Morgenmad


Mille78
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har et ønske om et vægttab. Jeg er 167 cm høj og vejer 62 kilo. Jeg vil gerne ned på min almindelige vægt 56-58 og har derfor besluttet mig for at lave en mindre kostomlægning.

Jeg er begyndt at løbe 1-2 gange om ugen (kun 2-2,5 km) men er glad for at jeg bare er kommet igang - har ikke dyrket noget særlig sport i mange år. OG så styrkertræner jeg 1 gang om ugen med vægte og 1 gang om ugen laver jeg nogle øvelser uden vægte. Jeg cykler ca. 9 km hver dag på cykel.

Jeg er dog i mellemtiden blevet lidt i tvivl om, jeg indtager for mange kalorier i mit morgenmåltid?

Jeg spiser ca.: 1,5 dl. havregryn, 2 dl. Special K og så ca. 15 gram rosiner og 2 dl. minimælk til. Jeg har nemlig plottet det ind på det som hedder madital.dk og der står det som 534 kalorier - og det synes jeg lyder helt vildt for et morgenmåltid. Er der nogen som ved om det virkelig kan passe?

Og så vill jeg høre, om der er mange flere kalorier i light yoghurt med frugt end uden? Og hvorfor jeg har læst flere steder, at man skal spise det uden?

Som mellemmad spiser jeg knækbrød (grov knækbrød) med enten cheasy smøreost eller hytteost. Eller et stykke frugt. (jeg spiser 2 stk. mellemmåltid på en dag)

Håber der er nogen som ved lidt om det med morgenmaden.

Mange hilsner

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg har et ønske om et vægttab. Jeg er 167 cm høj og vejer 62 kilo. Jeg vil gerne ned på min almindelige vægt 56-58 og har derfor besluttet mig for at lave en mindre kostomlægning.

Jeg er begyndt at løbe 1-2 gange om ugen (kun 2-2,5 km) men er glad for at jeg bare er kommet igang - har ikke dyrket noget særlig sport i mange år. OG så styrkertræner jeg 1 gang om ugen med vægte og 1 gang om ugen laver jeg nogle øvelser uden vægte. Jeg cykler ca. 9 km hver dag på cykel.

Jeg er dog i mellemtiden blevet lidt i tvivl om, jeg indtager for mange kalorier i mit morgenmåltid?

Jeg spiser ca.: 1,5 dl. havregryn, 2 dl. Special K og så ca. 15 gram rosiner og 2 dl. minimælk til. Jeg har nemlig plottet det ind på det som hedder madital.dk og der står det som 534 kalorier - og det synes jeg lyder helt vildt for et morgenmåltid. Er der nogen som ved om det virkelig kan passe?

Og så vill jeg høre, om der er mange flere kalorier i light yoghurt med frugt end uden? Og hvorfor jeg har læst flere steder, at man skal spise det uden?

Som mellemmad spiser jeg knækbrød (grov knækbrød) med enten cheasy smøreost eller hytteost. Eller et stykke frugt. (jeg spiser 2 stk. mellemmåltid på en dag)

Håber der er nogen som ved lidt om det med morgenmaden.

Mange hilsner

Camilla

det lyder meget rimeligt at det skulle giver omkring 500 kcal hvad du spiser. Omkring det med yoghurt tjek varedeklerationen.

Link to comment
Share on other sites

det lyder meget rimeligt at det skulle giver omkring 500 kcal hvad du spiser. Omkring det med yoghurt tjek varedeklerationen.

Det fordi der er ret mange kulhydrater i havregryn og andre morgenmadsprodukter. men der er også god energi i og det har du brug for. havregryn er klart den bedste form for mogenmad. måske kunne du bruge skummetmælk istedet for minimælk??

Link to comment
Share on other sites

Nejnejnej, her er jeg lidt uenig med nogle af jer.

