vægttab og natarbejde


Guest HKerstein
 Share

Recommended Posts

Guest HKerstein

For tre måneder siden startede jeg som bartender, hvilket betød, at jeg har indtaget en del mere alkohol, end hvad jeg tidligere har været vant til, det har også kunnet ses på vægten. Efterfølgende, da jeg har kunnet konkludere, at jeg er ved at have taget 5-6 kg på, er jeg begyndt at drikke cola light, når jeg er på arbejde i stedet for diverse drinks, jeg ser dog stadig at vægten kravler opad, til min store frustration.

Jeg har kørt mig selv ret hårdt med at arbejde om natten som tender 1-2 gange om ugen, hvorefter jeg flere gange kun har kunnet få et par timers søvn, inden jeg skulle op på arbejde eller i skole.

Jeg plejer normalt ikke at have svært ved at tabe mig, men det er ualmindeligt svært for mig nu! Jeg har tænkt lidt på, om natarbejde generelt og dét at få for lidt søvn 1-2 gange om ugen kan spille ind i forhold til vægttab, eller om de ekstra kilo alene skyldes for højt indtag af kalorier... :blink:

Link to comment
Share on other sites

For tre måneder siden startede jeg som bartender, hvilket betød, at jeg har indtaget en del mere alkohol, end hvad jeg tidligere har været vant til, det har også kunnet ses på vægten. Efterfølgende, da jeg har kunnet konkludere, at jeg er ved at have taget 5-6 kg på, er jeg begyndt at drikke cola light, når jeg er på arbejde i stedet for diverse drinks, jeg ser dog stadig at vægten kravler opad, til min store frustration.

Jeg har kørt mig selv ret hårdt med at arbejde om natten som tender 1-2 gange om ugen, hvorefter jeg flere gange kun har kunnet få et par timers søvn, inden jeg skulle op på arbejde eller i skole.

Jeg plejer normalt ikke at have svært ved at tabe mig, men det er ualmindeligt svært for mig nu! Jeg har tænkt lidt på, om natarbejde generelt og dét at få for lidt søvn 1-2 gange om ugen kan spille ind i forhold til vægttab, eller om de ekstra kilo alene skyldes for højt indtag af kalorier... :blink:

Man tager jo ikke på af ingen ting, så din vægtøgning skyldes et for højt indtag af kalorier..

Edited by Stenalt
Link to comment
Share on other sites

Man tager jo ikke på af ingen ting, så din vægtøgning skyldes et for højt indtag af kalorier..

Ahr, Stenalt, var det ikke et lidt arrogant svar? Det ved hun jo nok godt selv...

Der er lavet undersøgelser, der viser at hvis man ikke sover nok, så har mange sværere ved at holde vægten.

Ud over det, så mener jeg også at huske, at der er lavet en undersøgelse omkring folk der arbejder om natten, der også viser at de har større risiko for at blive overvægtige.

Selvfølgelig bliver man overvægtig hvis man spiser mere end man forbrænder, men der er mange faktorer der spiller ind, når det kommer til HVORFOR man spiser for meget. Men en nærmere forklaring vil jeg overlade til de der har forstand på det.

Men summa summarum: Prioritér din søvn højere, så er du i hvert fald et skridt på vej i den rigtige retning.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener helt bestemt også der sker nogle helt fysiologiske ting i ens krop når man ikke får nok søvn over en længere periode, fx løsladelsen af stresshormoner der kan føre til at man lettere tager på, uden det nødvendigvis skyldes et øget fødeindtag.

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle mene at det ikke kræver login af nogen form, for at se dette billede:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/core/lw/2.0/html/tileshop_pmc/tileshop_pmc_inline.html?title=An%20external%20file%20that%20holds%20a%20picture%2C%20illustration%2C%20etc.%0AObject%20name%20is%20nihms99407f1.jpg%20%5BObject%20name%20is%20nihms99407f1.jpg%5D&p=PMC3&id=2723045_nihms99407f1.jpg

Billedet er taget fra en artikel, som har samlet en masse artikler fra 1966 - 2007, og stiller de 4 faktorer op, som du ser på billedet.

Jeg har også selv arbejdet som bartender, og jeg måtte have mine 7-8 timers søvn, for at kunne fungere optimalt. Det endte med at jeg fik installeret mørklægningsgardiner, så solen udenfor ikke gav mig dårlig samvittighed. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ahr, Stenalt, var det ikke et lidt arrogant svar? Det ved hun jo nok godt selv...

