Energidrik til løbetur


blazz
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Da jeg er begyndt at løbe nogle længere ture, vil jeg gerne supplere med lidt energidrik under min løbetur. Dels for at øge intensisten, men også for at vænne kroppen til, at drikke sukkervand under længere løb

Jeg har kigget på High5 4:1, som består af 4 del kulhydrat og 1 del protein.

Som nærig jyde, kunne jeg se, at det indholdte druesukker og maltodextrin og protein. Så jeg forsøgte at lede efter det på nette. Jeg kan lave en blanding på 6kg, for den pris High5 tager for 1,6 kilo.

Vil i mene jeg får et lige så godt produkt, hvis jeg selv blander det, og hvad skal jeg tilsætte for at få lidt elektrolytter og smag i også?

På forhånd tak

Peter

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved, at træne mig op til et marathon. Er begyndt at løbe ture på den anden side af 10km. Det var mest tiltænkt de ture der vare over en time

Jeg tænker bare hvorfor drikke andet end vand på ture på over en time??

Jeg skal godt nok løbe lange ture i træning før jeg ville overveje andet end vand.

Så snakker du for at holde høje intensitet, men på ture over en time skal intensiteten jo netop ikke være ret høj.

Link to comment
Share on other sites

Tror sagtens du kan skippe protein delen og nøjes med maltodextrin og druesukker eller almindeligt sukker, ca 5-8% kulhydrat er passende, altså 50-80g/liter færdig blanding. Elektrolytter er af mindre betydning så længe du ikke drikker for meget (drik ikke mere end tørsten forlanger) og vi kun taler om maraton løb. Vil du ha elektrolytter med så vil 1-2g salt/liter færdig blanding være passende. Vil nok foretrække den lave mængde for ikke at stimulere tørsten unødigt meget og hvis du i øvrigt ofte sveder meget, vil din sved indeholde mindre salt end normalt.

En billig opskrift kunne være følgende til 1 liter:

40g maltodextrin

40g sukker

1g salt (ville selv bruge uraffineret havsalt, men det betyder næppe det store!

Er du interesseret i noget der smager lidt af noget, kunne du modificere opskriften ved at udskifte sukker delen med 4 dl appelsinjuice/liter blanding.

Er i øvrigt enig med de der mener at rent vand er fint til dit behov.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Vand er fint op til omkring 20km, men over det vil noget sukker være en god ting.

På almindeligt motionistplan vil saftevand, juice, lidt frugt, en leverpostejmad eller en pose matadormix være ganske fint (leverpostejmadden not so much).

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder mig også på vandholdet, og endda uden problemer op til de 25km.

Jeg vil derudover stille mig tvivlende over for behovet om vædske på ture under 15-18km. Det afhænger selvfølgelig helt af vejret, men jeg har løbet en del halvmarathon uden at drikke undervejs overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share