For meget fedt ændre din form?


Unkown
 Share

Recommended Posts

Hejsa !

Jeg har nu endu et spørgsmål, og jeg håber at i ville give jer tid til at svare på det. :smile: Jeg har indenfor de sidste par uger haft projekt, og jeg skal så have svar på dette spørgsmål, men jeg har ikke rigtig fundet nogle artikler om det.

Spørgsmålet lyder sådan: Er fedt med til at ændre vores form? - Og når jeg skriver form, mener jeg det som i kondition. Hvis i har nogle artikler om det må i også meget gerne skrive linket til artiklen så jeg kan snuse lidt på den hjemmeside! :smile:

- Unkown.

Link to comment
Share on other sites

Fedt ændre ikke din form. Men en meget fedtrig kost giver dig en dårligere form, så længere du spiser den. Det er nemlig hårde for kroppen at forbrænde fedt end kulhydrat.

Du kan evt. se dette link afsnittet fra d. 28 oktober: http://sporten.tv2.dk/article.php/id-31870163:video-se-alle-afsnit-af-lps-lab.html

Håber det var en hjælp :)

Link to comment
Share on other sites

Forsøg med udholdenhedsatleter på fed kost viser ingen ændring i kondition. Den anaerobe ydeevne mindskes dog ved meget lavt indtag af kulhydrater.

Laver du en søgning på pubmed omkring "high fat diet endurance athletes VO2Max" etc. vil der dukke en masse artikler op og nogle af dem vil sikkert virke tilfredsstillende i forhold til dine kriterier!

Nedenstående er tilgængelig og undersøger effekten af en ekstrem fed kost.

"The Human Metabolic Response to Chronic Ketosis Without Caloric

Restriction: Preservation of Submaximal Exercise Capability with

Reduced Carbohydrate Oxidation"

S. D. Phinney, B. R. Bistrian, W. J. Evans, E. Gervino, and G. L. Blackburn

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Fedt ændre ikke din form. Men en meget fedtrig kost giver dig en dårligere form, så længere du spiser den. Det er nemlig hårde for kroppen at forbrænde fedt end kulhydrat.

Du kan evt. se dette link afsnittet fra d. 28 oktober: http://sporten.tv2.dk/article.php/id-31870163:video-se-alle-afsnit-af-lps-lab.html

Håber det var en hjælp :)

2 dage er lige i underkanten til at klare en så stor kostændring. Ved længere tids tilpasning ville resultaterne ikke være så forskellige men han ville stadig miste en smule på den anaerobe komponent. Til gengæld ville han vinde en smule på udholdenheden over de virkelig lange distancer.

Det er som sådan ikke hårdere at forbrænde fedt for kroppen men man siger normalt at fedtforbrænding resulterer i en lavere nyttevirkning (ca 5-7%) men dette skyldes at kulhydrater altid vil give et anaerobt energibidrag og derfor vil levere en lille smule mere energi end den der leveres ved fuldstændig aerob forbrænding. Desuden er den maksimale energifrigørelse ved fedtforbrænding generelt aldeles utilstrækkelig til intensivt aerobt arbejde, men det kan dog afhjælpes ved ved længere tids (forsøg viser gerne gode resultater efter 1 uge) tilpasning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Men fedtlaget under vores hud er med til at holde vores krop varm, men hvad så hvis man får for meget af det forkerte slags fedt? Bliver man så ikke overvægtig, og så bliver ens kondition mindre god?

Hvis du kigger på definitionen af kondital, kan du se at kropsvægt indgår som led i formlen. Hvis kropsvægten stiger, falder konditallet.

Hvis du får for meget af den forkerte slags fedt, kan der ske nogle uheldige ting i kroppen. Du bliver kun overvægtig hvis du får for mange kalorier.

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kigger på definitionen af kondital, kan du se at kropsvægt indgår som led i formlen. Hvis kropsvægten stiger, falder konditallet.

Hvis du får for meget af den forkerte slags fedt, kan der ske nogle uheldige ting i kroppen. Du bliver kun overvægtig hvis du får for mange kalorier.

Nå okay :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share