Kulhydrater - grønsager?


LineF
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg leder efter gode råd fra jer, der ligger inde med en solid viden om kulhydrater.

Jeg spiser en forfærdelig masse grønsager til hverdag - de udgør vel nærmest hovedparten af min kost. Jeg lider nok af den vrangforestilling, at grønsager er det ultimativt sunde. Men skal man skære ned på kulhydraterne, så er det jo ikke optimalt.

Så jeg vil vældig gerne høre jer:

Hvilke grønsager er gode og ikke de værste kulhydrat-fælder?

Hvordan får I mere protein ind i jeres kost (jeg spiser frokost i kantine, og det kød, der er tilgængeligt, er som regel meget fedt, til gengæld er der masser af grønt og frugt)?

Hvordan sammensætter i jeres kost - gerne med konkrete eksempler, og ikke bare procenttal.

NB: Jeg spiser som udgangspunkt ikke særlig meget brød, kartofler eller pasta, så det er i forhold til grønsagerne, at jeg har brug for at vide mere.

NB: Jeg har ikke lyst til at blande proteintilskud eller lignende ind i min kost.

På forhånd tak for svar.

Link to comment
Share on other sites

1. Du dør ikke af kulhydrater.

2. Du dør ikke af proteinpulver.

3. www.kalorietabel.dk

Skyr, fromaige frais og lign. mælkeprodukter har et højt proteinindhold. Det har linser og bønner også.

Mine primære proteinkilder er: Mælk, proteinpulver, fisk, fjerkræ, fromaige frais og rødt kød.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg leder efter gode råd fra jer, der ligger inde med en solid viden om kulhydrater.

Jeg spiser en forfærdelig masse grønsager til hverdag - de udgør vel nærmest hovedparten af min kost. Jeg lider nok af den vrangforestilling, at grønsager er det ultimativt sunde. Men skal man skære ned på kulhydraterne, så er det jo ikke optimalt.

Så jeg vil vældig gerne høre jer:

Hvilke grønsager er gode og ikke de værste kulhydrat-fælder?

Hvordan får I mere protein ind i jeres kost (jeg spiser frokost i kantine, og det kød, der er tilgængeligt, er som regel meget fedt, til gengæld er der masser af grønt og frugt)?

Hvordan sammensætter i jeres kost - gerne med konkrete eksempler, og ikke bare procenttal.

NB: Jeg spiser som udgangspunkt ikke særlig meget brød, kartofler eller pasta, så det er i forhold til grønsagerne, at jeg har brug for at vide mere.

NB: Jeg har ikke lyst til at blande proteintilskud eller lignende ind i min kost.

På forhånd tak for svar.

Vil ikke mene der er grund til at begrænse energifattige grønsager. Kulhydrater fra grønsager kan næppe komme op i en mængde hvor de forhindrer vægttab. Kartofler indeholder mere kulhydrat end de fleste andre grønsager, men selv her er det svært at overspise.

Protein kan du sagtens få fra ost og fisk og andre dyr. Rejer er også en udmærker måde at oppe proteinindtaget.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke mene der er grund til at begrænse energifattige grønsager. Kulhydrater fra grønsager kan næppe komme op i en mængde hvor de forhindrer vægttab. Kartofler indeholder mere kulhydrat end de fleste andre grønsager, men selv her er det svært at overspise.

Protein kan du sagtens få fra ost og fisk og andre dyr. Rejer er også en udmærker måde at oppe proteinindtaget.

Mvh Andreas

Så hvis man KUN spiser grøntsager og lidt kød (kylling, el. kød med lavt fedtindhold), er det umuligt at komme over kcal-indtaget for dagen, altså det forhindrer ikke vægttab?

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man KUN spiser grøntsager og lidt kød (kylling, el. kød med lavt fedtindhold), er det umuligt at komme over kcal-indtaget for dagen, altså det forhindrer ikke vægttab?

Husk som nævnt af Andreas: Det gælder energifattige grøntsager.

Grøntsager som bladsalt, agurk osv. har stort set ingen nærringsværdi, men så heller ingen mæthedsværdig. Dem for du nok ikke for meget af.

Grove grøntsager som kål (broccoli, Hvidkål, blomkål) samt tomat o.lign. har god næringsværdig, kostfibre og lavt kallorieindhold. Bla. grundet de mange fibre mætter de meget, så du vil nok blive mæt inden de tæller ret stort i kallorieregnskabet.

Rodfrugter (kartofler, gulerødder, rødbeder) kan du godt spise for meget af.

For kylling (Kyllingebryst ud skind) gælder lidt det samme som for de grove grøntsager. Proteinindholdet er så højt og kallorieindholdet så tilpas lavt, at du sikkert er mæt inden det tæller for højt i regnskabet.

Link to comment
Share on other sites

Så hvis man KUN spiser grøntsager og lidt kød (kylling, el. kød med lavt fedtindhold), er det umuligt at komme over kcal-indtaget for dagen, altså det forhindrer ikke vægttab?

Hvorvidt det er umuligt skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Jeg ved dog at jeg ikke selv kan holde min vægt (oppe) uden koncentrerede energikilder (fedt, korn og andet stivelse og sukker). Tror i øvrigt heller ikke det er holdbart i længden da ingen raske mennesker vil kunne overholde sådan en plan.

Link to comment
Share on other sites

I moderate mængder er fx mandler og æg (Mætter mest hvis hårdkogt) også suveræne proteinkilder, men som sagt, i moderate mængder.

Havregryn- og grød er nu heller ikke at kimse af :wink:

Mht. grønsager har Droopy allerede skrevet et overlegent indlæg, som bør dobbelt-checkes :bigsmile:

A. Stokbro

Link to comment
Share on other sites

I moderate mængder er fx mandler og æg (Mætter mest hvis hårdkogt) også suveræne proteinkilder, men som sagt, i moderate mængder.

Havregryn- og grød er nu heller ikke at kimse af :wink:

Mht. grønsager har Droopy allerede skrevet et overlegent indlæg, som bør dobbelt-checkes :bigsmile:

A. Stokbro

Jeg vil gerne lige slå et slag for at der ikke er noget afklaring på noget som helt mht. æg. Man kan godt spise 2-4 æg om dagen uden der sker noget. Men som alt andet er dette også en individuel sag. Æg er i øvrigt pisse billige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share