Mille; Morgenmaden er dagens vigtigste måltid, og her skal du ikke sparer på havregrynene! Hvis du ikke får nok til morgenmad, føler du dig sulten resten af dagen ergo du spiser mere... Spis en ordentlig potion havregryn om morgenen med frugt i (æble, banan, pærer osv) og kom heri en håndfuld nødder (mandler, valnødder, hasselnødder osv) Nødderne er gode, fordi de omrukere på fedtet.

Så mit råd til dig er; skrot op hvor mange kulhydrater der er i havregryn og tag en ordentlig potion!

Link to comment
Share on other sites

måske kunne du bruge skummetmælk istedet for minimælk??

Men fjern rosinerne, og byt minimælken ud med skummemælk.

Camilla skriver, at hun indtager 200 ml minimælk til morgenmad. At skifte denne ud med skummetmælk vil dermed føre til en kcal-besparelse på sølle 10 kcal. Så der kan man imo ligeså godt tage den smagsvariant, man foretrækker.

Hvis målet er at skære kcal i morgenmåltidet, men fortsat blive mæt, ville jeg droppe special k, koge en passende mængde havregryn til havregrød, spise den med lidt frugt (i stedet for rosiner) og nødder på og drikke mælken til. Nok lidt mere end 200 ml for at øge proteinindholdet i morgenmåltidet.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg synes ikke frugt smoothie ideen er en særlig god ide, da ting der er blendet generelt mætter mindre og da både frugt og juice er ret kcal-rig ville man ikke få meget smoothie for pengene.

Havregryn er slet ikke dårligt og man behøver faktisk slet ikke spise så meget som man husker fra sin barndom. Hvis Camilla vil have nogle morgenmads foreslag vil jeg gerne give et par stykker som jeg bruger i min dagligdag, jeg satser på at ramme ca 1400 Kcal om dagen dette er som oftest fordelt nogenlunde sådan her:

morgenmad: 250-400 kcal

frokost: 400-450 kcal

aftensmade 350-500 kcal

mellemmåltider 100-300 kcal

eksempler på morgenmad kunne være:

eks 1:

45 gr havregryn (165 kcal)

200gr minimælk (76 kcal)

æble (65 kcal)

kaffe (1 kcal)

vand

306 kcal

71% kulhydrat, 12% fedt, 17% protein

eks 2:

en skive rugbrød (94 kcal)

et æg (85kcal)

90 gr minimælk (34 kcal)

150 gr kvark (100kcal)

en blomme (90gr - 40 kcal)

kaffe (2 kcal)

vand

354 kcal

55% kulhydrat, 21% fedt og 36% protein.

Personligt ville jeg anbefale morgenmad 2, men jeg spiser da også nr 1 eller variationer over den. Men når man skal tabe sig er det rigtig vigtigt at "få så meget som muligt" ud af det mad man spiser. Det vil sige spise mad der gør dig mæt længe, der giver din krop hvad den har brug for og tilfredsstiller dig.

Basalt set så er morgenmad tos sammensætning lavet ud fra et fokus på proteiner - din krops musklersbyggesten. Det er rigtig vigtigt at få nok proteiner når du taber dig, så du minimerer hvor meget muskel- frem for fedtmasse du mister under et vægttab*. Jo mere muskelmasse du har - jo højere er din forbrænding! Ud over dette er proteiner også en god kilde til mæthed. Kuhydrater skal vi have, det er vores brændsel, men her er det vigtigt at vælge de grove varianter som fx rugbrød eller havregryn, brune ris osv. (fuck hvad damebladende siger). Fedt er faktisk også vigtigt du gør dig selv en kæmpebjørnetjeneste ved at fjerne fedt fa din kost (fuck damebladende endnu engang),at få kcal fra fedt hjælper med at holde dit blodsukker stabilt frem for de rutcheture og cravings man kan få hvis man primært spiser kulhydrater.

