Vægttab, 15 år


Harrypels
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg opretter et nyt emne herinde fordi jeg er ret desperat efter at tabe mig..

Jeg er som set ovenover 15 år, jeg er ca. 175 cm høj (sidste gang jeg tjekkede) og jeg vejer ca. 79 kilo.

Grunden til at jeg vil tabe mig er at jeg (tydeligvis) selv synes jeg vejer ALT for meget og fordi jeg skal på gymnasiet næste år hvor jeg ikke har lige så meget tid til motion.

Jeg er selv begyndt så småt at sætte ind imod det, og jeg kan sige so far at jeg har lagt en plan for hvad jeg ikke må spise (kostplan):

Ingen kød (undtagen fisk og kylling)

Intet hvidt brød

Salat til aftensmad.

Morgenmad: Havregryn med en spiseske sukker (og frugt)

Ingen snacks (eller andet meget sukkeholdigt) andet end frugt og grøntsager.

Ud over det løber jeg cirka 4,2 km 5 gange om ugen og og satser på at sætte det op til 7 km snart!

Synes i det er et okay bud på at tabe sig? Jeg vil gerne ned på mindst 70 kg! Hvad synes i evt jeg skal lave om på? og hvad har i af erfaringer?

Håber i kan hjælpe mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen

Jeg opretter et nyt emne herinde fordi jeg er ret desperat efter at tabe mig..

Jeg er som set ovenover 15 år, jeg er ca. 175 cm høj (sidste gang jeg tjekkede) og jeg vejer ca. 79 kilo.

Grunden til at jeg vil tabe mig er at jeg (tydeligvis) selv synes jeg vejer ALT for meget og fordi jeg skal på gymnasiet næste år hvor jeg ikke har lige så meget tid til motion.

Jeg er selv begyndt så småt at sætte ind imod det, og jeg kan sige so far at jeg har lagt en plan for hvad jeg ikke må spise (kostplan):

Ingen kød (undtagen fisk og kylling)

Intet hvidt brød

Salat til aftensmad.

Morgenmad: Havregryn med en spiseske sukker (og frugt)

Ingen snacks (eller andet meget sukkeholdigt) andet end frugt og grøntsager.

Ud over det løber jeg cirka 4,2 km 5 gange om ugen og og satser på at sætte det op til 7 km snart!

Synes i det er et okay bud på at tabe sig? Jeg vil gerne ned på mindst 70 kg! Hvad synes i evt jeg skal lave om på? og hvad har i af erfaringer?

Håber i kan hjælpe mig ;)

Hvorfor i al verden skærer kød væk?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i al verden skærer kød væk?

Fordi at jeg som sagt ved at at kød kan indeholde meget fedt og da jeg går på efterskole kan jeg ikke bare skære fedt fra fordi det ofte er retter hvor man ikke kan sortere fedtet fra :/ Derfor spiser jeg kun kylling og fisk fordi jeg ved at det er forholdvist fedtfattigt kød :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne ned på mindst 70 kg!

Det lyder ret nemt, de fleste vejer mindst 70 kilo... :w00t:

På den mere seriøse side, så ser din plan jo ok ud. Vægttab er i teorien et forholdsvist simpelt regnestykke:

energiindtag - energiforbrug ≈ vægtændring

Indtager du mere end du forbruger tager du på, og er det omvendt taber du dig.

Der er derfor i princippet kun to måder at tabe sig på: spise mindre eller bevæge sig mere. De to kan selvfølgelig kombineres, og hvis du ikke ser nogen fremskridt over en periode må du jo justere enten dit indtag (mad+drikke) eller forbrug (fysisk aktivitet).

Du har jo allerede selv påpeget grundreglerne: ingen cola, ingen chips, moderate potioner, regelmæssig motion, osv. Så skal man bare overholde reglerne, og det er som regel der det går galt for de fleste :4mewantfood:

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Hej Harrypels

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det rigtigt, men er den portion havregryn med sukker, hvad du har i sinde at spise til morgenmad eller vil du holde dig fra den?

