Høj kcal diet på studenterbudget...


KarlS
 Share

Recommended Posts

Well well well, jeg kan altså ikke finde ud af at sammensætte min kost så jeg kommer til at tage på.

Mit 'problem' er til dels mit meget lave budget, grundet jeg er student. Desuden er jeg 1.95 og har et ret højt stofskifte.

Hvis mit mål er at tage på i både muskler og fedt, og jeg siger jeg SLET ikke er kræsen; Hvad ville i så anbefale man gjorde for at få en masse gode, billige kcal indenbors?

Jeg har eksperimenteret med GOMAD, men jeg synes ikke lige at kunne drikke 4-5 liter sødmælk om dagen. Ville letmælk kunne gøre tricket, hvis jeg evt. smider en banan ind sammen med?

Link to comment
Share on other sites

Well well well, jeg kan altså ikke finde ud af at sammensætte min kost så jeg kommer til at tage på.

Mit 'problem' er til dels mit meget lave budget, grundet jeg er student. Desuden er jeg 1.95 og har et ret højt stofskifte.

Hvis mit mål er at tage på i både muskler og fedt, og jeg siger jeg SLET ikke er kræsen; Hvad ville i så anbefale man gjorde for at få en masse gode, billige kcal indenbors?

Jeg har eksperimenteret med GOMAD, men jeg synes ikke lige at kunne drikke 4-5 liter sødmælk om dagen. Ville letmælk kunne gøre tricket, hvis jeg evt. smider en banan ind sammen med?

Find ting på tilbud og køb i store mængder.

Hvis du ikke kan drikke 4-5 l om dagen hvorfor drikker du så ikke bare 3 i stedet?

3 er da utrolig nemt:

1 l om morgenen

1 l om eftermiddagen evnt før / under / efter træning

1 l om aftenen

Man kan godt komme op på ca 5k / kcal på 1500 kr / måned

Ris og havregryn er også ret billigt... Og dårlig olivenolie er nærmest gratis :tongue:

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Jeg har eksperimenteret med GOMAD, men jeg synes ikke lige at kunne drikke 4-5 liter sødmælk om dagen. Ville letmælk kunne gøre tricket, hvis jeg evt. smider en banan ind sammen med?

Så har du fundet din fejl. Du er ikke indstillet på at gøre hvad der kræves. Jeg har nogle andre forslag, men de er lige eller værre end 4-5L sødmælk i hvor svært det er at få sig selv til at få det ned.

Link to comment
Share on other sites

Well well well, jeg kan altså ikke finde ud af at sammensætte min kost så jeg kommer til at tage på.

Mit 'problem' er til dels mit meget lave budget, grundet jeg er student. Desuden er jeg 1.95 og har et ret højt stofskifte.

Hvis mit mål er at tage på i både muskler og fedt, og jeg siger jeg SLET ikke er kræsen; Hvad ville i så anbefale man gjorde for at få en masse gode, billige kcal indenbors?

Jeg har eksperimenteret med GOMAD, men jeg synes ikke lige at kunne drikke 4-5 liter sødmælk om dagen. Ville letmælk kunne gøre tricket, hvis jeg evt. smider en banan ind sammen med?

Den lette og dårlige løsning er at spise så meget tarveligt mad som muligt. Hvidt, sødt og fedt er danskernes favorit og sammen med inaktivitet er det opskriften for hjertekarsygdomme og fedme.

Hvis du er mere seriøs og ikke ønsker, at dine kranspulsåre kommer til at ligne afløbet på et kollegieværelse, så spiser du efter parolen; groft, grønt og proteinrigt. Gå efter de mest energitætte fødevarer som frø, nødder, sød frugt og især gryn. Som Mads er inde på er havregryn energitæt og billig. Smid en håndfuld knuste solsikkefrø oven og så har du en god morgenmad. Spis masser af raps-, solsikke- og olivenolie, så er du også godt på vej. Prøv at google "hardgainer, træt af at være tynd" eller noget i den stil.

Før en madlog. Jeg er sikker på, at du ikke spiser nær så meget, som du selv tror.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Altså min lokale netto har almindelig øko-grov pasta til 5kr for 500g (nogle gange koster det op mod 7kr). Det er da en fin kulhydratkilde.

2,5kr om dagen for 250g = knap 800kcal, heraf; 32gram prots, 165g carbs og sågar 17g kostfibre.

Whats not to like (hvis man har brug for energien).

Link to comment
Share on other sites

Så har du fundet din fejl. Du er ikke indstillet på at gøre hvad der kræves. Jeg har nogle andre forslag, men de er lige eller værre end 4-5L sødmælk i hvor svært det er at få sig selv til at få det ned.

