Vægttab


M.F.Hansen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Vægt: 78,4

Højde: 1,80 m

BMI: 24,7

Jeg har længe været, ikke overvægtig, men dog rimelig chubby.

I sommers ville jeg gøre noget ved det, og startede derfor i fitness. Jeg gik der omkring 1/2 år, men kunne ikke se nogle ændringer overhovedet, selvom jeg var der 3x1,5-2 timer om ugen(10-15 min. løb -> 5-10 min. ro -> all-round træningsprogram).

Mit problem har fra starten været, at jeg ikke ved hvordan min kost og træning skal se ud - er der nogle der har et holdbart træningsprogram hvor jeg både taber mig og opbygger muskler, samt en kostplan, der vil lave ændringer, og hvor jeg ikke skal bruge al min tid(Jeg går på gymnasium, og har ikke ligefrem rigtig meget tid).

Vh. Mathias.

Link to comment
Share on other sites

Kostplan

Spis rigtigt mange gronsager hver dag, mindst 5 stykker og gerne raa

   Gulerodder, gron peber, rod peber, salat, brokkolli, tomater, avocado m.m.

Spis fisk Mindst 2 gange om ugen og gerne ogsaa til frokost. daasetun i vand, roeget laks m.m.

Spis Fugl mindst 2 gange om ugen

Spis fedtfattigt koed 2 gange om ugen

Spis moderat kulhydrater og kun gode (rugbroed, grovvalset havregryn, fuldkornspasta, brune ris)

Spis 1-2 stykker frugt hver dag og gerne lidt baer

Spis fedtfattigt yougurt hver dag

Drik vand, gronsagsjuice, the, fetfattigt maelk og kaffe.

Spis morgenmad hver dag. Ved alle maaltider spis kun til du ikke er sulten laengere. 

Undgaa frugt juice, bananer og andre frugt typer med meget hoejt sukkerindhold, slik, chips, junkfood, lyst brod, fedt, smor/magarine, chokolade, alkohol, ost, kage, salt

Efter styrketraening drik fedtfattigt maelk, eller anden lavkalorie proteinholdigt. Hvis der er lang tid fra traening til naeste maaltid spis saa ogsaa et aeble efter traening.  

Traen full body styrketraening med frivaegte mindst hver tredie dag og max hver anden dag. Lad de store flerleds basisoevelser udgoere kernen i dit program. Find inspiration her paa forummet under styrkeprogrammer. Loeb eller lav anden cardio traening mindst 2 gange om ugen - gerne interval traening. igen kan du finde masser af inspiration her paa forummet. Start roligt med traeningen og fokuser paa at udgoere oevelserne ordentligt. Faa meget gerne en instruktoer til at hjaelpe dig. Fokuser paa teknik i starten. Naar dem er paa plads saa skal du fokusere paa at der er gradvis moderat progression i din traening, altsaa enten tungere, flere, hurtigere eller oftere.

held og lykke og go' traening.

Stagaard

Link to comment
Share on other sites

"Har ikke rigtig noget tid". Så må du da gå på et elitegymnasium, for gymnasiet er da a walk in the park.

Find du dig en træningsform, som du synes er spændende; det er essensen. Synes du ikke det er sjovt at bevæge dig, så kommer du aldrig til at vedligeholde det.

Gymnastik? Fodbold? Langdistanceløb? Håndbold? Badminton? Find et eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig, ville jeg koncentrere mig om vægttabsdelen. Resultatet kommer umiddelbart ved, at du kan veje dig dagligt. Resultaterne giver motivation, hvilket du lyder til at være i underskud af. Så er spørgsmålet bare, hvordan du vil tabe dig.

Her vil jeg gøre opmærksom på den et blogindlæg, jeg skrev for nylig.

Kom frisk med spørgsmålene.

Hr. K

Hej.

Vægt: 78,4

Højde: 1,80 m

BMI: 24,7

Jeg har længe været, ikke overvægtig, men dog rimelig chubby.

I sommers ville jeg gøre noget ved det, og startede derfor i fitness. Jeg gik der omkring 1/2 år, men kunne ikke se nogle ændringer overhovedet, selvom jeg var der 3x1,5-2 timer om ugen(10-15 min. løb -> 5-10 min. ro -> all-round træningsprogram).

Mit problem har fra starten været, at jeg ikke ved hvordan min kost og træning skal se ud - er der nogle der har et holdbart træningsprogram hvor jeg både taber mig og opbygger muskler, samt en kostplan, der vil lave ændringer, og hvor jeg ikke skal bruge al min tid(Jeg går på gymnasium, og har ikke ligefrem rigtig meget tid).

Vh. Mathias.

Link to comment
Share on other sites

Hej vægttab hander i bund og grund og indput og output. Så hvis du vil tabe dig skal du sørge for at indtage mindre kJ ind du forbrænder. Et sundt vægttab er mellem ½-1 kg om ugen. du skal ikke ligge så megen vægt på BMI men se dig selv i spejlet og mål din tajle istedet for. Husk Rom blev ikke bygget på en dag. man siger som grund regel, at ved normal styrketræning tager du ca 3 kg muskelmasse på om året.

Hvis du er meget i tvivl om hvor meget du engergi du skal have så brug den beregner der ligger her http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/ og derud fra er det "bare" at ligge kJ sammen når du spiser... fordel det over 6 måltider på dagen med vægt på de 3 hovedmåltider. Håber det giver mening.

Link to comment
Share on other sites

Hej vægttab hander i bund og grund og indput og output. Så hvis du vil tabe dig skal du sørge for at indtage mindre kJ ind du forbrænder. Et sundt vægttab er mellem ½-1 kg om ugen. du skal ikke ligge så megen vægt på BMI men se dig selv i spejlet og mål din tajle istedet for. Husk Rom blev ikke bygget på en dag. man siger som grund regel, at ved normal styrketræning tager du ca 3 kg muskelmasse på om året.