I så fald, så drop den skefuld sukker. Eller endnu bedre: Drop også havregrynen. Kulhydraterne hjælper dig ikke med at tabe fedt. Selv tilbereder jeg mig hver morgen en varm proteinrig morgenmad (æg, bønner og grøntsager). Jeg er klar over, at dette formentlig vil være lidt svært for dig, da jeg går ud fra, du spiser fælles morgenmad med de andre elever på din skole. Men du kan jo overveje at prøve det af, når du stopper.

Og samme råd mht. snacks. Spis grøntsager i stedet for frugt, da de ingen kulhydrater har.

Når det så er sagt, så giver din kropsvægt vs. din højde ingen grund til at desperat efter at tabe sig (jeg er selv 174cm/77,5kg). Du har jo bare lidt ekstra polstring, som jeg selv :-) Hvis du synes du er meget tyk at se på, så prøv evt. at tage et billed af dig selv foran spejlet. Et fra siden og et forfra. Kig derefter på billederne, men læg et stykke papir eller andet over toppen, så man ikke kan se dit ansigt. I princippet kunne det nu være en helt andens krop du kiggede på. Ville du dømme den så hårdt, hvis der sad et andet ansigt i toppen :-)?

Lad i det hele taget være med at fokusere for meget på din vægt. Få fat på et målebånd, så du kan måle dig omkring mave, lår, hofte og hvor du ellers måtte finde det relevant. Der er så mange ting, der spiller ind på din vægt (væskebalance osv.), så kun at måle din vægt er lidt at snyde dig selv for det reelle billede. Især når du også dyrker meget motion, da du jo så også opbygger muskulatur.

God fornøjelse med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Harrypels

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det rigtigt, men er den portion havregryn med sukker, hvad du har i sinde at spise til morgenmad eller vil du holde dig fra den?

I så fald, så drop den skefuld sukker. Eller endnu bedre: Drop også havregrynen. Kulhydraterne hjælper dig ikke med at tabe fedt. Selv tilbereder jeg mig hver morgen en varm proteinrig morgenmad (æg, bønner og grøntsager). Jeg er klar over, at dette formentlig vil være lidt svært for dig, da jeg går ud fra, du spiser fælles morgenmad med de andre elever på din skole. Men du kan jo overveje at prøve det af, når du stopper.

Og samme råd mht. snacks. Spis grøntsager i stedet for frugt, da de ingen kulhydrater har.

Når det så er sagt, så giver din kropsvægt vs. din højde ingen grund til at desperat efter at tabe sig (jeg er selv 174cm/77,5kg). Du har jo bare lidt ekstra polstring, som jeg selv :-) Hvis du synes du er meget tyk at se på, så prøv evt. at tage et billed af dig selv foran spejlet. Et fra siden og et forfra. Kig derefter på billederne, men læg et stykke papir eller andet over toppen, så man ikke kan se dit ansigt. I princippet kunne det nu være en helt andens krop du kiggede på. Ville du dømme den så hårdt, hvis der sad et andet ansigt i toppen :-)?

Lad i det hele taget være med at fokusere for meget på din vægt. Få fat på et målebånd, så du kan måle dig omkring mave, lår, hofte og hvor du ellers måtte finde det relevant. Der er så mange ting, der spiller ind på din vægt (væskebalance osv.), så kun at måle din vægt er lidt at snyde dig selv for det reelle billede. Især når du også dyrker meget motion, da du jo så også opbygger muskulatur.

God fornøjelse med det.

Jeg har desværre ingen mulighed for den morgenmad som du snakker om og heler ikke det at spise grøntsager da der på efterskolen ikke bliver tilbudt andet end gulerødder en gang om dagen cirka kl. 9... og der resten af dagen kun bliver tilbudt frugt og boller (som jeg naturligvis ikke tager ;) ) Jeg prøver så godt jeg kan, men det kan jo være svært :S

Link to comment
Share on other sites

Havregryn er en fin morgenmad. En spiseskefuld sukker goer ingen forskel.

Havregryn med sukker er ikke ligefrem en skidt morgenmad. Min IME som sagt ikke en optimal morgenmad, hvis man gerne vil tabe sig. Hvis det er det der ønskes, er det bedre at lægge ud med noget protein.

