem der kunne præstere mest som teenager, i sa fald har du vundet, bare rolig :wink:

Jeg går helller ikke ud fra, du konsekvent kan fraskrive, at weightgaineren ikke har hjulpet dig med de nævnte resultater?

Jamen, vi er skam helt enige om at alle kan gaine uden tilskud, helt sikkert. Men alle kan også stoppe med at ryge, hvis de ville, men så nemt er det bare ikke altid i praksis. Nogle mennesker har unægtelig svært ved at spise de mængder der skal til. Jeg har mødt utrolig mange mennesker, som påstår de spiser og spiser, og de kan bare ikke klemme mere ned. I disse tilfælde mener jeg godt weightgainer kan komme på tale, eller en anden form for simple kulhydrater.

De er jo en idividuel vurdering, om man vil gaine maksimal muskelmasse, og højst sandsynligt øge sin fedtprocent som en konsekvens, eller man vil gaine langsommere, og dermed bedre kan holde styr på fedtprocenten. Det er op til trådstarter, at tage den beslutning.

Som allerede nævnt, vil jeg da helt sikkert anbefale kartofler, rugbrød og lign. til at gaine muskelmasse på. Men hvis man bare ikke kan få en bid mere ned, og vægten ikke rokker sig, så ser jeg ingen problemer i man prøver diverse tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan seriøst ikke proppe mere mad ned end jeg gør lige nu. Er tæt på at brække mig nogle gange.

Den Hi Protein Mega Gainer har de 600kcal Per servering og rigeligt af proteiner. Jeg forstår ikke, hvordan det skulle få min fedtprocent til at stige? Så vidt jeg ved skal man højere op i kcal før det sætter sig som unødig fedt... Er jeg gal på den her?

Vil self gerne holde min fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at du ikke tager på i vægt, forudsat at du virkelig spiser alt hvad du kan, er at dine fedtceller ikke er interesserede i at vokse. Denne situation vil jeg mene er ideel, da du dermed blot skal spise alt hvad du har lyst til og træne efter hypertrofi. Det der sker for mange der begynder at snyde ekstra kcal indenbords, er at de langt om længe for overtalt deres fedtceller til at udvide! Din fedtmasse påvirker din appetit og er du først blevet federe, vil de signaler, som den øgede fedtmængde udsender, efterhånden blive opfattet som normale af ens hjerne. Når dette sker skal der lige pludselig gøres en indsats for at mindske fedtprocenten ned til det niveau, der før var naturligt. Mange unge mænd, der gerne vil være store, ser ikke noget problem i den øgede fedme, da fedtet sætter sig lidt over det hele. Man ser således større ud med en højere fedtprocent og de fleste vil derfor tro at deres muskelmasse er meget større end hvad den i virkeligheden er. Den mængde muskler som man typisk kan tage på, er i øvrigt ret begrænset. Din højde i cm over 1 m repræsenterer typisk den tungeste vægt du vil kunne opnå clean og ripped (fedtprocent ca 5). Hvis du er ca 180 cm (ca som mig!) skal du altså ikke forvente at komme over 85 kg med en fedtprocent på under 10, medmindre du har usædvanligt gode forudsætninger eller begynder at tage krudt. Den maksimale størrelse man nu engang kan opnå, vil man typisk være ret tæt på allerede efter et par års seriøs vægttræning. Ens vækst derefter vil så være ret langsommelig.

Styrke i øvelser som squat, bænk og dødløft, kan du fortsætte med at øge i mange år, selvom man stort set ikke vokser mere. Dette hænger sammen med de mange involverede led og muskler, der tillader store styrkeforbedringer som følge af teknikændringer (optimerer vinkler) og intermusculær (og i mindre omfang intramuskulær)koordination.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Hmm ok. Der lærte jeg sgu en del - tak for det!

Så jeg burde bare spise sån stille og roligt uden at indtage for mange flydende kalorier? Mit mål er også at ligge mellem de 80-85kg. Så behøver jeg vel intet "krudt"...

Er pt på 72kg...

Jeg har også lige et andet spørgsmål... Sker der noget, hvis jeg skærer cirka 50g kyllinge væk fra min kostplan? Det svarer til cirka 50kcal og 12g proteiner... Jeg er nemlig tit ved at brække mig når jeg spiser de 200g efter træning. Vil sgu gerne skære ned og fjerne risikoen for at brække mig...