Der er lavet undersøgelser, der viser at hvis man ikke sover nok, så har mange sværere ved at holde vægten.

Ud over det, så mener jeg også at huske, at der er lavet en undersøgelse omkring folk der arbejder om natten, der også viser at de har større risiko for at blive overvægtige.

Selvfølgelig bliver man overvægtig hvis man spiser mere end man forbrænder, men der er mange faktorer der spiller ind, når det kommer til HVORFOR man spiser for meget. Men en nærmere forklaring vil jeg overlade til de der har forstand på det.

Men summa summarum: Prioritér din søvn højere, så er du i hvert fald et skridt på vej i den rigtige retning.

Det var nu ingenlunde min hensigt. Det var blot for at at sige at det selvfølgelig grundlæggende er kalorieregnskabet der er af betydning. Dvs. natarbejdet i sig selv får ikke folk til at tage på. Men ingen tvivl om at det kan medføre ændret aktivitetsniveau og appetit hvorfor der selvfølgelig kan ses vægtstigning.

Link to comment
Share on other sites

Guest HKerstein

Pudsigt nok fik jeg lige et nyhedsbrev fra fitnessdk med dette:

Søvnmangel gør dig tyk

– og 5 andre gode grunde til at få søvn nok:

Tilstrækkelig søvn er afgørende for produktion af hormonet leptin. Leptin er appetitregulerende – undersøgelser har vist stærkt øget appetit efter bare to nætter med søvnunderskud. Leptin øger også forbrændingen, så kort sagt kan leptinmangel forårsage fedme. Det er værd at tænke på, næste gang valget står mellem mere søvn eller 17. genudsendelse af et afsnit af Friends.

Søvnmangel påvirker kroppens evne til at forbrænde kulhydrater, og gør energiforsyningen til musklerne mindre effektiv. Ny forskning viser at søvnmangel kan nedsætte forbrændingen med helt op til 40%.

For lidt søvn betyder mindre væksthormonproduktion. Det øger din fedtprocent og betyder tab af både muskel- og knoglemasse. Det var jo ikke lige det, vi ville opnå med vores træning.

Søvnmangel fører til en ond cirkel, hvor underskud af væksthormon kan påvirke dit humør, så du føler dig træt og umotiveret til at træne.

Søvnmangel øger produktionen af stresshormonet kortisol. Og for meget kortisol kan betyde flere og større blodsukkersvingninger, humørforstyrrelser, acne, tab af muskelmasse, forhøjet blodtryk, m.m.

Stærk trang til usunde snacks skyldes som regel også forhøjet kortisol pga. stress eller søvnmangel. Når du er frisk og udhvilet er det nemmere at holde en sund kostplan.

Link to comment
Share on other sites

Fitness DK artiklen er formentligt baseret på et review ala dette:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3065172/?tool=pubmed

Se evt figur 3.

Det er dog nok ikke så simpelt - selvom de argumenterer for nogle spændende mekanismer.

Nedenstående abstract er fra et dansk review af de epidemiologiske data omkring selvsamme emne. Det bidrager lidt yderligere til billedet.

Link til abstract: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20345429

Abstract

Systematic literature search for epidemiological evidence for an association of short sleep with weight gain and eventual development of obesity provided 71 original studies and seven reviews of various subsets of these studies. We have summarized the evidence for such an association with particular emphasis on prospective studies. The studies showed that short sleep duration is consistently associated with development of obesity in children and young adults, but not consistently so in older adults. We have identified critical aspects of the evidence, and assessed the possibility for interpretation of the evidence in terms of causality. We have discussed the requirement of temporal sequence between putative exposure and outcome and the implications of the time lag between them, the problems in adequate measurements of exposure and effects, the possible bidirectional causal effects, the necessary distinction between confounders and mediators, the possible confounding by weight history, and the possibility of common or upstream underlying causes. In conclusion, causal interpretation of the association is hampered by fundamental conceptual and methodological problems. Experimental studies may elucidate mechanisms, but adequate coverage of the entire pathway from sleep curtailment through obesity development is not feasible. Randomized trials are needed to assess the value of targeted interventions.

Link to comment
Share on other sites

... Men uanset konklusionen, så er det dit fødevareindtag, som gør dig tyk, ikke forskudte søvnrytmer. At disse kan være årsagen til, at du tager på, er jo så bare en mindre detalje.

Energi opstår ikke bare spontant i din krop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share