Sidesting


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg har aldrig rigtigt taget løb alvorligt, så det er jeg først begyndt på her i sidste uge. Jeg kan ikke nå mere end 4.5 kilometer før jeg er er færdig, men nu synes jeg også, det er blevet lidt forværret. Jeg har de seneste par gange fået sidesting før jeg egentlig er blevet forpustet, hvilket har fået mig ned på de endnu mere pinlige to kilometer. Jeg synes selv, jeg løber i et middel tempo. Er der nogen her, der har en idé om, hvad jeg har gjort galt? :-) Målet er at kunne løbe omkring 20-30 kilometer på en gang, og jeg løber stort set hver anden dag.

Og en anden ting - Er det smarteste at styrketræne ben samme dag som løb eller hvordan gør i?

På forhånd tak ;-)

Hilsen,

Jokums

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Sidesting opstår typisk på grund af at man har spist/drukket for tæt på løb. Du kan bruge følgende:

6 timer før

Røgede fisk/kød og spegepølse

Tørrede bønner, nødder og mandler

Kåltyper som fx. rosenkål, spidskål og broccoli

Tørrede dadler, figner, svesker og abrikoser

5 timer før

Burger

Pommes frites

Fedt kød

Ristede/stegte pølser

Rosiner, tørrede bananer o.lign. tørrede frugter

Rå gulerødder i større mængder

4 timer før

Fedt svine- og oksekød

Fed fisk som fx. sild, makrel og laks

Frikadeller og kogt pølse

Stegt fjerkræ med skind

Kogte brune ris og fuldkornspasta

Ærter og grønne bønner

Grove kiks

Ikke-syrnede mælkeprodukter

3 timer før

Grovbrød og rugbrød

Bløde kiks

Kogte kartofler eller kartoffelmos

Salat og grøntsager som agurk og tomat

Stegt magert svine-/oksekød og fjerkræ uden skind

Pasta med mager kødsovs

Mager frugtyogurt med havregryn

Vandbaseret havregrød

Chokolade med nødder

Kaffe

2 timer før

Fint knækbrød eller franskbrød med magert kødpålæg

Almindelig chokolade/-bar uden nødder

Optil 200g frisk frugt som fx. banan, pærer, æble og appelsin

Mager yougurt med cornflakes

Mager fisk som fx. rødspætte, torsk/sej, hellefisk

Kogt hvid pasta, hvideris og bagt kartoffel

Kogt magert fjerkræ uden skind

½ time før

Optil en halv liter vand, tynd energidrik.

Efter træningen

Specielt efter hård træning er det vigtigt at indtage energi og væske hurtigst muligt. Får musklerne energi indenfor 30 minutter efter træningen, vil restitutionen være langt hurtigere. Skal du løbe igen dagen efter, er hurtig energi et must. Find madprodukter under ovenstående punkt ½ time før. Ligeledes skal der indtages rigligt med væske for at øge restitutionen, gerne med en teske sukker og en kivspids salt i for at øge optagelsen. Der skal som hovedregel drikkes mindst ligeså meget, som der er svedt ud under træningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Tak for svarene. Ja dårlig kondition er helt sikkert en god grund - men jeg bliver bestemt ved. Spiste faktisk også lige inden - dog kun en enkelt rugbrødsmad. Tak for skemaet ;-)

Er der nogen form for hovedregel for væske man bruger til løb per tid eller noget lignende?

Mvh,

JokumS

Edited by JokumS
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Rugbrød er skidt når man skal løbe. Fibrene suger væske og fylder op i tarmene. Hvis du skal spise noget 1-2 timer før bør det være lyst brød (toast) med marmelade (uden smør). Brødet skal være lyst hvede uden fiber.

Mht. væske kan man optage ca 200-250ml ren vand pr 20 min (det afhænger af temperaturen og din kropstørrelse og intensiteten). Hvis du drikker en sukkeropløsning bør den være 5-10 % igen afhængig af temperaturen (jo varmere jo lavere sukkeropløsning). Coca Cola er en 10 % opløsning men brus kan give vrøvl med maven, så husk at ryste den hvis du vælger denne løsning.

Så kort og godt; drik 200-250ml pr 20min (ca 750ml pr time svarende til størrelsen på en normal drikkedunk) Der er derfor INGEN grund til at bælle vand i sig når man løber eller kører spinning. Vand har også en optagelsehastighed!

Hvis du løber om morgen, spis evt. en moden banan drik vand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share