Edit: og hvor mange kalorier er der i et kogt æg og et æggehvide?

Edited by ibroken
Link to comment
Share on other sites

Så længe vi ikke snakker over 500kcal over ligevægtsindtaget, hvilket jeg går vi fra vi ikke gør, så burde du ikke tage mere fedt på, end du ville med almindelig mad. Selvfølgelig så længe proteinindtaget og træningen er optimal.

Jeg har bedst erfaring med 524 kcal over mit ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opgraderede min kost her i starten af måneden med cirka 1500-2000kcal. Burde jeg skære ned? Forstår ikke hvorfor det skal være præcist 524 kcal??

Det er tilladt at være lidt kritisk :wink:

Det er nu blot hr. JB's forsøg på at være morsom. Normalvis siger man omkring 500kcal over sit ligevægtsindtag. Om det er 400 eller 600 er jo ikke det, der ødelægger det hele.

Kort sagt: Jo flere kalorier du indtager, jo større sandsynlig er der, for at du tager en pæn mængde fedt på. Jo færre kalorier du indtager, jo større sandsynlighed er der, for at du ikke får den maksimale hypertrofirespons. Der vil være en helt præcis grænse for, hvor du ikke tager fedt på overhovedet, men får det maksimale udbytte, muskelmæssig. Denne grænse er bare rimelig umulig at finde i virkeligheden. Men siger derfor som tommelfingerregel, at hvis man indtager 500kcal over sit ligevægtsindtag, vil de fleste få det maksimale udbytte, men vil også tage en smule fedt på samtidig.

Den helt præcise grænse er afhængig af blandt andet træningserfaring og intensitet under træning, så derfor er de 500kcal kun en "guideline" til, hvor dit kalorieindtag bør lige. Du kan derefter finjustere, efterhånden som du bliver mere erfaren.

Link to comment
Share on other sites

Det er tilladt at være lidt kritisk :wink:

Det er nu blot hr. JB's forsøg på at være morsom. Normalvis siger man omkring 500kcal over sit ligevægtsindtag. Om det er 400 eller 600 er jo ikke det, der ødelægger det hele.

Kort sagt: Jo flere kalorier du indtager, jo større sandsynlig er der, for at du tager en pæn mængde fedt på. Jo færre kalorier du indtager, jo større sandsynlighed er der, for at du ikke får den maksimale hypertrofirespons. Der vil være en helt præcis grænse for, hvor du ikke tager fedt på overhovedet, men får det maksimale udbytte, muskelmæssig. Denne grænse er bare rimelig umulig at finde i virkeligheden. Men siger derfor som tommelfingerregel, at hvis man indtager 500kcal over sit ligevægtsindtag, vil de fleste få det maksimale udbytte, men vil også tage en smule fedt på samtidig.

Den helt præcise grænse er afhængig af blandt andet træningserfaring og intensitet under træning, så derfor er de 500kcal kun en "guideline" til, hvor dit kalorieindtag bør lige. Du kan derefter finjustere, efterhånden som du bliver mere erfaren.

Og så er det vigtigt at vide at det ikke er ligegyldigt hvad de magiske 500 kcal består af.

Link to comment
Share on other sites

Og så er det vigtigt at vide at det ikke er ligegyldigt hvad de magiske 500 kcal består af.

Ligegyldigt er nok et stort ord, som jeg godt kan se, jeg tidligere har brugt. Men vi må også forholde os til, hvad tråden handler om. Trådstarter spørger om han kan bruge weightgainer som tilskud til sin almindelige mad, for at få nok kalorier. Han kan altså ikke indtage nok kalorier, med en mere almindelig varieret kost.

Jeg vil som udgangspunkt altid foretrække komplekse kulhydrater, til at "bulke" på, men hvis det ikke er muligt, må man jo tyde til andre midler. Så hvis man bare ikke kan klemme en bid mere ned, mener jeg godt weightgainer kan bruges som en slags nødløsning, til at komme over ligevægtsindtaget. Hvis man tilmed kun bruger til i en kortere periode, hvor man vænner sig til at indtage mere mad, ser jeg nu ingen problem i dette.