Mht. hvad i spiser på efterskolen, så er det selvfølgelig klart, at der er lagt nogle ret faste rammer for, hvad du kan spise. Men når du kommer stopper en gang, synes jeg du bør overveje at lægge din kost om til noget mere proteinrigt. Hvis du gør det, behøver du ikke bekymre dig om, hvorvidt den lidt mindre motion du dyrker får dig til at tage på.

Der er et link til en undersøgelse, som behandler emnet i tråden her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=55598&pid=1496914&st=0entry1496914

Link to comment
Share on other sites

Havregryn med sukker er ikke ligefrem en skidt morgenmad. Min IME som sagt ikke en optimal morgenmad, hvis man gerne vil tabe sig. Hvis det er det der ønskes, er det bedre at lægge ud med noget protein.

Mht. hvad i spiser på efterskolen, så er det selvfølgelig klart, at der er lagt nogle ret faste rammer for, hvad du kan spise. Men når du kommer stopper en gang, synes jeg du bør overveje at lægge din kost om til noget mere proteinrigt. Hvis du gør det, behøver du ikke bekymre dig om, hvorvidt den lidt mindre motion du dyrker får dig til at tage på.

Der er et link til en undersøgelse, som behandler emnet i tråden her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=55598&pid=1496914&st=0entry1496914

Øv... nu får jeg jo helt lyst til at droppe ud at efterskolen, for at tabe mig det jeg har brug for med de råd i giver mig... Så kan jeg se frem til sommeren vel. Der har jeg også masser af tid :)

Link to comment
Share on other sites

Øv... nu får jeg jo helt lyst til at droppe ud at efterskolen, for at tabe mig det jeg har brug for med de råd i giver mig... Så kan jeg se frem til sommeren vel. Der har jeg også masser af tid :)

Nu er det altså kun én person, der mener at efterskole kost er en hindring... Ligesom Quantanamo ser jeg intet problem i havregryn, uanset om man vil tabe sig eller ej.

Der er generelt alt for meget fokus på optimal kost i stedet for tilstrækkelig optimeret kost. Med mindre du skal deltage i en efterfølger til '300', så har du altså slet ikke brug for en superoptimeret kost. Hvis det var tilfældet, ville alle almindelige mennesker jo være bomfede.

Link to comment
Share on other sites

Du kan i princippet æde lige, hvad du vil. Du skal bare spise dét mindre af noget andet, hvis du eksempelvis spiser en mars bar.

Et vægttab er meget simpelt, du skal bare ligge under dit ligevægtsindtag, som nok er omkring 2500 kalorier pr dag. Dyrker du motion vil dit ligevægtindtag hæves med de kalorier, du forbrænder

Havregryn er en rigtig god start på dagen. Du behøver ikke være så opmærksom på din kost, så længe du spiser overvejende sundt og varieret og selvfølgelig mindre, så er det ganske udmærket.

Link to comment
Share on other sites

Øv... nu får jeg jo helt lyst til at droppe ud at efterskolen, for at tabe mig det jeg har brug for med de råd i giver mig... Så kan jeg se frem til sommeren vel. Der har jeg også masser af tid :)

Det må du endelig ikke gøre :-) Jeg tænker stadig tilbage på min efterskoletid som værende et uforglemmeligt fedt år.

Som de andre også nævner, så kan du sagtens tabe dig selvom du går på efterskole og spiser, som du nu gør.

Det har bare gjort underværker på min egen krop at skifte til en langt mere proteinrig kost (ca 7 kilo smidt på 7,5 uger. Motion 1-2 gange om ugen).

Og hvis der skulle være nogen tvivl, så mener jeg ikke at din morgenmad er usund. Jeg er blot af den overbevisning, at en proteinrig morgenmad er mere hensigstmæssig, hvis du gerne vil tabe fedt.

Desuden er din vægt som sagt heller ikke alarmerende :-)

Så med andre ord: Nyd din tid på efterskolen. Gør, hvad du nu kan for at tabe dig det du gerne vil (uden at pine dig selv). Og hvis du har lyst, så prøv mine råd af, når du kommer hjem. Hvis du ikke føler det gør nogen forskel, kan du jo bare vende tilbage til dine gamle kostvaner efter en uges tid eller 2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share