Vægttab og svømning?


pappabear
 Share

Recommended Posts

jeg vil gerne i form - strandform og skal nok have smidt

omkring 5-8 kilo de næste 6 mdr. dette er self. muligt

ved hjælp af en ren kost omlægning (hvilket jeg tit har prøvet),

men denne gang vil jeg gerne igang med at svømme og gøre

svømningen til min motionsform.

Jeg har løbet det sidste års tid og det har jeg været rigtig glad

for, men jeg synes det er enormt kedeligt og så får jeg altid så

ømme ben og led af det..

imorges var jeg så for førstegang i svømmehallen og lagde

ud med 30 min. bryst svømning .. men jeg aner intet om hvor meget

jeg skal svømme og hvor mange gange om ugen. jeg har pt. mulighed for at

svømme 3x om ugen.

nb. det var super fedt at komme igang med at svømme, blev også

overhalet af en dame på 70 år. og det er jo i sig selv en motivationsfaktor ;)

på forhånd tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med din nye livsstil. Svømning er bestemt en god måde at motionere på.

Mht. til din svømmetræning og hvordan du skal træne, så tilrettelægges det på præcis samme måde som al anden cardiotræning. Fx brug intervaltræning, skift svømmestil, fokusér på overkrop/underkrop etc. Hvis svømningen skal biddrage til dit vægttab, så skal du ud af komfortzonen - dvs. ingen mormorsvømning i langsom tempo. Brug MOLs borgskala (findes på forsiden) til at måle, hvor meget du presser sig selv.

Har du brug for mere detaljeret råd mht. svømmestile og træningsmetoder, så sig til.

Måske kan denne artikel hjælpe?

Held og lykke med træningen.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i at svømning lyder som en god motionsform for dig. Du bør dog lige huske følgende:

Svømning forbrænder færre kcal/tid end løb og cykling.

Ophold i vand virker afkølende og det stimulerer appetitten, så du skal være mere opmærksom på hvor meget du spiser og hvad!

Svømning er i øvrigt mindst 70% teknik og højest 30% fitness, så lad dig ikke genere af at folk, der er i åbenlys dårlig fysisk form, stadig kan være habile svømmere. Har en en meget fit ven der ikke er nogen dårlig svømmer, der alligevel fik mega klø af sin teenage kæreste, der i øvrigt havde svømmet på konkurrence plan som barn. En anden af mine venner fortalte fra sin militærtid, om delingens bedste svømmer, der gik under navnet hvalen! Han var enormt overvægtig i forhold til de andre og langt bagud på de fysiske parametre i øvrigt, hans svømmebaggrund gjorde dog at ingen af de andre kunne komme i nærheden af ham i bassinet.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

super duper og tak for hjælpen, ja jeg forstår godt at

jeg skal ud og presse mig selv for at forbrænde kalorier.

Jeg vil benytte det som supplement til mit løb, som pt. er gået lidt

i stå da stierne hvor jeg bor er spejlglatte..

jeg kan her dagen derpå sagtens mærke at mange muskler har

været i gang og det er en super dejlig fornemmelse..

hvor mange minutter skal jeg evt. svømme per session?

Link to comment
Share on other sites

hvor mange minutter skal jeg evt. svømme per session?

Det svarer lidt til at spørge, Hvor langt tid skal jeg løbe?

Det kommer helt an på dit mål, men jeg antager at målet hovedetsageligt er fedttab?

Jo, længere tid du svømmer jo mere forbrænder du. Tilgengæld er det umuligt at holde en høj intensitet i lang tid. Derfor vil jeg anbefale noget a la det her:

Ca 15 mins opvarmning af stigende intensitet. Dvs. du begynder stille og roligt og slutter af med en ganske høj intensitet.

Herefter tager du 10-15 mins intervaltræning. Brug eventuelt tabata-protokollen, hvis du virkelig vil have sved på panden. Dvs. 30 sek fuld skrue (og det er 100% fuld skrue) efterfuldt af 10 sek pause, hvilket du gentager 4 gange. Har du mod på det tager du 5 mins pause og endnu et tabatasæt af 4 x 30 sek med 10 sek pauser.

Slut af med 15-10 mins nedkøling.

Alt i alt tager det vel 30-45 min.

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Jeg har løbet det sidste års tid og det har jeg været rigtig glad

for, men jeg synes det er enormt kedeligt og så får jeg altid så

ømme ben og led af det..

jeg har pt. mulighed for at svømme 3x om ugen.

Hej,

Nu dyrker jeg triatlon og har derfor både løb og svømning med på programmet (og naturligvis cykling/spinning)

Jeg må da indrømme at jeg synes at det er mere spændende at løbe en god tur, kigge på naturen med noget god

musik i ørene frem for at svømme de 6km crawl som jeg har på ugentligt basis lige pt.

Og ja, skal du have noget ud af din svømning, så skal der krudt på - jeg svømmer 3 gange om ugen lige som dig - med pas

af 2000m og jeg kampsveder når jeg træder op af bassinet :)

Link to comment
Share on other sites

Den bedste måde at få noget ud af din svømmetræning på er at finde et svømmehold, der passer til dit niveau. Et svømmehold med en uddannet svømmetræner på kanten vil dels kunne rette din teknik, dels udfordre dig med gode programmer og medsvømmere.

Som med al anden træning gælder det i svømning om at holde en høj intensitet og holde pulsen høj. Dvs. at højintensiv intervaltræning i en halv time vil give dig mere end en times hyggesvømning, hvor du ligger og snakker med veninden imens :bigsmile:

Hvis du svømmer helt almindelig brystsvømning, vil du formentlig kunne øge intensiteten i din svømmetræning ved at forbedre afslutningen af dine bentag. Dvs. du skal presse dine underben/fødder helt sammen ved afslutning af hvert bentag, så vidt muligt i en accelererende bevægelse. Tænk i det hele taget på at få "fat" i vandet, når du svømmer i stedet for bare at lade arme og ben finde den letteste vej. Held og lykke ...

Eln

Edited by Eln
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share