Så grundtanken i hvad jeg gerne vil sige her er at hvis du vil tabe dig, skal du til at sætte dig lidt mere ind i din kost eller alternativt følge en plan hvor nogen har gjort det for dig (fx de danske vægtkonsulenter). Jeg er selv foretaler for at tælle kalorier om du kan se fordi trods det kræver en ekstra indsats giver det en meget større fleksibilitet. Hvi du synes det kunne være for dig også findes der forskellige værktøjer på nettet der gør det let og enkelt, blandt andet den side du selv havde fat i og jeg bruger en side der hedder Madlog.dk

vh

Jaaanie

*Det kunne ligeledes anbefales at du øgede din styrketræning fra en til omkring tre gange om ugen da det også er noget der hr vist sig at virke bevarende på musklerne og giver dig et overall pænt og flot look. Og dont worry der er ingen chance for du kommer til at ligne en "bodybuilder" med 3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Der er over 300 kcal pr. 100 gram i rosiner, så de løber lynhurtigt op (de fylder jo ikke meget). Havregrynene har samme kalorieindhold som pasta, omkring 350 pr. 100 gram. Til gengæld er der godt med protein i dem. Special K indeholder temmelig meget sukker, tror jeg, og generelt er det vist sådan med 'cereals', at der skal rigtig meget til, før de mætter? Ud med dem!

Personligt vil jeg gerne have så meget mæthed på så få kalorier som muligt til morgenmad - derfor spiser jeg havregrød.

Ml. 40-50 g grynblanding (blanding af rugflager, bygflader og havregryn og så med lidt hørfrø) lavet til grød på vand, med lidt sukker og masser af kanel. Det holder mig mæt i 3-4 timer, men indeholder omkring 200 kalorier.

Ellers er en skive rugbrød med laks og agurk enormt mættende. Der er også flere kalorier, men der er samtidig godt med protein og sundt fedt. Og det er en god måde at få nok fisk.

Bedste hilsner, Line

Link to comment
Share on other sites

Hold da op- hvorfor har jeg ikke været herinde før?

I giver virkelig nogle gode råd! Vil helt sikkert smide mine rosiner og Special K væk og fokusere på havregryn - og så variere lidt med de forslag I er kommet med.

Tusind tak for de super brugbare råd!!!

Hilsner

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Som du nok ved, og som også bliver nævnt, så mætter protein bedre end kulhydrater. Derfor foreslår jeg, at du nogle dage koger et æg eller to og spiser om morgenen, evt. med et stykke groft rugbrød til.. Derudover skal du "bare" fortsætte med havregrynene, da de har en fremragende mæthedsværdi og er fyldt med kulhydrater som giver dig energi til dagen..Derudovre indholder de også en række vitaminer og mineraler som er gode for dig..

Selvom du måske vil føle, at det kan løbe op i mange kalorier (æg plus havregryn) så vil det formentlig ende ud med , at du faktisk spiser mindre set over hele dagen, end hvis du fx. havde spist en portion cornflakes eller toastbrød som alt andet lige har en mindre mæthedsværdi.

Kopp

Link to comment
Share on other sites

Nejnejnej, her er jeg lidt uenig med nogle af jer.

Mille; Morgenmaden er dagens vigtigste måltid, og her skal du ikke sparer på havregrynene! Hvis du ikke får nok til morgenmad, føler du dig sulten resten af dagen ergo du spiser mere... Spis en ordentlig potion havregryn om morgenen med frugt i (æble, banan, pærer osv) og kom heri en håndfuld nødder (mandler, valnødder, hasselnødder osv) Nødderne er gode, fordi de omrukere på fedtet.

Så mit råd til dig er; skrot op hvor mange kulhydrater der er i havregryn og tag en ordentlig potion!

Hvad gør de?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryder mig slet ikke om den energi fordeling! :crazy:

(men det kan godt være det bare er mig)

Den er bedre meeeeen ..... :crazy:

Lol

Kaoshjerte

Morgenmad to er sgu da the shit energifordelingswise for 300 kcal og no meat.

morgenmad et er ja ja fint what ever, folk vil jo have havegryn, så ser det jo sådan der ud medmindre du putter nødder og bacon på ikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share