Valg af løbesko ?


Sprinto
 Share

Recommended Posts

Hej Motion online,

Jeg er begyndt at løbe ca. 3 gange i ugen, men med de løbesko jeg har nu får jeg ondt i mine fodsåler og i ydre siden af min fod, ligesom jeg har illustreret her:

fodg.jpg

Er der nogen der kan forklare mig lidt omkring hvilke sko jeg skal kigge efter?

(Det skal siges at jeg ikke har løbet i langtid og ikke er erfaren løber på nogen måde, jeg løber udelukkende på asfalt og lidt gras/stier men mest asfalt)

Link to comment
Share on other sites

Hej Motion online,

Jeg er begyndt at løbe ca. 3 gange i ugen, men med de løbesko jeg har nu får jeg ondt i mine fodsåler og i ydre siden af min fod, ligesom jeg har illustreret her:

fodg.jpg

Er der nogen der kan forklare mig lidt omkring hvilke sko jeg skal kigge efter?

(Det skal siges at jeg ikke har løbet i langtid og ikke er erfaren løber på nogen måde, jeg løber udelukkende på asfalt og lidt gras/stier men mest asfalt)

Jeg er ikke en erfaren løber, men jeg tror at du lander meget på ydersiden. Jeg har lige læst om det i en bog om løb, desværre kan jeg ikke huske hvad man kalder det, men det er meget få som løber sådan. De fleste er lidt plat fodet, og skal derfor have støtte til indersiden af foden.

Jeg synes at du skal tage i marathon-sport og fortælle dem at du skal have nye sko. Så kommer du op på et løbe bånd, og så vurdere de din løbestil, efter hvordan du lander på foden. Derefter finder de nogle sko, som vil kunne støtte dig godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi at du har en udadvendt pronotion på din fod... Du skal havde sko med en støttende kile for at få dig til at falde ind af... ellers er det fordi at du har sko der allerede har en pronotionskilde, der dog er til at du falder ind af, og så hælder den for meget i forhold til din fod og så får du ondt... men ja jeg vil gå ned et sted hvor du kan få lavet en løbestils analyse på et bånd gratis ved køb... Drop interesporr osv. og find et sted der er eksperter på området..

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Du bør få lavet en løbestilsanalyse når du køber dine løbesko.

Ømheden på ydersiden af foden kan skyldes man ting. Hvad løber du i? hvor gamle er dine løbesko? hvor langt har du løbet i dem? er det en pronationssko eller en neutralsko? Hvor meget vejer du? hvor langt løber du? hvad er du van til løbe? osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Bemærk, at de såkaldte løbestilsanalyser kun optager din fod bagfra. Det vil sige, at de kigger på, hvordan du lander på hælen. De burde derfor hedde en hælanalyse smile.gif

Spørg eventuel løbeeksperterne i butikken, om du kan have fordel af at arbejde lidt aktivt med din løbestil ved at komme lidt længere frem på foden, når du lander.

Moderne, hightech løbesko holder foden i et jerngreb og lader den ikke arbejde frit, så den kan blive stærk og fleksibel. Måske er det baggrunden for din skavank langs ydersiden. Måske er din fod blevet lidt for slap.

Du kan i hvert fald overveje at tage det op med fagfolkene i butikken. De har tit rigtig mange erfaringer, de kan øse af, hvis de kan deres kram.

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share