Dosering af olie


Mike
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg købt både Flax olie og Raps olie.

Jeg havde tænkt mig at tage noget i retningen af 5 ml flax olie og 15 ml raps olie om dagen.

Er det helt skudt ved siden af ? Jeg er 180 cm og vejer 75 kg.

Derudover spiser jeg laksebøffer eller tabletter med fiskeolie for at dække behovet for Omega-6/Linolsyre ind.

Link to comment
Share on other sites

JS => Ja, for det er jo hvad der er i fiskeolie ;)

Men faktisk er det din artikel der har forvirret mig. Nedenstående er taget fra din artikel

--------------------------------

Perfect Balance og Udo´s er i princippet Flax-olie, der er balanceret med andre, - linolsyre-rige olier-, for at nå et 2:1 forhold mellem de essentielle fedtsyrer alphalinolensyre og linolsyre.

Da de fleste får masser af linolsyre via fedt i kosten, vil Flaxolie med sit ca. 4:1 forhold, være et udmærket produkt at supplere med.

Tænker man sig, at det absolut eneste fedt man indtager stammer fra Flax-olie, ville man over tid kunne få et underskud af Omega-6/linolsyre, - i sådanne tilfælde er Perfect Balance eller Udo´s et bedre valg!

---------------------------------

Derfor tænkte jeg at det måtte være Linolsyre, jeg kunne risikere at komme i underskud med....

Hvad siger du til min dosering af olie ?

Hvis jeg spiser det tidligere nævnte olie og laksebøffer/fiskeolie er der så noget jeg kommer til at mangle ?

Ja, jeg ved godt jeg kager lidt rundt i det, men det er svært i eksamens perioden også at sætte sig ordentligt ind i kost spgs. Det er jo et helt studie for sig selv :)

Link to comment
Share on other sites

MIKE:

Helt iorden, det kan godt være lidt forvirrende!

I de fleste olier er der massser af Omega 6/linolsyre og kun lidt/intet omega 3/alphalinolensyre, - blandt kommercielle olier er Flax formodentligt den eneste, hvor det er omvent!

(Pånær fiskeolier m.m.)

Da det, der er interessant, er det forhold man indtager de forskellige fedtsyrer i, bør man selvfølgelig betragte den samlede kost, andre fedtkilder osv.

Derfor skrev jeg som jeg gjorde, idet sammensætningen af den olie man evt. supplerer med, bør afhænge af, hvad man ellers indtager.

Spiser du f.eks. masser af fed fisk og måske endda supplerer med fiskeolier, får du allerede ret meget omega 3, hvorfor Udo´s er et bedre valg en ren flax!

Spiser du omvent aldrig fisk eller indtager fiskeolie, - og samttidigt indtager ret så meget omega 6 fra kosten, vil Flax formedentligt være det rigtige valg.

Link to comment
Share on other sites

JS:

Tak for svaret.

Som jeg ser det, har jeg nu henholdsvis Flax olie og økologisk raps olie.

Flax olien giver mig altså omega 3/alphalinolensyre.

Økoligisk raps olie giver mig Omega 6/linolsyre.

Jeg spiser normalt ikke andet fisk end tun !

Jeg bruger aldrig olie i madlavningen og spiser meget fedtfattigt.

Så hvad skal mit blandingsforhold så være mellem henholdsvis Fax og Raps olien ? Og hvor store mængder ?

Hvis jeg tager dit råd op om laksebøffer, skal jeg vel blot skære ned på flax olien ?

På forhånd tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil som udgangspunkt foreslå dig et fedtindtag på ca. 20% af det samlede energiindtag modsvarende f.eks. 60g fedt dagligt v. 2700Kcal pr. dag.

Hvis du napper dig en ordentlig gang fiskeolie via f.eks. laks m.m. skal dette medregnes i regnestykket.

Dette kan iøvrigt anbefales, da omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA har selvstændige positive egenskaber.

Som udgangspunkt forekommer et 1:1 omega 3 : omega 6 forhold at være rimeligt, hvilket tilsiger, - hvis vi et øjeblik glemmer fiskeolierne -, at du, hvis disse olier iøvrigt er din eneste fedtkilde, bør anvende 2 dele raps til 1 del flax.

Den evt. fiskeolie du evt. yderligere måtte vælge at indtage balanceres fint af det indhold af fortrinsvis omega-6, som du får igennem kosten,- uanset hvor fedtfattigt du ellers spiser, - brød m.m.

PS: Har idag netop sat tænderne i Irma´s økologiske hørfrørugbrød, - der er dømt rent ganeguf!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske hvem der skrev at man kunne købe Udo's 500ml i cityarkaden i Kbh til 170kr men jeg vil bare gerne lige bekræfte det.. har lige anskaffet mig en flaske... så der er penge at spare hvis man bor i Kbh eller i nærheden.. mange steder koster en flaske Udo's 210kr og på Getbig koster en 500ml's flaske perfect balance 200kr så vidt jeg ved... 30-40kr er også en slags penge... især når man er på SU :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet ret så mange hørfrø/flax-olie-produkter fra helsekostforretninger.

De har alle som en været mere eller mindre harske og bedst egnede til at imprægnere havemøbler med!

Den eneste i DK jeg er hundrede på, er FLAX fra Flora.

Den bør ligesom UDO´s opbevares nedkølet, - og anvendex indenfor 30dage efter åbning!

PS: Man kan med fordel opbevare sin UDO´s eller FLAX i fryseren, - disse olier er så ekstremt "flydende", at de selv efter en nat i fryseren i reglen kun er meget, meget tyktflydende!

Under alle omstændigheder vil 1/2T på køkkenbordet klare sagen!

Sagen er, at selv en ganske lille forharksning smager og lugter meget grimt, så jo mindre jo bedre!

Link to comment
Share on other sites

Har også erhvervet mig 2 flasker udo's så nu skal der hældes noget fedt indenbords. Jeg har tænkt mig at benytte Jørgens approach fra artiklen fedt nok.

20 gram udo's fordelt på 3-4 måltider

20 gram jomfru oliven olie fordelt på 3-4 måltider

Nogle kommentarer til dette... <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share