Tidselolie


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong

I et forsøg på at undgå at min pengepung mister vægt, har jeg som modtræk til olier som flax og Udo's choice, investeret i en økologisk koldpresset tidselolie, samt en flydende fiskeolie.

Mit spørgsmål er så; indeholder tidselolie alpha linolensyre og linolsyre og kan jeg også bruge det til stegning?

Link to comment
Share on other sites

ups glemte lige dit andet spørgsmål.

EFAs er ekstremt følsomme overfor varme, så det er nok IKKE smart at bruge din nyindkøbte tidselolie til stegning! hvis du absolut skal stege i fedt, så brug en olie der primært består af mættede fedtsyrer, da disse meget bedre tåler opvarmning!

håber det hjalp

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål er så; indeholder tidselolie alpha linolensyre og linolsyre og kan jeg også bruge det til stegning

Du kan tage et kig på nedenstående link fra artiklen, det er en liste over hvilke kilder indeholder hvad.. bemærk, hvis du vælger at bruge hørfrø (flax) olie, så hold tilbage på kaffen, da det her en nedsættende effekt på optagelsesgraden af oliens omega-3 fedtsyrer.

liste over hvad der indeholder hvad fra "fedt" artiklen.

Link to comment
Share on other sites

Det er mere specifikt koffeinen der har en negativ effekt på optagelsesevnen af hørfrøolien. Hvordan det nærmere hænger sammen kan jeg ikke huske, men prøv evt. at lave en søgning på google... der er med garanti en bunke hits (kan ikke huske referencen) ;)

Link to comment
Share on other sites

Har jeg misforstået noget eller... ?!?

FLAX-OIL er et brand på lige fod med Udo's og Perfect Balance ?? Det er altså ikke at forveksle med alm. hørfrø-olie. At FLAX-OIL så består af olie udvundet af hørfrø er en anden sag - fremstillingsprocessen kan favoritere en fedtsyre frem for en anden, og dermed skabe en stor forskel mellem alm. hørfrø-olie og FLAX-OIL.

Er jeg galt på den ?? :huh:

Jeg bruger selv en økologisk hørfrø-olie, og jeg mener ikke den indeholder så meget alpha linolensyre som er angivet i skemaet ud for FLAX-OIL - hvis den gør er det jo super.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Formelt er fedtsyresammensætningen den samme, - i USA anvendes betegnelsen FLAX for olie, der er udvundet efter mere anstændige metoder end "normal" linseedoil/hørfrøolie, der kun egner sig til at imprægnere havemøbler med!

Vær opmærksom på, at f.eks. FLAX fra FLORA eller BARLEANS er udvundet i ilt- og lysfri omgivelser og uden intern-eller extern opvarmning, desodorisering, degummering, raffinering m.m. - og er opbevaret og transporteret på køl!

Flere af disse ting kræver helt specielle og ret kostbare produktionsforhold, så det skal du nok IKKE forvente at selv nok så "økologiske" produkter, der ofte har stået på en hylde ved stuetemp. i den lokale helsekostforretning i månedsvis!

Link to comment
Share on other sites

Lyset slukker i køleskabet, når du lukker døren.

Er du nu helt sikker ?? Har du måske nogensinde siddet i et lukket køleskab ?? :lol:

Nu er det sådan at de fleste forretnings-køleskabe har glas i døren istedet for massivt metal - og mig bekendt er glas gennemtrængeligt for (det meste) sollys - ergo bliver beholderen med olien ramt af lys. Da den ligeså er af glas rammes selve den fysiske olie af lysets stråler. GET IT !!! :devil:

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

"Rømer Produkt" hedder fabrikanten af den olie jeg indtager. De skriver selv på produktet, at det er produceret i iltfrit miljø og at frøene er koldpresset. Derudover fortælles der generelt om det høje indhold af alpha linolensyre - men ingen præcise angivelser af det i g. eller %.'

Jeg har ikke kunne finde mere info på nettet og de har tilsyneladende ingen hjemmeside (ifl. Krak og Google.com) - nogen som kender mere til produktet ??

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share