Motion og kalorier - jeg forstår det simpelthen ikke


fit4fight
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har desværre aldrig (også selvom jeg har søgt mange gange på nettet) fattet sammenhængen mellem optælling af kalorieindtag og motion.

Jeg er 30 år, vejer 85 kg og har en meget stillesidende hverdag. Alt afhængig af hvor jeg kigger giver det et ca kalorieforbrug på 2500 kcal (altså det at holde vægten). Så langt så godt. Jeg er også med på at sænker jeg indtaget med 500 kcal så er det det mest holdbare (ca 1/2 kg pr uge).

Jeg har besluttet mig for lande på 2000 kcal om dagen. Men.. jeg er i denne måned begyndt at gå/løbe skiftevis hver dag hvor jeg forbrænder ca 500 kalorier om dagen.

Hvad hulen skal jeg gøre med det tal?

- Skal jeg spise 2000 kcal fra mad (altså skære ned fra 2500 kcal) og så tælle motionen med? (så giver regnskabet vel 1500?)

- eller skal jeg spise 2500 kcal og derefter trække motionen fra til jeg får 2000 kcal?

- Eller noget helt tredje?

- Hvad hvis jeg vil sænke kalorierne i min kost og løbe samtidigt - hvordan ender jeg så på de 2000 kcal?

Er de 500 kalorier om dagen en så drastisk ændring at jeg egenligt burde genberegne mit daglige forbrug (så det måske ender på 3000)?

Mhv

Edited by fit4fight
Link to comment
Share on other sites

Vi siger at dit daglige kalorieforbrug pt er 2500kcal uden at du er begyndt at motionere.

Forskellige beregnere kunne være benyttet til at nå frem til dét tal, eller du kan tælle hvad du faktisk putter i munden i nogle "normale" dage og antage det nok er nogenlunde hvad du har behov for.

Du planlægger du så at tilføje motion svarende til et ekstra energiforbrug på 500kcal pr dag. Dit samlede daglige energiforbrug vil dermed være 2500+500=3000kcal.

Vælger du at stile efter et kcal-underskud på 500kcal skal du altså indtage 2500kcal.

Et indtag på 2000kcal dagligt ville formentlig også være helt fint, hvis det er de rigtige ting du spiser (groft, grøntsager, proteinrigt, sundt fedt) og når en del af dit energiunderskud kommer af motion.

Du er nødt til at prøve dig lidt frem og tilpasse hen af vejen.

DISCLAIMER:

Regneeksemplet antager at du kan betragte indtag og forbrug som uafhængige størrelser, hvilket jeg ikke mener man kan. Det er heller ikke helt ligegyldigt om du spiser for 500kcal broccoli eller 500kcal kanelsnegl. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share