Løbehastighed på bakke omregnet til hastighed på flad vej?


rahan
 Share

Recommended Posts

Jeg døjer med en lille fiberskade i baglåret, der har det med at springe op hver gang jeg skruer op for tempoet.

For at få sved på panden løber jeg derfor lidt langsommere, men bruger til gengæld et bakkeprogram på løbebåndet. Hver 30 sekund skifter hældningen (det giver lidt "underholdning" undervejs).

I dag har jeg fx. løbet 7265 m på 40 min., svarende til en fart på 10,9 km/t. Stigningen har i gennemsnit været 5,2%.

Jeg løb og og tænkte på om man kan omregne de ca 11 km/t ved ca 5% stigning til x km/t på flad vej? Svarer det mon til fx 13 km/t?

Nogen. der kender en omregningsformel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige regnet det ud for dig. 11 km/t på 5 % svarer til 13,5 km/t på 0 %.

Du kan regne det ud med ACSM running equation:

VO2 = Speed x 0.2 + Speed x Grade x 0.9

speed i meter/min og grade som fraktion (5% = 0,05)

Mangler du ikke +3,5 for "resting component", eller er det mig der er forkert på den?

Edit: Det er jo sådan set ligegyldigt for slutresultatet, men ret skal vel være ret :smile:

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når man skal sammenligne to forskellige slags arbejde, så er det jo kun nødvendigt at beregne netto energiforbruget.

Men det er da rigitgt, at hvis man vil bruge formlen til at beregne f.eks. VO2max i forbindelse med max arbejde på løbebåndet, så skal der tillægges 3,5 ml/kg/min

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at starte en helt anden diskussion er jeg nød til at spørge:

Er det en formel der stammer fra bakkeløb i terræn eller er den lavet specielt til brug ved løbebånd?

Ved løb ude flytter man jo rent faktisk masse op af mens man ved løb på løbebånd ikke rigtigt flytter noget op af men blot skal løfte benene højere mens ens relle masse dvs kropsvægten jo forbliver i samme højde.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at starte en helt anden diskussion er jeg nød til at spørge:

Er det en formel der stammer fra bakkeløb i terræn eller er den lavet specielt til brug ved løbebånd?

Ved løb ude flytter man jo rent faktisk masse op af mens man ved løb på løbebånd ikke rigtigt flytter noget op af men blot skal løfte benene højere mens ens relle masse dvs kropsvægten jo forbliver i samme højde.

Det vil jeg rigtig gerne se en forklaring på. Så falder man heller ikke ned hvis man løber på et lodret løbebånd? Selvfølgelig skal man bruge kræfter på at overvinde tyngdekraften, og den påvirker altså ikke kun benene.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg rigtig gerne se en forklaring på. Så falder man heller ikke ned hvis man løber på et lodret løbebånd? Selvfølgelig skal man bruge kræfter på at overvinde tyngdekraften, og den påvirker altså ikke kun benene.

Du bruger formentligt al den tid du er på benene til at overvinde tyngde kraften men der er en hvis forskel på, rent fysisk, om du flytter din vægt opaf eller om du bare skal holde den på samme sted. Det jeg efterlyser er nogle undersøgelser der på en ordentlig måde belyser dette. Ellers ryger man hurtigt ud i gisninger og antagelser som jeg har lidt svært ved at gennemskue om de holder vand.

Link to comment
Share on other sites

Har selv for år tilbage lavet nogle pulsmålinger på mig selv ved løbebåndsløb med forskellige hældninger. Det første jeg kom frem til var at merforbruget i energi ikke var så stort som lærebøgerne siger. Jeg antog at det var fordi at jeg jo som sådan ikke flyttede min vægt opad. Senere fik jeg dog den ide at løbebåndet kunne være upræcist. Det jeg fandt ud var at hældningen på de løbebånd, jeg havde adgang til, var misvisende. Typisk så viste panelet ca 1/3 mere end den faktiske hældning.

Hvorvidt dette er udbredt for løbebånd i almindelighed, skal jeg ikke påstå. Men tag evt. en tommestok med til træning og undersøg sagen!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du bruger formentligt al den tid du er på benene til at overvinde tyngde kraften men der er en hvis forskel på, rent fysisk, om du flytter din vægt opaf eller om du bare skal holde den på samme sted. Det jeg efterlyser er nogle undersøgelser der på en ordentlig måde belyser dette. Ellers ryger man hurtigt ud i gisninger og antagelser som jeg har lidt svært ved at gennemskue om de holder vand.

Undskyld, men den køber jeg altså ikke. Ækvivalensprincipet i fysik er uafhængigt af omgivelserne, og det eneste relevante er derfor den forflytning af masse, der foregår relativt i forhold til referencescenariet.

På almindelig dansk betyder det at når man løber op ad bakke i naturen, så bevæger man sig op ad (vertikalt), mens man står stille hvis man stopper. På et løbebånd er det omvendt: man står stille når man bevæger sig, men hvis man stopper så bevæger man sig nedad (vertikalt). Den nødvendige kraft for at modvirke disse effekter er den samme, med forbehold for alle de forsimplede forudsætninger man foretager i sådan et tankeeksperiment (vindmodstand, temperatur, osv).

Princippet er det samme for en rulletrappe. Du kommer ikke nemmere op med en rulletrappe fordi den gør hvert trin lettere, men fordi der kræves færre trin for at nå toppen. 10 trin på en rulletrappe i bevægelse kræver ligeså mange kræfter som 10 trin på en rulletrappe der står stille.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share