Be-/afkræftelse af div. myter


Joachim_MO
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online,

Jeg brænder inde med nogle spørgsmål, som jeg meget gerne kunne tænke mig at få besvaret. Det håber jeg I vil være behjælpelige med :-)

1) Jeg har hørt at indtagelse af Cola Light, Pepsi Max og lignende er hæmmende for et vægttab ikke pga. væskeindholdet men pga. kroppens reaktion på det (dannelse af insulin). Er dette sandt? I så fald hvor meget betyder det for vægten?

2) I forlængelse heraf - hvordan forholder det sig med kaffe?

3) Jeg har fået at vide, at man skal passe på med at sulte sig selv i forbindelse med vægttab, fordi stofskiftet vil blive nedsat således, at man ikke forbrænder særligt mange kcal, hvorfor man "lider" til ingen verdens nytte. Er dette sandt? Hvilken betydning har det, hvis man kun indtager 1800 kcal om dagen, og forbrænder ca. 2050? Er det unormalt? Hvor langt kan man gå?

4) Jeg har også fået fortalt at ALLE mælkeprodukter er dårlige, når man skal tabe sig, og at de fleste light-mejeriprodukter snyder - f.eks. for så vidt angår skummet- og letmælk som er forhåndsvarmet ved 70 grader, hvilket skulle være skidt? Jeg er blevet anbefalet i stedet at drikke sødmælk, hvis det er en absolut nødvendighed. Er der hold i dette? Skader det virkelig mit vægttab, at jeg spiser A38 til morgenmad?

5) Jeg ved at man generelt skal holde sig væk fra alle kulhydratrige madvare, som indeholder meget stivelse - heriblandt havregryn. Hvordan forholdet det sig med "fiber-müsli"?

Et sidste spørgsmål: Hvor mange kcal skal man være i underskud om dagen for at tabe 1 kg på ugebasis?

På forhånd

MANGE TAK

Mvh Joachim

Link to comment
Share on other sites

Hej Motion-online,

Jeg brænder inde med nogle spørgsmål, som jeg meget gerne kunne tænke mig at få besvaret. Det håber jeg I vil være behjælpelige med :-)

1) Jeg har hørt at indtagelse af Cola Light, Pepsi Max og lignende er hæmmende for et vægttab ikke pga. væskeindholdet men pga. kroppens reaktion på det (dannelse af insulin). Er dette sandt? I så fald hvor meget betyder det for vægten?

2) I forlængelse heraf - hvordan forholder det sig med kaffe?

3) Jeg har fået at vide, at man skal passe på med at sulte sig selv i forbindelse med vægttab, fordi stofskiftet vil blive nedsat således, at man ikke forbrænder særligt mange kcal, hvorfor man "lider" til ingen verdens nytte. Er dette sandt? Hvilken betydning har det, hvis man kun indtager 1800 kcal om dagen, og forbrænder ca. 2050? Er det unormalt? Hvor langt kan man gå?

4) Jeg har også fået fortalt at ALLE mælkeprodukter er dårlige, når man skal tabe sig, og at de fleste light-mejeriprodukter snyder - f.eks. for så vidt angår skummet- og letmælk som er forhåndsvarmet ved 70 grader, hvilket skulle være skidt? Jeg er blevet anbefalet i stedet at drikke sødmælk, hvis det er en absolut nødvendighed. Er der hold i dette? Skader det virkelig mit vægttab, at jeg spiser A38 til morgenmad?

5) Jeg ved at man generelt skal holde sig væk fra alle kulhydratrige madvare, som indeholder meget stivelse - heriblandt havregryn. Hvordan forholdet det sig med "fiber-müsli"?

Et sidste spørgsmål: Hvor mange kcal skal man være i underskud om dagen for at tabe 1 kg på ugebasis?

På forhånd

MANGE TAK

Mvh Joachim

1. Det er en røver :smile: Sukkersygepatienter kan godt drikke lightsodavand da det ikke påvirker insulinniveauet.

2. Der er ingen kcal i kaffe, men der giver måske lidt energi hvis man er i kcal-underskud :smile:

3. Det er også en røver, man taber sig sjældent uden at være lidt småsulten en gang i mellem, det betyder bare at din krop tærer på depoterne, ikke at din forbrænding går i stå :smile:

4. Fedtfattige mejeriprodukter er fine i forbindelse med et vægttab, spis du blot A-38 om morgenen.

5. Havregryn er nu ikke den værste form for kulhydrater, måske andre kan byde ind på fiber müslien?

6. Et kg fedt indeholder 7000kcal, et underskud på 1000kcal om dagen er dog i den høje ende med mindre du er meget overvægtig :smile:

Link to comment
Share on other sites

1) Jeg har hørt at indtagelse af Cola Light, Pepsi Max og lignende er hæmmende for et vægttab ikke pga. væskeindholdet men pga. kroppens reaktion på det (dannelse af insulin). Er dette sandt? I så fald hvor meget betyder det for vægten?

Brug din fornuft. Et normalt forbrug af Cola Light betyder intet. Drikker du tre-fire-fem-whatever liter om dagen, så er det usundt. Men jeg ville nok tænke på andre skadelige virkninger før jeg begyndte at tænke på dannelsen af insulin.

2) I forlængelse heraf - hvordan forholder det sig med kaffe?

