Ønsket vægttab, men vægtøgning?


LisaLisa
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har lige et spørgsmål. Det er således at jeg er 165cm, vejer 58-58,5. Jeg vil gerne tabe mig, som udgangspunkt til en 55-56kg.

Jeg har styrketrænet et måneds tid efterhånden. Jeg har prøvet at kontrollere mit indtag, og har været nede på 55kg, men så får jeg perioder hvor jeg æder for mindst 8 personer, og har derfor taget på af det, sikkert fordi jeg spise alt for lidt. Men er det muligt, at jeg ikke har taget så meget på af det igen, men at det er muskler? Det skal siges at jeg var rigtig svag inden jeg begyndte min træning, og nu kan man se mine guns (ikke så meget, men for søren de er der!). Og er det muligt at jeg kan tabe de der 3-4kg uden at tabe mine muskler? Og hvad kræver det? Det er nok kosten der tilbageholder et evt. vægttab, men hvor mange kcal bør jeg indtage sådan dagligt? :)

Et andet problem er at jeg ikke føler sult, jeg kan ikke regulere hvornår jeg ikke kan spise mere, det mærker jeg kun hvis min mave har fået alt for meget, eller at jeg bliver træt fordi jeg ikke har fået nok. Derfor resulterer det oftest i at jeg spiser for meget, ellers så dør jeg jo! (sådan tænker jeg).

Mange tak for hjælpen!

Lisa

Link to comment
Share on other sites

Man bliver en smule forvirret af dit indlæg. Kan forstå at du har styrketrænet i en måned og at din vægt er sunket og steget igen så du er tilbage på nogenlunde samme sted som du startede.

Sult og mæthed er ret så essentielle funktioner i kroppen, men det er ikke alle, der er lige ferme til at høre dem! Visse madvaner kan hjælpe en til vægttab, men er man ikke specielt velnæret som udgangspunkt, er det ret vanskeligt at miste yderligere fedt.

Det er ikke normalt at piger øger deres muskelmasse specielt meget, af en måneds træning. Øget muskelmasse kræver et vist fødeindtag og en vis træningsindsats. Begge disse punkter er generelt ømme punkter for de kvinder der styrketræner.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Man bliver en smule forvirret af dit indlæg. Kan forstå at du har styrketrænet i en måned og at din vægt er sunket og steget igen så du er tilbage på nogenlunde samme sted som du startede.

Sult og mæthed er ret så essentielle funktioner i kroppen, men det er ikke alle, der er lige ferme til at høre dem! Visse madvaner kan hjælpe en til vægttab, men er man ikke specielt velnæret som udgangspunkt, er det ret vanskeligt at miste yderligere fedt.

Det er ikke normalt at piger øger deres muskelmasse specielt meget, af en måneds træning. Øget muskelmasse kræver et vist fødeindtag og en vis træningsindsats. Begge disse punkter er generelt ømme punkter for de kvinder der styrketræner.

Mvh Andreas

Hej Andreas

Beklager det var lidt rodet, men tak for svaret alligevel!

Det skal forstås, at lige i begyndelse da jeg begyndte at styrketræne, begyndte jeg over en periode at spise meget lidt, så jeg tabte mig til 55kg, men så manglede kroppen sikkert føde, og derfor overspiste jeg over en periode. Sammenholdt med træning og madindtag, endte jeg så på de 58kg.

Jeg tror min hovedpointe er, hvor mange kcal bør jeg indtage hvis jeg gerne vil tabe fedt, men ikke muskler. Altså et vægttab uden tabt af mine muskler. Det er mest for at gøre markeringen fra styrketræningen tydeligere.

:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke så nemt at svare på! Din krop kan tilpasses varierende mængder føde uden den store vægtændring. Svær fødemangel resulterer ofte i hurtigt vægttab, men også i en efterfølgende trang til at overspise.

Vil foreslå at du prøver at ændre dine kostvaner på følgende måde:

1: Drop snacking en gang for alle, spis kun til dine måltider. 3 måltider fungerer fint for de fleste og gør det langt nemmere at kontrollere madindtaget i forhold til 5-6 måltider dagligt.

2: Væn dig til at spise dig mæt i madvarer der giver mæthed og næring i tillæg til energi. Alle måltider bør indeholde en pæn sjat protein (20-25% af dit totale energiindtag bør komme fra protein i dit tilfælde). Kulhydrater fra grønsager er også ok, dette inkluderer også hjemmetilberedte kartofler og lignende.

3: En hvis mængde fedt er også nødvendigt. Rigeligt med mættende energifattige grønsager, evt tilberedt i den nævnte fedtmængde, gør det også lettere at overholde planen.

4: Brød og kornprodukter bør spises med restriktioner på samme måde som fedt.

5: Frugt kan spises i moderate mængder, men ikke som mellemmåltider.

6: Flydende energiholddige drikke er et problem da de giver minimal mæthed, dette gælder konsummælk og frugtjuice såvel som sodavand. Light produkter i drikkevarekategorien, kan også være problematiske, da de ofte leder til forstærket følelse af sult.

7: Sukker/honning og lign. er også problematiske i forhold til mæthed.