Link to comment
Share on other sites

Ligegyldigt er nok et stort ord, som jeg godt kan se, jeg tidligere har brugt. Men vi må også forholde os til, hvad tråden handler om. Trådstarter spørger om han kan bruge weightgainer som tilskud til sin almindelige mad, for at få nok kalorier. Han kan altså ikke indtage nok kalorier, med en mere almindelig varieret kost.

Jeg vil som udgangspunkt altid foretrække komplekse kulhydrater, til at "bulke" på, men hvis det ikke er muligt, må man jo tyde til andre midler. Så hvis man bare ikke kan klemme en bid mere ned, mener jeg godt weightgainer kan bruges som en slags nødløsning, til at komme over ligevægtsindtaget. Hvis man tilmed kun bruger til i en kortere periode, hvor man vænner sig til at indtage mere mad, ser jeg nu ingen problem i dette.

Min pointe var egentlig bare at det nytter ikke noget at ævle løs om at ligge 500 (eller hvad tal man nu tror på) kcal i overskud hvis ikke man også dækket lidt af hvad de skal bestå af. Fint nok at bulke op på carbs, men hvis ikke du får brugt den energi som det jo er, så vil det blive lagret som fedt. Og hvis man så oven i købet ikke får protein nok, får man næppe den ønskede fysik man drømmer om.

Link to comment
Share on other sites

Min pointe var egentlig bare at det nytter ikke noget at ævle løs om at ligge 500 (eller hvad tal man nu tror på) kcal i overskud hvis ikke man også dækket lidt af hvad de skal bestå af. Fint nok at bulke op på carbs, men hvis ikke du får brugt den energi som det jo er, så vil det blive lagret som fedt. Og hvis man så oven i købet ikke får protein nok, får man næppe den ønskede fysik man drømmer om.

Jamen, det kan vi da uden tvivl hurtigt blive enige om :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm ok. Der lærte jeg sgu en del - tak for det!

Så jeg burde bare spise sån stille og roligt uden at indtage for mange flydende kalorier? Mit mål er også at ligge mellem de 80-85kg. Så behøver jeg vel intet "krudt"...

Er pt på 72kg...

Jeg har også lige et andet spørgsmål... Sker der noget, hvis jeg skærer cirka 50g kyllinge væk fra min kostplan? Det svarer til cirka 50kcal og 12g proteiner... Jeg er nemlig tit ved at brække mig når jeg spiser de 200g efter træning. Vil sgu gerne skære ned og fjerne risikoen for at brække mig...

Edit: og hvor mange kalorier er der i et kogt æg og et æggehvide?

Dine kostændringer bringer dig næppe i fare for protein mangel. Hvad der muligt for dig er i øvrigt umuligt at sige, det er blot at klø på det bedste du kan og se hvor det bringer dig hen! Invester gerne i en lille næringstabel så du kan få oplysninger om madvarers indhold af protein mm. 1 kogt æg indeholder ca 6-6,5g protein og en æggehvide ca 3g. 50g kylling er i øvrigt ca 10-12g protein og det er næppe noget videre i forhold til et dagligt indtag, der sikkert er på 120+g.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer bare at læse bagpå alle pakker med hvor mange kcal osv. der er.

Jeg er oppe på cirka 4000kcal dagligt og det får mig til at stige i vægt - dog langsomt. Jeg tænker på at når jeg nu når det punkt igen, hvor jeg skal have flere kalorier, kunne jeg ikke prøve med noget olivenolie?

Skulle være ret mange kcal i sån noget, selvom det er rent fedt. Det er enten det eller weightgaineren fra Dymatize. Jeg kan seriøst ikke få mere "mad" ned uden at skulle brække mig/..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endnu et spørgsmål... Havregryn/havregrød!

Jeg spiser det skidt hver morgen ved at blande det med sødmælk også ind i mikroovnen 3-4min.

Det tager mig hele 45min HVER morgen at få blot 80g havregryn/havregrød ned! Og det er så f'ing kedeligt og tørt og det er det absolut værste tidspunkt på min dag.

Har skåret ned fra 120g til 80g på en måned nu.

Har ikke tid og lyst til at spise det shit hver morgen - findes der en nemmere måde at få det ned på eller evt. en erstatning som feks cornflakes?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share