Hvis du er meget i tvivl om hvor meget du engergi du skal have så brug den beregner der ligger her http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/ og derud fra er det "bare" at ligge kJ sammen når du spiser... fordel det over 6 måltider på dagen med vægt på de 3 hovedmåltider. Håber det giver mening.

Gjort alt for forenklet, så kan du have ret med energy-in og energy-out forklaring. Problemet er bare, at stort set alle, der taber sig ved at "sulte" i en periode, ender med at tage vægten på igen. Arne Astrup var inde på, at det 9 ud af 10, der vendte tilbage til førvægten eller endda tilbage til en forøgelse.

M.F Hansen skal ind og spise grundlæggende fornuftigt - dvs. højprotein og lav glykæmisk. Ellers batter det ingenting i længden.

Jeg giver gerne et par eksempler på en kostplan, hvis det har interesse.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hej Mathias.

Spis mad med højt protein indhold og undgå al crapfood, dvs MCD, Burgerking, Sunset, Grill, Pizza, alkohol, sodavand, saft, kager, is, slik,chips, hvidt sukker, hvidt brød for guds skyld, hvid pasta, ris, kartofler, marmelade, nutella og det meste svinekød.

Spis meget gerne: Fisk, al der kan flyve på nær and, oksekød det magre, avocado, peanutbutter, rugbrød, havregryn, drik en halv liter økologisk sødmælk om dagen, spis magre mejeriprodukter, steg dit kød i ægte smør læs Lurpak eller steg i koldpresset jomfruolivenolie, spis frugt, lav gerne en smoothie med base af friskpresset frugt/grønsagssaft, tilsæt eks. banan, frisk reven ingefær, olie fra fisk, vanilleessens og lidt is. Glemte æg.

Spis gerne 400 - 600 gram kød om dagen.

Træn hårdt når du træner så sveden drypper fra dig af. Varm altid op med cardio i 12 minutter i let tempo. Træn så med vægte i 50 minutter. Spis en banan inden træning, drik vand under træning og efter træning spis 200 gram mager kød. Glemte: Husk udstrækning efter træning i min. 10 m.

Dem med lav GI er ny for mig. Men spis endelig med lav GI. Tror squ det virker. Sådan spiser jeg selv tror jeg da og har tabt mig 12 kilo siden augsut og taget 2 kilo muskler på.

Vh Knud

Edited by kbla
Link to comment
Share on other sites

Hej Mathias

Jeg er enig i de kostråd som er givet dig - prøv at følge dem. Dernæst tænker jeg: Wauw det er sejt gjort at du har haft vilje til at gå så lang tid i center uden at se nogen forbedringer! Jeg synes måske at du, da du begyndte i træningscenteret burde havde haft dem til at lægge en træningsbeskrivelse sammen med dig. Det synes jeg stadig vil være en god ide, hvis du stadig er medlem og har lyst til at træne der. Hvis du sætter dig et træningsmål og dernæst laver en realistisk træningsplan kan det være super motiverende for dig selv - og ved at følge planen bør du med tiden se en klar forbedring i præstation og i din fysiske form. Hvis du i stedet har fundet en sport du har interesse for, så 'go for it'!

Ommkring vægttab, så kan det være meget uoverskueligt at gennemføre alene (alt afhængig af hvordan man er), så find evt. en at slå dig samme med :-) Jeg selv er da aldrig bleg for en lille konkurrence i vægttab e.lig.

Held og lykke med det! kh vejrpigen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at du har ret Hr. K. Vil du komme med et eksempel på kostplan? Det vil glæde mig og sikkert også mange andre.

Vh Knud

Lige et skud fra hofterne kunne være:

Morgenmad: Ymer med havregryn, knæk- eller rugbrød med magert kød- eller ostepålæg.

Formiddag: Grøntsagsstænger og ostestænger af magert ost. Frugt.

Frokost: Fuldkornsbrød med magert kødpålæg og grøntsager

Eftermiddag: Grøntsagsstænger og en fuldkornsbolle med kylling og agurk. Frugt.

Aften: Bønnesalat, wokretter med kalkun, fiskeretter, fuldkornspasta og grønsage

Eksemplet er taget fra min blog

Altså grønt, groft og proteinrigt. Nu behøver proteinerne ikke nødvendigvis komme fra kød. Magre mejeriprodukter eller bælgfrugter er også fine. Fx ærter har 5,3 g protein per 100g, kikærter har 11 g og havregryn er også oppe deromkring.

Det grove og grønne supplere med fibre og en langsom tilførsel af sukker til blodet, hvilket giver en bedre mæthedsfornemmelse. Protein hjælper også med at fremme mæthedsfornemmelsen. Udover at du vil tabe dig med sådan en kost, vil du opleve, at du får meget mere energi i hverdagen. Det vil helt sikkert gavne din boksetræning og hjælpe med motivationen for at få styrketrænet.

Sukker og hvide brødprodukter skal begrænses - gerne helt undgås. Det samme gælder alkohol.

Gå efter 9/10 reglen - dvs. at 9 ud af 10 måltider skal være 100% i orden. Så er der også lidt plads til udskejelser. :4thumbup:

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

hej Mathias.

Ud over de gode råd, har allerede har fået, så kunne du måske bruge denne side www.madital.dk (Der er gratis).

Du siger du går i gymnasiet, så jeg gætter på du bor sammen med dine forældre. Det er vigtigt, de bakker dig op omkrig, den mad du må spise. Det er vigtigt, der står rigeligt med grønsager på middags brodet (kartofler tæller ikke som en grønsag, i denne situation)

Hilsen may

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share