Styrketræning, overtræning..


uerfaren
 Share

Recommended Posts

Hey.

Jeg er en gut på 15 år.

Jeg er lidt over 180 cm og vejer omkring 64 kg.

Jeg har nu trænet i ca. 5 måneder, og jeg kan skam sagtens se forskel på min krop.

Der er så meget snak om overtræning, og at man skal passe grundigt på. Det er jeg skam godt klar over, men mit mål, som mange andre, er at blive større og stærkere. Så er det jo bare en bonus, at det også er sundt (i en vis grad).

Jeg har altid været en spinkel dreng, men har nu, efter 5 måneders træning, taget en del på hist og her. Mine arme er blevet større og min brystkasse har også forandret sig.. Jeg er dog også blevet en del mere bredskuldret end før og jeg er tilfreds.

Eller det er jeg jo så ikke, for så ville jeg jo ikke skrive det her :-D

Nå, men jeg synes, det er begyndt at gå lidt i stå. Jeg ved godt, at jeg kun er 15, og ikke er udvokset endnu.

Jeg skal nok komme op over de 190 cm, da min far næsten er 200, og jeg højst sandsynligt også kommer derop.

Jeg er godt klar over, at musklerne skal restituere, og min kost skal være godt fyldt med proteiner osv., så det behøver I ikke skrive en hel roman om.

Jeg træner regelmæssigt og har altid gjort det, fra da jeg startede. Mit mål er som sagt at blive stor, men IKKE bodybuilder. Slet ikke deroppe, men stadig "stor".

Jeg er meget ensrettet, når jeg har et mål.

Jeg trænede de første 4 måneder 3 gange om ugen.

Så her på det sidste er jeg begyndt at træne hver dag. Det er ca 3-4 uger siden, og det kører skam fint.

Som sagt træner jeg regelmæssigt, så det er HVER DAG. Det skal tages i betragtning.

Min kropstype vil jeg nok kalde en ekto/mesomorf. Jeg er jo spinkel og høj og sådan, men jeg vil ikke sige, at jeg er smalskuldret og heller ikke fladbrystet. Jeg var heller ikke fladbrystet, før jeg begyndte at træne.. Jeg har dog ikke kraftige led, men er meget atletisk af kropsbygning. Jeg vil også selv mene, at jeg har nemmere ved at opbygge muskler end en 100% ektomorf.

Min kost er nogenlunde sund:

Jeg spiser ALTID havregryn med cornflakes til morgenmad. Jeg spiser rigtig, rigtig meget her på det seneste, men det har jo også noget med, at jeg vokser meget i min alder.

Hver gang jeg kommer hjem fra træning, drikker jeg to store glas mælk og spiser en banan, for at få fyldt depoterne op igen. Jeg tager også ofte en stor håndfuld mandler, hen på dagen. Jeg er ikke typen, der går op i at få lidt fedt og sådan. Det skider jeg på. Jeg spiser stadig kulhydrater og fedt, men jeg æder ikke slik, chips eller drikker sodavand osv. hver dag.

I weekenderne er der undtagelser :-P

Mit program ser sådan ud:

Mandag - Biceps, ryg, skuldre, triceps

Tirsdag - Bryst, triceps (mildere forstand - jeg træner dem ubevidst, da de også kommer i spil under bænkpres og andre brystøvelser, det samme med skuldrene)

Onsdag - Biceps, ryg, skuldre, triceps

Torsdag - Bryst, (triceps og skuldre i mild forstand)

Fredag - Biceps, ryg, skuldre, triceps

Lørdag - Bryst, (triceps og skuldre i mild forstand)

Søndag - Biceps, ryg, skuldre, triceps

OBS: Jeg spiller også fodbold mandag, onsdag og kamp i weekenden.

Jeg kan også starte mandag med bryst, triceps og skuldre, og så kører jeg det bare omvendt.. Det er ligegyldigt.

Jeg vil bare høre jer mere erfarne, om jeg overtræner i min alder? Altså kan jeg kører det her, eller er det får hårdt får min krop som helhed? Er mit program generelt godt nok?

Endelig spørg, hvis der er noget.

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen,

Det ser umiddelbart ud til at du har styr på din kost og får spist det du skal, da du har taget kilo på.

Men hensyn til dit program, synes jeg ikke det er helt hensigtsmæssigt. Du spiller fodbold 3 gange om ugen, samtidig med at du styrketræner hver dag. Det kan hurtigt blive for meget. Jeg vil foreslå at du skærer ned på træningen og kun træner hveranden dag maks. Jeg vil så foreslå et fullbody program som du kører hver gang. Det program kunne bestå af:

Squat

Dødløft

Bænkpress

Bent-over Rows

Military press

Pull-ups

På den her måde kommer du kroppen igennem hver gang og dine muskler får bedre tid til at restituere (Husk at det er under hvile at du bliver stærkere). Eventuelt kunne du google Rippetoe's "starting strenght" eller Bill Starr's programmer. Disse er lavet til "begyndere" og vil kunne give dit et godt fundament at bygge videre på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have :-)

Før jeg begyndte at opdele muskelgrupperne, trænede jeg faktisk de muskler, jeg nu har splittet i to, på én dag. Det var dengang, jeg trænede 3 gange om ugen.

Jeg kan godt se, at det ser lidt overbelastet ud for min krop, men hvad med her i sommerferien? Der spiller jeg ikke fodbold..

Link to comment
Share on other sites

Vil stadig mene at du vil få mest ud af et fullbody træningsprogram 3 gange i ugen. Hvertfald det første år vil dette være at foretrække. Du kunne evt have 2 forskellige programmer som du så skifter imellem, fx.:

Pas A:

Squat

Stivbenet dødløft

Bænkpres

DB Bent-over Row

Military press

Pull-ups

Pas B:

Dødløft

Front-squat

Skrå bænkpres

BB Bent-over row

DB skulder pres

Pulldowns

Uge 1: A, B, A

Uge 2: B, A, B osv....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share