Kropsholdning (Nakke,ryg)


mjforsberg94
 Share

Recommended Posts

Hey drenge!

Min ryg svajer end del - dvs. min røv strutter en smule, også går ryggen ind ad, også mine øvre rygmuskler er på linje med røven, også går min nakke en smule fremad. Det med nakken er det mindste.

Nogle der kan forklare hvordan jeg kan ændre det?, har læst en del om det, men kun nok til at vide, at hvis man træner for meget ryg, får man en anderledes holdning end hvis man træner for meget mave.

Men bare hurtigt: Gør for meget mavetræning ryggen svaj eller krum, og omvendt? Hvad gør hvad? og er det de øvre muskler der skal trænes, eller lænden når man taler om "decideret" ryg.

Tak på forhånd :-)

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det som anterior pelvic tilt!

Har du fået det undersøgt?

Ellers bør det nok være første trin.

Hvis det er anterior pelvic tilt, så er der masser af øvelser, der kan rette op på det. Hvis du ikke har træningserfaring, bør du få hjælp af en fysioterapeut til at lave et træningsprogram og udførelse af øvelserne!

Link to comment
Share on other sites

http://static.spineuniverse.com/displaygraphic.php/1670/hs2fig1-BB.gif

Kan du fortælle hvordan det varierer ifht. denne "standard" ryg?

Cervical er hals-delen (dvs. fra kraniet indtil første ribben (bagpå))

Thoarcic er thorax, altså brystkassen

Lumbar er maveregionen

Sacral/coccygeal er bækken / bestemmende for numsens stritten, såvidt jeg er orienteret.

Jeg synes umiddelbart ikke din ryg lyder afvigende fra det normale, ud fra det du skriver?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu må nogen rette mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke åbentlyst at fremad tiltet bækken korrigeres ved at styrke Hamstrings?

Hvis jeg har ret i det, er Dødløft (evt. stiff-legged) og Squat blandt de bedste øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er genetisk, så er det ikke sikker du kan eller bør ændre det.

Besøg din læge og rådfør dig med ham

Hvorfor ikke?

Hvordan vil en læge kunne afgøre om det er genetisk eller skyldes forkert adfærd?

Betvivler i øvrigt ikke uden belæg hvad du fortæller, er blot interesseret i how-and-why.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Mht. om det er genetisk, så mener jeg at hvis man har ben, som ikke er lige lange, er en af risikoene at bækkenet tilter.

Men jeg tvivler på den her diskussion kommer videre, inden at trådstarteren kommer med nærmere beskrivelser / billeder af ryggen

Link to comment
Share on other sites

Nu må nogen rette mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke åbentlyst at fremad tiltet bækken korrigeres ved at styrke Hamstrings?

Hvis jeg har ret i det, er Dødløft (evt. stiff-legged) og Squat blandt de bedste øvelser.

Typisk vil det være stramme hoftebøjere og inaktive glutes der er synderne. Udstrækning/SMR af hoftebøjerne og aktivering af glutes er standardfixet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke?

Hvordan vil en læge kunne afgøre om det er genetisk eller skyldes forkert adfærd?

Jeg er ikke læge, ved ikke hvad de gør for at afgøre det. Men for midt vedkommende, så har jeg altid været en smule svejryggen, og set fra siden vil de fleste også mene, jeg har et lidt udpræget svej. Men på røntgen af min lænd fremgår det, at min lordose tendendere til at være udslettet. En rheumatolog fortæller, at det er klart, fordi min lordose starter højt oppe. Derfor på et lændeudsnit vil hældningsgraden se lille ud. Han fortæller, at det er almindeligt, og ikke noget jeg kan eller skal forsøge at ændre....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share