Echinacea purpurea


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Er det videnskabeligt dokumenteret at Echinacea purpurea (rød solhat) styrker immunforsvaret?

Der forefindes et Cochrane systematisk review på forkølelse, konklusionen er følgende (forholdsvis positivt når man tænker på at det er en Cochrane konklusion):

Echinacea preparations tested in clinical trials differ greatly. There is some evidence that preparations based on the aerial parts of Echinacea purpurea might be effective for the early treatment of colds in adults but results are not fully consistent.

Cochrane Database Syst Rev. 2006 Jan 25;(1):CD000530.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hørte rygter om at det skulle være mistænkt for at kunne overstimulere immunforsvaret. Nogen der ligger inde med flere oplysninger omkring det?

Så skal du ind og tjekke sikkehed. Jeg har før gjort dette tidligere og det er sikkert at bruge i 6 uger (jeg mener det er 6 uger, men i den størrelsesorden). Der anbefales typisk kun at bruge det i 6 uger af gangen, så vidt jeg husker var der ikke taget udgangspunkt i praksis, men for en sikkerheds skyld uden noget reelt noget at have det i.

Nogle anbefaler ikke at bruge det hvis man har autoimmune sygdomme, idet man ved disse sygdomme har en uhensigtsmæssig høj immunrespons (dvs. igen ikke set i praksis, men på baggrund af teori).

Link to comment
Share on other sites

Så skal du ind og tjekke sikkehed. Jeg har før gjort dette tidligere og det er sikkert at bruge i 6 uger (jeg mener det er 6 uger, men i den størrelsesorden). Der anbefales typisk kun at bruge det i 6 uger af gangen, så vidt jeg husker var der ikke taget udgangspunkt i praksis, men for en sikkerheds skyld uden noget reelt noget at have det i.

Nogle anbefaler ikke at bruge det hvis man har autoimmune sygdomme, idet man ved disse sygdomme har en uhensigtsmæssig høj immunrespons (dvs. igen ikke set i praksis, men på baggrund af teori).

Oki tusind tak :)

Så ingen cochrane metaanalyser til den side af sagen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share