Løbetræning


Guest slettet_190112
 Share

Recommended Posts

Guest bagster

Hej

Jeg har været habil løber, men har haft en uidentificerbar skade i snart 2 år. Nu er det så begyndt at gå rigtig godt og mærker faktisk ikke til det mere. Men SKAL man starte 'from scratch' med at løbe start programmet (gå 5 min., løb 1 min., gå 2 min. osv). Kan jeg ikke tage ud og bare løbe lidt og gå lidt efter eget behov? Hvad er jeres erfaring efter en skade?

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg starte fra scratch, hvis det er så lang tid siden sidst. Speciel når det er efter en så lang skadespause. Der er jo ingen der siger du skal gå ind imellem, hvis du godt kan løbe konstant. Jeg vil dog umiddelbart råde dig til ikke at løbe over 3km her i starten. Det er ikke sikkert du bliver skadet af at løbe mere end det, men jo mere du belaster dine ben, jo større er chancen selvfølgelig for en skade.

Der er skam ingen decideret regler omkring hvad man SKAL, men en tommelfingerregel siger man ikke bør øge mere end 10% om ugen, og dette er både intensitet og længde.

Jeg vil også mene det er en god idé at smutte forbi lægen, hvis nu skaden springer op igen, så du i det mindste kan få en diagnose på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Guest bagster

Personligt ville jeg starte fra scratch, hvis det er så lang tid siden sidst. Speciel når det er efter en så lang skadespause. Der er jo ingen der siger du skal gå ind imellem, hvis du godt kan løbe konstant. Jeg vil dog umiddelbart råde dig til ikke at løbe over 3km her i starten. Det er ikke sikkert du bliver skadet af at løbe mere end det, men jo mere du belaster dine ben, jo større er chancen selvfølgelig for en skade.

Der er skam ingen decideret regler omkring hvad man SKAL, men en tommelfingerregel siger man ikke bør øge mere end 10% om ugen, og dette er både intensitet og længde.

Jeg vil også mene det er en god idé at smutte forbi lægen, hvis nu skaden springer op igen, så du i det mindste kan få en diagnose på problemet.

Tro mig, jeg havde heller ikke tænkt mig at nærme mig de 3km. Jeg synes bare det er en SÅ langsommelig proces at bruge 12 uger på at komme op på 5km, jeg havde allerede været gennem programmet to gange nemlig. Jeg havde dog bare tænkt mig 1km i mit eget tempo og starte med 5 min rask gang. Så selvfølgelig øge med de 10 % hver uge. Tak for svaret :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share