Løbetype


Jonasf
 Share

Recommended Posts

For ca. et år siden er jeg begyndt at løbetræne igen efter en skade. Jeg har aldrig gidet løbe lange ture og føler hele tiden et behov for at presse mig selv. Dette kunne jeg dog ikke gøre pga. svaghed i muskler m.v. Jeg løb derfor forholdsvis lange ture 8-10 km. i langsomt tempo. Jeg har jævnligt oplevet at jeg fik skinnebensbetændelse og måtte holde pauser. Nu er jeg begyndt at spille fodbold igen, hvor der er mange korte hurtige ture. Det giver ingen problemer med mine skinneben (sjovt nok).

Jeg har læst at kroppen kan have naturlige tilbøjeligheder til at være lang eller kortdistance løber, som kan have sammhæng med skader. Jeg var samtidig til et foredrag med Rikke Rønholt (tidl. eliteløber på 400-800 m.), og hun fortalte at hun enormt let blev skadet, når hun løb lange ture.

Er der nogle steder man kan finde ud af hvilken løbetype man har og hvordan man skal træne - ud over at lytte til sin krop? Og er der nogle der kender gode løbeprogrammer til korte distancer?

Link to comment
Share on other sites

Personligt er jeg af den overbevisning at alle kan træne sig op til et marathon, så længe man træner "fornuftigt". Der er selvfølgelig nogle genetiske forskelle omkring muskelfibretyper og træningsrespons m.m. Men fysiologisk set er vi alle opbygget ens, og reagere nogenlunde ens på den samme type træning. Om man er til kort eller langdistancer tror jeg mere er mentale forskelligheder end fysiologiske.

Uden at kan konkludere det 100%, tror jeg grunden til du bliver skadet på længere ture er pga. den samlede belastning du får. En 10km løbetur med konstant belastning, måske endda på ren asfalt, er uden tvivl en noget større belastning for dine ben, end en fodboldkamp på græs med max 20m intervaller af gangen. Tænk over hvor mange stød der går gennem kroppen på en 10km tur, og tænk på belastningen er konstant. Så vidt jeg lige husker løber en midtbane superligaspiller lige omkring 10km gennem en hel kamp, og her er belastningen ikke konstant.

Hvis du gerne vil løbe 10km, vil jeg da umiddelbart råde dig til at starte ud med 3km roligt tempo, og derefter ligeså stille arbejde dig op med 10% om ugen. Givet du selvfølgelig har fået købt de rigtige sko.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share