Motionister vs elite udøvere


isofe
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online

Jeg er i gang med at skrive en større opgave omkring bodybuilding og præstationsfremmere.

I denne rapport vil jeg meget gerne kunne stille nogle tal omkring doping i forhold til det samlede antal af motionister og elite udøvere.

Jeg synes bare ikke jeg kan finde nogle tal eller statistiker omkring emnet.

Er der en der kan hjælpe mig med at finde et link til nogle brugbare tal?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Antidoping Danmark (antidoping.dk) er måske et sted at starte:

Motionsdopingrapport

Svært at fastsætte faktisk antal misbrugere

I forbindelse med hvidbogs-undersøgelsen fra 1999 skønnede man, at der var mellem 10.000 – 15.000 misbrugere af anabole steroider i Danmark. I den nye undersøgelse er det overvejende mænd mellem 17 og 45 år, der svarer, at de har erfaringer med steroider. Forekomsten i denne gruppe er 3,4 %, svarende til 31.000 mænd.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for linket.

Er bare lidt forvirret, hvordan kan de anslå at der er omkring 10.000-15.000 misbrugere også derefter sige at der er omkring 31.000 mænd i 17-45 års alderen der selv siger at de har erfaringer med steroider?

Det gør de heller ikke. De siger, at der i 1999 var 10-15.000 anslåede misbrugere totalt set. I den nye undersøgelser fra 2010 er der derimod 31.000 personer i gruppen af mænd fra 17-45 år, der har svaret at de har erfaring med sterioder.

Link to comment
Share on other sites

Der er vidst en generel stigning i antallet af (mis)brugere af AS, men den slags tal er altid forbundet med stor usikkerhed. Synes i øvrigt at ca 30000 lyder som et meget godt bud og det svarer vel til over 10% af den pågældende minoritet (antallet af mænd i den givne alder der vægttræner). Almindelige motionister er i øvrigt langt mere sandsynlige til at indrømme brug end eliteidrætsudøvere.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det gør de heller ikke. De siger, at der i 1999 var 10-15.000 anslåede misbrugere totalt set. I den nye undersøgelser fra 2010 er der derimod 31.000 personer i gruppen af mænd fra 17-45 år, der har svaret at de har erfaring med sterioder.

Er du helt sikker på de har spurgt 31.000?? Har de ikke udtrykket en stikprøve og derefter generaliseret til populationen? Ellers er det en omfattende undersøgelse i hvertfald...

Link to comment
Share on other sites

Er du helt sikker på de har spurgt 31.000?? Har de ikke udtrykket en stikprøve og derefter generaliseret til populationen? Ellers er det en omfattende undersøgelse i hvertfald...

Jo - du har helt ret.. det gik lidt hurtigt med formuleringen. De har modtaget 1.703 svar og 3,4% af dem i omtalte gruppe svarede ja på spørgsmålet om erfaring med steriodebrug. Det ville også være imponerede, hvis de havde spurgt hele gruppen på omkring 900.000 personer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share