Hvad er vitaminer?


Unkown
 Share

Recommended Posts

Hej! Det er den nysgerrige person igen! :bigsmile:

Jeg ville godt undersøge nærmere på hvad vitaminer er for noget.

Dog har jeg søgt rundt på nettet, men alt det jeg læser fatter jeg NADA af!

Dog behøver i ikke at skrive en hel roman om hvad det er.

Det jeg har brug for at vide er:

- Hvad er vitaminer?

- Hvordan virker vitaminer?

- Hvor kan man finde vitaminer henne? (Ligemeget om det er spiseligt eller ej :laugh:

Mange tak på forhånd !

- Unkown.

Link to comment
Share on other sites

http://lmgtfy.com/?q=vitaminer

Du må give nogle eksempler på det du har fundet og ikke fatter.

Det ville også være ærgeligt hvis en person nu brugte en masse tid på at svare på dine spørgsmål, og så du stadig ikke forstod svaret, fordi du ikke har fortalt hvilket niveau du er på sådan mht hvad du ved om kost, grundlæggende anatomi mm.

Link to comment
Share on other sites

Vitaminer opdeles i to forskellige kategorier: Vand-opløselige og fedt-opløseligt.

B og C vitaminerne er vandopløselige, mens A, D, E og K er fedtopløselige.

Vitaminer er små molekyler der er essentielle for at kroppen kan fungere. Dvs. man kan dø af vitaminmangel. Visse vitaminer er dog også giftige og kan være skadelige hvis man har en for stor koncentration af dem i kroppen. Det er de fedt-opløselig der kan være farlige, da de er svære for kroppen at skille sig af med overskuddet. Overskud af vandopløselige vitaminer sker gennem urinen.

Vitaminer er ofte grundlag for at bestemte processor i kroppen kan fungere. Hvis man f.eks. får nok C-vitamin kan man ikke danne bindevæv (kollagen), en sygdom kendt som skørbug, der bl.a. er kendt fra søfolk før i tiden.

Link to comment
Share on other sites

http://lmgtfy.com/?q=vitaminer

Du må give nogle eksempler på det du har fundet og ikke fatter.

Det ville også være ærgeligt hvis en person nu brugte en masse tid på at svare på dine spørgsmål, og så du stadig ikke forstod svaret, fordi du ikke har fortalt hvilket niveau du er på sådan mht hvad du ved om kost, grundlæggende anatomi mm.

Mmhh.. undskyld for at jeg ikke har været præcis nok! (:

- Dog har jeg nu fået et meget godt svar af tjr, som jeg forstår lige ud af landevejen! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share