Energi forbrug ved styrke træning


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

Man ved jo hvor meget man løfter i alt, og ca. hvor langt (en arms længde) Kan man ud fra det regne ud hvor mange kcal man brænder af på det ?

Det kan du sikkert godt, da jeg vil tro at der en ret ensartet nyttevirkning ved styrketræning. Du er dog også nød til at inkludere dele af din egen kropsvægt i de fleste beregninger, da du generelt også flytter lidt på dig selv i alle øvelser. Hvordan man regner med excentrisk arbejde ved jeg ikke lige, men det kan sikkert også beregnes. Energiforbruget er dog generelt ikke videre imponerende i styrketræning.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Energiforbruget er dog generelt ikke videre imponerende i styrketræning.

I udgangspunktet enig. Dog kan jeg med sikkerhed sige, at mange sæt kørt til nær-udmattelse, med korte pauser, kan have en endog meget stor indvirkning på efterforbrændingen.

Selv har jeg i perioder kørt træningstype hvor en stor bestanddel var 8*8 kørt på følgende måde: 8rep - 60sec pause - 8rep(-5%) - 60sec pause - 8rep(-10%).... Alle sæt til nærudmattelse. (Se evt. incognitos artikel på en konkurrende kanal)

Især hvis metoden anvendes i store flerledsøvelser, oplever jeg efterforbrændingen som vanvittig.

Incognito har posted et studie der peger i retning af at efterforbrændingen er høj hvis flerledsøvelser køres til nær-udmattelse og pauserne holdes korte. Mener det var 1000-1300kcal efterforbrændingen blev målt til, og det var så eksl. selve træningen.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Afhængig af hvad du skal bruge det til, kan du estimere det via hjertefrekvensmålinger.

Re-syntesere af de anaerobe energileveringsystemer er jo afhængig af den oxidative phosphorylering - hvorfor, hvis du måler over en given periode under og efter træning, vil du få et billede af det samlede energiforbrug over perioden.

Så i gang med eksperimentet:

Pulsmåler på før træning og så kan du opsamle eksempelvis 2-4 timer efter afsluttet træning. Sammenlign med hvile/normal aktivitet/aerob træning afhængig af formål.

Link to comment
Share on other sites

Vi havde en tråd præcis om dette for et par år siden hvor MZ også deltog med lidt formler.

Kan ikke lige finde den, men måske kan du. :smile:

I hvert fald fik jeg lavet et regneark som kan assistere i at regne energiforbruget ved styrketræning ud.

Jeg tror desværre ikke det kan bruges til meget andet end en teoretisk øvelse.

arbejde_ved_styrketr_ning.xls

Link to comment
Share on other sites

Uden at komme for meget ind på detaljer om metoder og flueknepperi i syttende potens, så vil mange sæt kørt til nær udmattelse resultere i en pæn forbrænding(efter). Hvor stor denne efterforbrænding er, er dog næppe videre nemt at vurdere.

Mig bekendt bruges PEOC som estimat på efterforbrænding. Dette har flere tvivlsomme elementer indbygget.

1: Lactat produceret ved anaerob træning vil i efterfølgende timer bliver samlet tilbage til glucose i leveren, eller blot omdannes tilbage til pyruvat og evt forbrændt. Dette vil resultere i et kunstigt høj iltforbrug i perioden efter træning.

2: Al træning der forbrænder meget glucose vil lede til relativ glycogentømning i de involverede kropsdele og evt også leveren. I den efterfølgende periode vil kroppen prioritere glycogenopbygning højt og derfor forbrænde relativt mere fedt end normalt. Fedtforbrænding, vil sammenlignet med kulhydrat forbrænding, bruge ca 5-10% mere ilt. Dette vil fortsætte til kroppens glycogendepoter er normaliserede igen og dette kan tage lang tid!

En lille detalje i dette er at mange fejlagtigt tror at fedtforbrændingen er mindre økonomisk end kulhydratforbrændingen. Dette er dog ikke tilfældet, blot vil en mindre del af energien der frigives ved nedbrydning af kulhydrat altid frigives anaerobt, og derfor vil iltforbruget være en smule mindre.

Skulle der findes nyere studier der tager efterforbrænding op og benytter sig af andet end PEOC, ville det være interessant at se hvad videnskaben siger i dag!

Pulsmåling er rimelig værdiløs i forbindelse med energiforbrug i styrketræning, da pulsen her ikke er god til at forudsige optaget og omsat ilt.

Link to comment
Share on other sites

Pulsmåling er rimelig værdiløs i forbindelse med energiforbrug i styrketræning, da pulsen her ikke er god til at forudsige optaget og omsat ilt.

Hvorfor skulle den være dårligere her ? Kredsløbets aktivitet hører unægteligt sammen med iltoptag over lungevæv. Kan godt være tidsopløsning er lidt forskudt men det er vel underordnet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle den være dårligere her ? Kredsløbets aktivitet hører unægteligt sammen med iltoptag over lungevæv. Kan godt være tidsopløsning er lidt forskudt men det er vel underordnet.

Statisk muskelarbejde hæmmer blodforsyningen og dette stimulerer pulsen. Mange mennesker kan ubesværet holde en puls på 80% af maks under styrketræning. Energiforbruget er dog langtfra i samme størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Statisk muskelarbejde hæmmer blodforsyningen og dette stimulerer pulsen. Mange mennesker kan ubesværet holde en puls på 80% af maks under styrketræning. Energiforbruget er dog langtfra i samme størrelse.

Jeg tør godt påstå at folk der træner traditionel styrketræning (dvs ikke crossfit/cirketræning) på INGEN måde har en gennemsnitspuls på 80% af max under et styrketræningspas. Har du studier eller blot empiri der taler for dette ? Det giver for mig ingen mening.

Vil holde fast i - at på trods af pulsen ikke akut afspejler energiforbruget under styrketræning, at man ved at monitorere denne samt opsamle x antal timer efter vil kunne få et billede der kan benyttes til at sammeholde energiforbrug med andre træningsformer. Ikke absolut, men relativt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør godt påstå at folk der træner traditionel styrketræning (dvs ikke crossfit/cirketræning) på INGEN måde har en gennemsnitspuls på 80% af max under et styrketræningspas. Har du studier eller blot empiri der taler for dette ? Det giver for mig ingen mening.

Vil holde fast i - at på trods af pulsen ikke akut afspejler energiforbruget under styrketræning, at man ved at monitorere denne samt opsamle x antal timer efter vil kunne få et billede der kan benyttes til at sammeholde energiforbrug med andre træningsformer. Ikke absolut, men relativt.

Har selv trænet med pulsur og det er intet problem at holde en høj puls under styrketræning. Tro endelig hvad du vil omkring puls og energiforbrug, jeg har blot pointeret min egen skepsis i den forbindelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share