Styrketræning i forbindelse med vægttab


Just-do-it
 Share

Recommended Posts

Hej MOL :-)

Mit første indlæg, og jeg er begejstret over at oprette et indlæg på et så velrenomeret forum :)

Jeg er en fyr i starten af 20 der gerne vil tabe mellem 13-20 kilo, men har som start mål at tabe 10 kilo, for at sætte yderligere mål når jeg kan se hvad jeg synes vil være passende.

Jeg ønsker at gøre det ved en sund varieret kost og en del motion.

Til det specifikke spørgsmål jeg leder efter ved dette indlæg:

Hvor ofte kan jeg styrketræne i forbindelse med vægttab hvor jeg vil være i kalorieunderskud? kan jeg træne dagligt med 1 dags pause i weekenderne?

Jeg øsnker at træne flerledsøvelser primært, mellem 5-8 øvelser, har ikke helt fastlagt hvad jeg vil endnu. Jeg ønsker ikke at træne meget tungt, men intensivt, og med minimum 8 gentagelser, ofte og max 12.

Kan det lade sig gøre med disse ønsker at træne 6 gange i ugen, eller mere vigtigt, er det nyttigt i forbindelse med vægttab?

Det forudsættes i dette indlæg en optimal kost for vægttabs træning samt andet motion ved siden af, da jeg ikke ønsker fokus på de emner i dette indlæg (1 ting af gangen :-) )

Skyd løs, er det sundt og godt? Hvad skal jeg ellers gøre?

P.s. der er sikkert lignende spørgsmål besvaret derude, men jeg var ikke i stand til at finde det da jeg kiggede sidste dag :-(

EDIT: Det skal siges jeg er i ok grundtrænings form, så er ok tilvænnet styrketræning.

Edited by Just-do-it
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det er absolut en god idé, at styrketræne selvom du er igang med et vægttab. Dette hjælper til med, at du ikke taber for meget muskelmasse under dit vægttab..

Jeg er selv for tiden igang med mit sommercut og har smidt 12 kilo foreløbig og dette kun med et kalorieunderskud om dagen på ca. 500 og fullbody 3 gange i ugen.. Og tunge løft for at tvinge kroppen til at tære andre steder end musklerne.

// Para

Link to comment
Share on other sites

Gik spørgsmålet ikke på om man kunne (på forsvarlig vis) træne dagligt ved kalorieunderskud?

Til det må svaret jo være "ja". Eller 2 gange om dagen, for den sags skyld.

Det afgørende er den samlede volumen. (selvfølgeligt er det uheldigt at træne samme muskel, med den frekvens)

- Hvis det virker motiverende, at være over projeket på daglig basis, er det en fin løsning.

- Virker det som en sur pligt er 3 gange ugentligt rigeligt.

Om du træner for meget, kan let mærkes på kroppen, så det må være målestokken.

Symtomer på for høj volumen er:

- Smerte (ømhed er OK) i muskler og/eller led.

- Du er træt og irritabel, men har samtidigt svært ved at sove.

- Din styrke falder. (noget fald i styrke er dog næsten givet, ved vægttab)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share