FRA STYRKETRÆNING TIL KONDITRÆNING


hektor
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu trænet 1 år med 2 spilt program med henholdsvis:

1. bryst, tricep og skulder 2. Hele ryggen, mave samt biceps. (ben har jeg ikke trænet i centret med ved at løbe)

Det hele har jeg kørt i 3 sæt med 8 gentagelser, da mit formål har været at blive stor. ca. taget 4-5 øvelser til hver del.

Men da jeg skal i militæret om 2 måneder har jeg fået et nyt formål nemlig mere konditionstræning og udenholdenhed og prøve at se om man ikke kunne smide et par kilo inden. Træningen forgår ved siden af løb 3 gange om ugen.

Spørgsmålet er så hvordan jeg laver denne overgang ? hvor mange sæt og gentagelser skal jeg tage ? skal jeg sætte antallet af øvelser ned sådan jeg måske kun har 2-3 forskellige?

Eller har i nogle andre gode råd eller øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med bare at fortsætte som du plejer? 3x løb om ugen er ganske fint, og et 2-split er også ganske fint. Hvis ud vil være bedre til armstrækkere, planke, kropshævninger eller ling. så træner du da bare det mere specifikt, end du sikkert gør nu.

Hvis jeg lige umiddelbart skulle give noget kritik, skulle det da lige være, træn nu FOR HELVED de ben!!!! Løb er IKKE det samme som at styrketræne dine ben.... Smid gerne squat eller dødløft ind i programmet så hurtigt som muligt. Hvis jeg ikke husker helt forkert, skal du dødløfte 8x100kg, for at få en 5'er i forsvarets styrketetst.

Link to comment
Share on other sites

Bentræning er mega vigtigt i militær regi.

Må jeg på det kraftigste anbefale LUNGES som en god øvelse. Når du skal knæle ned (som du hele tiden skal!) med dit våben + basis ELLER med din store oppakning er det præcis den bevægelse du laver. Udholdenhed kommer helt af sig selv, er min erfaring.

Hellere have nogle gode eksplosive muskler.

Dødløft og squat er selvfølgeligt også nice, og ligeledes er skuldre efter min erfaring vigtigere end arme, da mangle låste positioner med dit våben kræver større styrke i dine skuldre end i dine arme.

Link to comment
Share on other sites

Var faktisk ikke bekendt med denne styrketest.

Tror umiddelbart jeg vil kunne lave dem alle (men kunne da være meget sjovt lige at teste), er dog i tvivl om lunges udførelsen.. Skiftevis fremfald på hvert ben med 20kg stang + 2x10kg på nakken - eller hvordan ? Og 40 på hvert ben, eller 20 ?

Link to comment
Share on other sites

Var faktisk ikke bekendt med denne styrketest.

Tror umiddelbart jeg vil kunne lave dem alle (men kunne da være meget sjovt lige at teste), er dog i tvivl om lunges udførelsen.. Skiftevis fremfald på hvert ben med 20kg stang + 2x10kg på nakken - eller hvordan ? Og 40 på hvert ben, eller 20 ?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.html

Og det er 40 i det hele,altså 20 på hvert ben,og 40 kg på nakken. Hvis vægten er mindre opnår man en lavere karakter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share