Kaffe skader ikke. Men igen, drikker du fem liter om dagen, så er det næppe godt

3) Jeg har fået at vide, at man skal passe på med at sulte sig selv i forbindelse med vægttab, fordi stofskiftet vil blive nedsat således, at man ikke forbrænder særligt mange kcal, hvorfor man "lider" til ingen verdens nytte. Er dette sandt? Hvilken betydning har det, hvis man kun indtager 1800 kcal om dagen, og forbrænder ca. 2050? Er det unormalt? Hvor langt kan man gå?

Det er korrekt at det ikke er sundt at sulte sig. Men de angivne tal er ikke farlige. For langt de fleste vil et dagligt kalorieunderskud på bare 250 kcal som det du angiver, være svært at holde i dagligdagen, da det kræver minutiøs kontrol med kosten. 500-750 kcal er fint.

4) Jeg har også fået fortalt at ALLE mælkeprodukter er dårlige, når man skal tabe sig, og at de fleste light-mejeriprodukter snyder - f.eks. for så vidt angår skummet- og letmælk som er forhåndsvarmet ved 70 grader, hvilket skulle være skidt? Jeg er blevet anbefalet i stedet at drikke sødmælk, hvis det er en absolut nødvendighed. Er der hold i dette? Skader det virkelig mit vægttab, at jeg spiser A38 til morgenmad?

Lyder som noget "kernesund familie"-vrøvl.

Mælkeprodukter er sunde.

5) Jeg ved at man generelt skal holde sig væk fra alle kulhydratrige madvare, som indeholder meget stivelse - heriblandt havregryn. Hvordan forholdet det sig med "fiber-müsli"?

Hvorfor skal man holde sig fra fiberholdige madvarer?

Et sidste spørgsmål: Hvor mange kcal skal man være i underskud om dagen for at tabe 1 kg på ugebasis?

Et kilo svarer til cirka 7000 kcal.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hurtige og informative svar. Meget beroligende nyheder.

Bare for at slå det fast med syvtommersøm: Pepsi Max er usundt men KAN IKKE fede - f.eks. ved at drikke 1 liter om dagen?

I forhold til det med kulhydrater, så troede jeg faktisk, at der var noget om snakken. Men igen, bare for at jeg er fuldstændig på det rene med det, havregryn, fuldkornsrugbrød, -pasta mv. feder ikke?

Igen, takker for jeres svar :-)

Edit:

I det hele hele er jeg måske bare lidt forbavset over, at det med insulindannelse er noget sludder. Ved I noget om dette - hvad der kan øge det, og hvad man skal være opmærksom på? Fordi det var min fitnessinstruktør som snakkede om, at man ikke bare kan kigge på, hvad hvor mange kcal et produkt indeholder, men at man også skal tage forbehold for div. sødemidler, ens samlede energifordeling mv. som øger insulindannelsen, hvilket efter sigende skulle være hæmmende for vægttabet. Han sagde tilmed at græsk yogurt og bacon om morgenen skulle være bedre til at tabe sig med end A38 og fiberrig müsli, hvilket jeg også synes lød temmelig underligt...

Men det er altså bare noget vrøvl? :-)

Edited by Joachim_MO
Link to comment
Share on other sites

I forhold til det med kulhydrater, så troede jeg faktisk, at der var noget om snakken. Men igen, bare for at jeg er fuldstændig på det rene med det, havregryn, fuldkornsrugbrød, -pasta mv. feder ikke?

Som Christian B skriver saa feder det, hvis du indtager det som en del af et samlet energiindtag, der er for hoejt. Men pointen er at havregryn og fuldkornsrugbroed er et langt sundere kulhydratalternativ end hvidt broed, pasta, ris osv. Det handler om, hvor mange mineraler, vitaminer, sunde fedtstoffer, du indtager naar du indtager kulhydraterne og om hvor hurtigt de bliver optaget i organismen.

I det hele hele er jeg måske bare lidt forbavset over, at det med insulindannelse er noget sludder. Ved I noget om dette - hvad der kan øge det, og hvad man skal være opmærksom på? Fordi det var min fitnessinstruktør som snakkede om, at man ikke bare kan kigge på, hvad hvor mange kcal et produkt indeholder, men at man også skal tage forbehold for div. sødemidler, ens samlede energifordeling mv. som øger insulindannelsen, hvilket efter sigende skulle være hæmmende for vægttabet. Han sagde tilmed at græsk yogurt og bacon om morgenen skulle være bedre til at tabe sig med end A38 og fiberrig müsli, hvilket jeg også synes lød temmelig underligt...

Men det er altså bare noget vrøvl? :-)

Insulinniveauet afhaenger bl.a. af blodsukkerniveaet. Hvis du indtager hurtige kulhydrater stiger insulinniveauet hurtigere og mere end, hvis du indtager mere komplekse foedevarer. Da der ikke er kulhydrater i light sodavad (sodemidler) paavirker det ikke umiddelbart insulinniveaeuet.

Fiberrrig Muesli indeholder meget sukker og derfor er udtalelsen om bacon, maaske ikke helt forkert, men absolut heller ikke optimal. Mere optimal ville vaere graesk youghurt og rugbroed (langsomme kulhydrater + sundt fedt) fx. Bacon og soedmaelk er generelt lort med lort ved siden af (animalsk fedt).

Mht. mejeriprodukterne, som du naevner ovenfor, er der faktisk evidens for at lactose nedsaetter tarmsystemets evne til at optage fedt, og derfor hjaelper mejeriprodukter maaske ligefrem dit fedttab paa vej.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share