Disse punkter vil forhåbentlig kunne hjælpe dig til at kontrollere dit energiindtag, uden at du skal tælle kcal, hvilket de allerfærreste kan klare i længden. Et spise anderledes en gang imellem er generelt ok sålænge det ikke overdrives.

Prøv i øvrigt at tilstræbe et langsomt vægttab på maksimalt 2 kg om måneden.

Vær altid bevidst omkring det faktum at et givent program kun virker sålænge du følger det!

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke så nemt at svare på! Din krop kan tilpasses varierende mængder føde uden den store vægtændring. Svær fødemangel resulterer ofte i hurtigt vægttab, men også i en efterfølgende trang til at overspise.

Vil foreslå at du prøver at ændre dine kostvaner på følgende måde:

1: Drop snacking en gang for alle, spis kun til dine måltider. 3 måltider fungerer fint for de fleste og gør det langt nemmere at kontrollere madindtaget i forhold til 5-6 måltider dagligt.

2: Væn dig til at spise dig mæt i madvarer der giver mæthed og næring i tillæg til energi. Alle måltider bør indeholde en pæn sjat protein (20-25% af dit totale energiindtag bør komme fra protein i dit tilfælde. Kulhydrater fra grønsager er også ok, dette inkluderer også hjemmetilberedte kartofler og lignende.

3: En hvis mængde fedt er også nødvendigt. Rigeligt med mættende energifattige grønsager, evt tilberedt i den nævnte fedtmængde, gør det også lettere at overholde planen.

4: Brød og kornprodukter bør spises med restriktioner på samme måde som fedt.

5: Frugt kan spises i moderate mængder, men ikke som mellemmåltider.

6: Flydende energiholddige drikke er et problem da de giver minimal mæthed, dette gælder konsummælk og frugtjuice såvel som sodavand. Light produkter i drikkevarekategorien, kan også være problematiske, da de ofte leder til forstærket følelse af sult.

7: Sukker/honning og lign. er også problematiske i forhold til mæthed.

Disse punkter vil forhåbentlig kunne hjælpe dig til at kontrollere dit energiindtag, uden at du skal tælle kcal, hvilket de allerfærreste kan klare i længden. Et spise anderledes en gang imellem er generelt ok sålænge det ikke overdrives.

Prøv i øvrigt at tilstræbe et langsomt vægttab på maksimalt 2 kg om måneden.

Vær altid bevidst omkring det faktum at et givent program kun virker sålænge du følger det!

Mvh Andreas

Mange tak. Tror jeg vil prøve den, er vant til mellemmåltider, dem vil jeg prøve at undgå også.

Tak, tak tak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Lisa,

Det er et par dage siden du skrev dette indlæg, men jeg vil lige give mit syn på sagen med.

Jeg har selv tabt mig 15 kg over en 3-4 mdr. periode, altså ca. 1 kg. om ugen, det går dog nok lidt hurtigere end du kan når det kun er 3-4 kg. du skal have tabt men det fungerer på samme vilkår.

Jeg snakkede med en kostrådgiver og fik hjælp så jeg kunne lave mit eget kostprogram + konditionstræning og styrketræning.

Som dig ville jeg også helst beholde så mange muskler som muligt og det jeg fik at vide var følgende, hvis man ligger i kalorieunderskud og KUN konditionsstræner vil ca. 20-25% af det du taber være muskler og resten vil være fedt.

Men hvis man styrketræner ca. 3 gange om ugen SAMMEN med konditionstræning kan man faktisk minimere tabet af muskler helt ned til 2-4% så 98-96% er rent fedt der bliver tabt.

Jeg har tidligere tabt mig 25 kg kun ved kostomlægning (har så taget dem på igen og prøver derfor igen), men ved ren kostomlægning alene er ca. 1/3 af det man taber muskler, derfor blev jeg bare spinkel og ikke trimmet på nogen mulig måde. (havde selvfølgelig ikke regnet med det når det kun er kostomlægning).

Så denne gang hvor jeg både styrer kosten, konditionstræner og styrketræner sker der noget helt andet en første gang jeg tabte mig, fedtet forsvinder, mine 4 øverste mavemuskler er faktisk begyndt at blive tydelige og generelt bliver jeg mere og mere markeret. Så for mig virker det rigtig godt, jeg bliver ikke på nogen måde et muskelbundt, men når de sidste 10kg ryger er jeg sikker på, at de muskler jeg havde før kuren stort set er der endnu, og uden fedtet udenpå bliver det sgu nok egentlig meget godt.

Så det er mit råd, kalorieunderskud, kontitionstræning kombineret med styrketræning :-)

Samtidig er det også klasse at bibeholde næsten hele muskelmassen, da det så bliver meget nemmere at holde den opnåede ønskevægt da dine muskler jo forbrænder flere kalorier af når de ikke er skrumpet med 25%.

Håber du kan bruge det.

Kommenter gerne på dette indlæg, jeg har det kun fra min kostrådgiver, og de tænker jo nok ikke alle ens.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det er jo vanvittig læsning det her, de muskler i er HELDIGE at gaine i starten af jeres kur, er jo netop det der gør at i kan holde jeres vægttab, da musklerne forbrænder mange gange mere fedt end resten af jeres krop kan gøre. den teori i har gang i , er den evige slankekur

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share