Fedtprocent og træning


ChrisJ89
 Share

Recommended Posts

Jeg ved, at dette er et ofte diskuteret emne, men nu tager jeg det op alligevel, da jeg håber, at der er nogen, der har gode råd, som kan hjælpe mig i netop min situation.

Jeg er 163 cm og vejer 52,5 kg - derudover har jeg en træningsuge, der ser således ud:

Mandag: 12-16 km. løb + lidt styrke

Tirsdag: 50 min. boksning

Onsdag: 20-25 min. sjip + 5-7 km. løb + lidt styrke

Torsdag: 50 min. spinning (til tider er torsdag hviledag)

Fredag: 14-20 km. løb + lidt styrke

Lørdag: 45 min. let svømning

Søndag: hviledag

(derudover har jeg ca. 70-80 km. på cykel hver uge, i form af transport)

Hovedårsagen til min træning er egentligt mit løb, som jeg elsker og går meget op i. Dette betyder også, at jeg har planer om en række løb her i løbet af sommeren, inkl. halvmarathon. Jeg ved, at vægten har stor betydning for min løbetid, og jeg har regnet ud, at hvis jeg vejer 51 kg. er jeg nogenlunde omkring min ønsketid (taget udgangspunkt i, at éns tid bliver 2 min. hurtigere for hvert kg., man vejer mindre).

Derudover kunne jeg godt tænke mig at sænke min fedtprocent og få opbygget noget mere muskel.

Er der nogen, der sidder med nogle gode råd til, hvordan jeg når mit mål? Jeg ved, at jeg ikke har vildt meget at tabe af, men hvordan får jeg smidt det sidste 1½ kg? Og hvad kan jeg gøre for at få presset min fedtprocent ned?

På forhånd tak

fra en løbeglad pige :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved, at dette er et ofte diskuteret emne, men nu tager jeg det op alligevel, da jeg håber, at der er nogen, der har gode råd, som kan hjælpe mig i netop min situation.

Jeg er 163 cm og vejer 52,5 kg - derudover har jeg en træningsuge, der ser således ud:

Mandag: 12-16 km. løb + lidt styrke

Tirsdag: 50 min. boksning

Onsdag: 20-25 min. sjip + 5-7 km. løb + lidt styrke

Torsdag: 50 min. spinning (til tider er torsdag hviledag)

Fredag: 14-20 km. løb + lidt styrke

Lørdag: 45 min. let svømning

Søndag: hviledag

(derudover har jeg ca. 70-80 km. på cykel hver uge, i form af transport)

Hovedårsagen til min træning er egentligt mit løb, som jeg elsker og går meget op i. Dette betyder også, at jeg har planer om en række løb her i løbet af sommeren, inkl. halvmarathon. Jeg ved, at vægten har stor betydning for min løbetid, og jeg har regnet ud, at hvis jeg vejer 51 kg. er jeg nogenlunde omkring min ønsketid (taget udgangspunkt i, at éns tid bliver 2 min. hurtigere for hvert kg., man vejer mindre).

Derudover kunne jeg godt tænke mig at sænke min fedtprocent og få opbygget noget mere muskel.

Er der nogen, der sidder med nogle gode råd til, hvordan jeg når mit mål? Jeg ved, at jeg ikke har vildt meget at tabe af, men hvordan får jeg smidt det sidste 1½ kg? Og hvad kan jeg gøre for at få presset min fedtprocent ned?

På forhånd tak

fra en løbeglad pige :-)

Opbygning af muskler foregår primært ved styrketræning og dertilhørende restitution. Ønsker du mere muskler end du har bør du oppe din indsats på dette område.

Den eneste måde hvorpå du kan tabe dig er ved at undlade at spise noget, som du ellers ville ha spist. Dette skal ikke forstås som at du ikke skal spise overhovedet, men at du skal indføre en eller anden form for begrænsning på din mad som ikke var der inden og som du ikke kompenserer for på andre områder.

Et almindeligt scenarie kunne være at begynder at skære ned på fedtet i ens kost. Dette skulle i følge mange resultere i vægttab da man spiser mindre fedt og dermed mindre energi! Desværre går det sjældent så nemt da man så vil begynde at spise mere af fedtfattige energirige ting i stedet og ende på nogenlunde samme energiindtag som før.

En mere gennemtænk indsats ville fokusere på reduceret energiindtag med fokus på maksimal mæthed og bedst mulige bevaring af fedtfri masse. Dette vil typisk være på en lettere energi reduceret kost med højt indhold af protein fra mad og rigeligt indtag af energifattige fyldende madvarer som grønsager.

Men selv gode strategier som ovennævnte kan være vanskelige at overholde da kroppen kan tænkes at forlange de gammelkendte energirige fødevarer.

Desuden er det værd at bemærke at det er sværere for i forvejen slanke mennesker (som f.eks, dig!) at tabe sig yderligere, og at forsøg på vægtab ofte resulterer i en lettere forstyrret adfærd, der virker sygelig i manges øjne.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share