Jeg er klar over en del af mit problem er manglende vilje, men har simpelthen ikke en struktur i min hverdag der giver mulighed (eller overskud) til at presse mig til noget jeg personligt finder lidt ekstremt. Nuvel, 5 liter sødmælk kunne jo godt køres ned hvis jeg fandt en god rytme, er dog mere interesseret i af have et lidt brede udvalg af muligheder.

Tak for svarene alle!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over en del af mit problem er manglende vilje, men har simpelthen ikke en struktur i min hverdag der giver mulighed (eller overskud) til at presse mig til noget jeg personligt finder lidt ekstremt. Nuvel, 5 liter sødmælk kunne jo godt køres ned hvis jeg fandt en god rytme, er dog mere interesseret i af have et lidt brede udvalg af muligheder.

Tak for svarene alle!

Hvis man er ung, aktiv og med et rimeligt stofskifte. Så kan man godt opnå gode resultater på: wienerbrød, kakaomælk, grillmad, proteinpulver, rugbrød, pasta, æg, kød osv...

Det er i hvert fald min egen erfaring. I hvert fald hvis det kombineres med anstændig hård træning.

Og hvis man er ung og slank, så får man nok ikke lige kranspulsåre-problemer på det. Blodsukker yo-yo og koncentrationsbesvær måske, men næppe et hjertetilfælde.

btw - 5L sødmælk om dagen :laugh: Det er fandme offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over en del af mit problem er manglende vilje, men har simpelthen ikke en struktur i min hverdag der giver mulighed (eller overskud) til at presse mig til noget jeg personligt finder lidt ekstremt. Nuvel, 5 liter sødmælk kunne jo godt køres ned hvis jeg fandt en god rytme, er dog mere interesseret i af have et lidt brede udvalg af muligheder.

Tak for svarene alle!

For mig lyder det bare som den ene undskyldning efter den anden for ikke at tage handling og gøre noget ved det.

Først er 4-5 L sødmælk for meget, men du antyder at du kunne klare det hvis det var letmælk.

Nu er det altså din struktur der ikke passer ind med at drikke 4L sødmælk (men 4L letmælk kræver vel også en helt anden struktur??)

Dermed ikke sagt at alene sødmælk i massive mængder er det sundeste, det bør nok kombineres med en masse sundt fedt også. (som også har en masse kcal!)

:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en sund kost, som dækker dine behov, men bare mangler "fyld" så du ligger i overskud, er det så ikke bare at købe noget kulhydratpulver, og så tage et par shakes om dagen evt. kombineret med lidt protpulver/prutpulver.. Det er forholdsvis billigt, specielt hvis det bliver købt hjem i sække:-)

Link to comment
Share on other sites

Du siger selv du ikke har det store budget, så for mig lyder det som om du har brug for at strukturere dine måltider.

Brug lidt tid på at sætte dig ind i hvordan din kost bør opbygges, der er jo flere gode inputs i tråden.

Lidl er desuden guds gave til studerende. Jeg kværner til frokost dagligt et bæger hytteost til 6 kr, pålæg af kyllingfilet til 8,5 kr pr. 100 gram og meget andet.

Netto har ofte en rigtig god økologisk peanutbutter til 15 kr, uden tilsat sukker eller andre grimme ting.

Jeg gør det at jeg laver aftensmad til mindst 2 dage. Ofte baseret på kyllingefileter der fåes på frost i 1-2 kg på tilbud, dertil grøntsager og groft pasta.

Det kræver lidt planlægning, men jeg bruger bestemt ikke flere penge end folk der eksempelvis køber frokost udefra og jeg indtager generelt en hel del mere mad dagligt end så mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Så har du fundet din fejl. Du er ikke indstillet på at gøre hvad der kræves. Jeg har nogle andre forslag, men de er lige eller værre end 4-5L sødmælk i hvor svært det er at få sig selv til at få det ned.

Ja ja, og dødløft og squat er det eneste man kan vokse af! Og høj frekvens styrketræning træner kun udholdenhed

Link to comment
Share on other sites

Hvis mit mål er at tage på i både muskler og fedt, og jeg siger jeg SLET ikke er kræsen; Hvad ville i så anbefale man gjorde for at få en masse gode, billige kcal indenbors?

Kig efter disse ting i fx Fakta, Netto og Aldi:

kokosmel (~ 700 kcal. per 100 g.), solsikkekerner, flødeyoughurt, olivenolie, hørfrø.

Kokosmel kan med fordel blandes med havregryn eller byggryn.

Solsikkekerner kan blandes i de korn, som fx havregryn, som du spiser eller de kan ristes på panden og kommes i salat.

Olivenolie kan du tage 2 spsk. af fx morgen, middag og aften.

Hørfrø er rigt på både omega 3, 6 og 9 samt indeholder 25% protein.

Med ovenstående som supplement til din kost er du godt på vej. For at få mere protein så spis kød eller køb noget valleproteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share