Skulder impingement – Chin Ups


enemark
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har dårlig plads i min ene skulder og er derfor i gang med et længerevarende træningsprogram med det sigte at styrke de små muskler der stabiliserer skulder og skulderblad. Indtil videre skal jeg undgå øvelser over hovedet som f.eks. Military Press.

Jeg er i den forbiogså stoppet helt med Chin Ups men er kommet i tvivl om hvorvidt det egentlig er nødvendigt. Er der nogle der har viden om og erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke spørge vedkommende, der har givet dig programmet?

Jeg er ikke fys, men ville mene:

Har du ondt i skulder mens eller efter du laver chins? I så fald stop med dem. Hvis ingen problemer som følge så lav dem udelukkende i strict fashion (gælder alle dine row/træk-øvelser). Med strict mener jeg, at du trækker skulderbladene tilbage og ned, så du aktiverer den nederste del af trapezius mest muligt. Og for at tvinge dig til at køre strict kan du måske sørge for at stoppe længe før udmattelse: Eksempelvis 4 reps ved 8RM

Link to comment
Share on other sites

Hej enemark.

Hvis du ikke har fået en korrekt forklaring på, hvad impingement er, kan jeg fortælle, at det der sker erDet at ledhovedet på overarmen kommer til at klemme på omkringliggende ledbånd og væv under det fremspring der er på skulderbladet.

Fænomenet kommer til udtryk ved at man ikke kan løfte skulderen ud til siden og føre armen fremad under belastning i et pres.

Impingement er faktisk et fænomen, som vi ser flere og flere tilfælde af i fitness-regi...Så hvis det kan være en ringe trøst, er du er ikke den eneste.

Som du sikkert har fået at vide, skal du for alt i verden undgå tunge pres-øvelser, dvs. bænkpres, militarypress, skrå bænkpres o.lign.

Det du skal fokusere på er øvelser, som skaber mere plads i skulderen. Generelt er de fleste træk-øvelser og udad-rotations øvelser en måde at træne dette på.

Det er vigtigt at de øvelser du vælger bliver korrekt udført og i langsomt tempo, således du har mulighed for at mærke efter, om øvelsen fungerer for dig, eller ej. Det er desuden vigtigt at du træner med relativ lav belastning dvs. RM > 10, da for meget belastning kan provokere yderligere ustabilitet i skulderleddet.

(Vær i denne forbindelse sikker på, at folk ved hvad de taler om, hvis du søger svar hos instruktører eller lign.)

En øvelse som chinups er i sig selv ok, men pas på med at du ikke trækker for langt ned, hvis du laver øvelsen i en maskine. Hermed risikerer du, at skulderen indad-roterer (ses ved at underarmen kører vandret) og herved forværres situationen. (impingement bliver værre og mere smertepræget)

Mærk selv efter - er du smertepræget efter øvelsen, så undlad øvelsen.

Håber du kunne bruge svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg døjet med en højre skulder ved horisontalt pres i flere måneder og det er ikke blevet markant bedre af at udelade den slags indtil for ganske nyligt hvor jeg kørte tre sæt pull-ups til udmattelse og vupti, så kan jeg bænke igen uden smerter.

Jeg skal ikke kunne sige om mit problem har været impingement, men det er ikke første gang, det viser sig, min skulder har det bedst med at blive kørt godt igennem fra alle tænkelige vinkler.

Broscience i know...

Link to comment
Share on other sites

En øvelse som chinups er i sig selv ok, men pas på med at du ikke trækker for langt ned, hvis du laver øvelsen i en maskine. Hermed risikerer du, at skulderen indad-roterer (ses ved at underarmen kører vandret) og herved forværres situationen. (impingement bliver værre og mere smertepræget)

Mærk selv efter - er du smertepræget efter øvelsen, så undlad øvelsen.

Håber du kunne bruge svaret :)

Præcis - det gælder dig i alle row-varianter! Derfor kan det anbefales, at implementere korrekte facepulls :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share