Ankelproblemer


RuneN
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et godt stykke tid efterhånden haft problemer med smerter og "fastlåsthed" (i mangel af et bedre ord) i venstre ankel.

Det startede efter en mountainbiketur i skoven - hvor jeg ikke mærkede det fjerneste til anklen. Dagen efter virkede den pludselig fastlåst og det gjorde ondt, når der kom vægt på foden. Jeg måtte humpe rundt hele dagen, men til min store forundring, så kunne jeg ikke mærke det fjerneste dagen efter.

Præcis samme mønster gentog sig en måneds tid senere efter en spinningtime.

De sidste par måneder er smerterne dog blevet mere eller mindre permanente. Nogle dage er det bare en let ømhed og andre dage er det så slemt, at jeg ikke kan gå normalt - eller træne, for den sags skyld. Det underlige er, at smerterne ikke virker direkte relateret til træningsmængden som sådan. Nogle dage kan jeg fint køre 2-3 timers mountainbike uden problemer dagen efter - andre dage er der smerter til trods for en minimal træningsmængde i de foregående dage.

Jeg har været omkring min kiropraktor, der har været suveræn til at behandle tidligere skader. Men efter tre behandlinger med mobilisering/manipulation af anklen, så har der ikke været den store effekt.

Er der nogen, der har et bud på et godt behandlingssted i Århus til denne type skader? Det er mildest talt ved at være frustrerende aldrig at vide om man kan træne - og ikke have nogen idé om, hvad der udløser smerterne :dry:

Andre kommentarer og forslag modtages meget gerne! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er den låst, som i at du har svært ved bevæge anklen, med meget begrænset bevægelighed, eller kan du uddybe din fastlåsthed lidt dybere? Er fastlåstheden der samtidig med smerterne?

Tak for dit svar.

Det er svært at beskrive præcist, men det føles som om anklen har det meste af bevægeligheden, men er sværere at få ud i yderstillinger og ikke bevæger sig naturligt ved gang. Jeg har ikke bemærket fastlåsningen ved cykling.

De første par gange, jeg oplevede det efter hhv. MTB og spinning, så var fastlåsheden ret udpræget og der var skarpe smerter ved gang - men som sagt kun i en dags tid. Efter kiropraktoren manipulerede anklen sidst, kunne hun konstatere, at bevægeligheden var tilbage på samme niveau som den "raske" ankel. Det har dog ikke stoppet smerter i at opstå med jævne mellemrum - omend det primært er smerterne, der er problemet nu og fastlåsheden er mindre udpræget.

Jeg har overvejet, hvad der har kunnet fremprovokere ankelproblemerne, da jeg ikke har fået nye cykelsko, alm. sko, indlægssåler etc. eller ændret cykeltræningen ellers. Det eneste, jeg kan komme i tanke om er at det måske kunne have været fordi, jeg er begyndt med træning med kettlebells. Tænker at clean and press eller swings måske har belastet anklen på en måde, den ikke har været vant/klar til - men træningsmængden har nu ikke været så voldsom igen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Det tør jeg slet ikke sige. Det første der falder mig ind er hvad man kan kalde for en mus i leddet. Det er et stykke brusk / knogle / andet der ikke burde være der, hvor det er.

Det kan så komme i klemmen mellem to led, og give fastlåsthed, smerte osv. En veninde fik hendes mus, som befandt sig i knæet, fjernet kirugisk, men 2. gang det forekom var de ikke meget for at åbne op igen.

Der er vist ikke andet for at prikke lidt til din læge :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Det tør jeg slet ikke sige. Det første der falder mig ind er hvad man kan kalde for en mus i leddet. Det er et stykke brusk / knogle / andet der ikke burde være der, hvor det er.

Det kan så komme i klemmen mellem to led, og give fastlåsthed, smerte osv. En veninde fik hendes mus, som befandt sig i knæet, fjernet kirugisk, men 2. gang det forekom var de ikke meget for at åbne op igen.

Der er vist ikke andet for at prikke lidt til din læge :)

Jeg takker for input :smile:

Ja, jeg må nok omkring lægen, omend jeg har meget lidt tiltro til praktiserende læger, når det kommer til den slags. Men kan om ikke andet nok få en henvisning til fysioterapi i første omgang.. så er det bare lige at finde en fys, der har styr på den slags.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve at presse igennem for et røntgenbillede af anklen.

Ellers kan du opsøge en kiropraktor, da de er den eneste anden faggruppe der må stille diagnoser, og nogle (måske mange) kiropraktoriske klinikker har mulighed for at tage røntgenbilleder.

Det er ikke nogen garanti, da der jo er rigeligt med knogler i foden, som måske kan skygge for 'musen'.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share