et spørgsmål om puls og løb.


Wanabee
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har løbet nu i 2 måneder og jeg oplever, at jeg er blevet hurtigere til at løbe, men at min puls under løbet er lavere end den var da jeg startede.

Jeg føler mig ikke mindre forpustet når jeg løber, pulsen kommer bare ikke så højt op som i starten.

Den er dalet fra at ligge mellem 175-182, til ikke at komme over 175 nu.

er det almindeligt at ens puls daler på den måde?? skyldes det en forbedring i min kondition, eller er der et eller andet galt?

Link to comment
Share on other sites

Ja - hjertet/blodet er blevet bedre til at transportere ilt ud til musklerne fra lungerne.

Derudover er du blevet mere effektiv til at løbe (du har 'øvet' dig i 2 måneder) og du bruger derfor mindre energi end før.

Det her jeg nemlig lige læst i en bog.

Link to comment
Share on other sites

Ja - hjertet/blodet er blevet bedre til at transportere ilt ud til musklerne fra lungerne.

Derudover er du blevet mere effektiv til at løbe (du har 'øvet' dig i 2 måneder) og du bruger derfor mindre energi end før.

Det her jeg nemlig lige læst i en bog.

Tak for svaret.

som jeg forstår det skal jeg altså ikke forvente at blive mindre "presset" med tiden, jeg vil altid blive lige forpustet, men min puls bliver sværere at presse i vejret, er det korrekt. (altså hvis jeg løber en given distance så hurtigt jeg kan)

Men vil det så også sige, at min Max puls ændre sig?? altså hvis jeg beregner et løbeprogram ud fra en max puls, er jeg så nødt til at opdatere den max puls f.eks. hver anden måned?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber en given distance så hurtigt du kan, vil du selvsagt presse dig til det yderste, og du skal ikke regne med at føle dig mindre presset hvis de er i god form.

Din maxpuls ændrer sig ikke (i hvert fald ikke ret meget), den bliver bare sværere at opnå.

Link to comment
Share on other sites

Ja - hjertet/blodet er blevet bedre til at transportere ilt ud til musklerne fra lungerne.

Det er for så vidt rigtig men langt hovedparten af konditionsforbedringen skyldes øget aerob forbrændingskapacitet i musklerne gennem opregulering af stofskifte enzymer samt øget kappillærdensitet..

Din maxpuls ændrer sig ikke (i hvert fald ikke ret meget), den bliver bare sværere at opnå.

Maxpulsen falder en anelse når man forbedrer sin kondition..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber en given distance så hurtigt du kan, vil du selvsagt presse dig til det yderste, og du skal ikke regne med at føle dig mindre presset hvis de er i god form.

Din maxpuls ændrer sig ikke (i hvert fald ikke ret meget), den bliver bare sværere at opnå.

Ja, det er naturligvis klart, hvis jeg løber så hurtigt jeg kan, bliver jeg lige træt lige meget hvad min kondi er, der fik jeg formuleret mig dumt.

Det jeg mente var, at jeg troede blot, at det at min kondi blev bedre gjorde, at jeg kunne løbe distancen hurtigere.

Jeg vidste ikke, at min puls også ville falde, derfor overraskede det mig, at min puls var lavere, men at jeg stadig var lige presset, det var såden det skulle lyde.

Men tak til jer alle for svarene, nu fik jeg svar på alt hvad jeg ville vide (lige pt.)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er naturligvis klart, hvis jeg løber så hurtigt jeg kan, bliver jeg lige træt lige meget hvad min kondi er, der fik jeg formuleret mig dumt.

Det jeg mente var, at jeg troede blot, at det at min kondi blev bedre gjorde, at jeg kunne løbe distancen hurtigere.

Jeg vidste ikke, at min puls også ville falde, derfor overraskede det mig, at min puls var lavere, men at jeg stadig var lige presset, det var såden det skulle lyde.

Men tak til jer alle for svarene, nu fik jeg svar på alt hvad jeg ville vide (lige pt.)

Lad os sige du løber den samme distance, men løber den hurtigere, så skulle din puls gerne ligge nogenlunde på det samme og du vil føle dig lige så presset, men du har jo også løbet stærkere. men hvis du løber den samme distance på samme tid som tidlgere, skulle du gerne have fornemmelsen af at være mindre presset (din puls ligger lavere), fordi din krop er blevet bedre (Uden at komme ind på alt for indviklede forklaringer med kapillærdensitet osv.). Men hvis det er som i dit tilfælde, at du løber stærkere og din puls ikke rigtig kan komme op og du føler dig meget presset, så kan det også være overtræning. Det kommer ofte til udtryk ved ikke at kunne få pulsen op, men det skal selvfølgelig ses i lyset af hvor meget og ofte du træner.

prøv evt. at hold øje med din hvile puls/morgen puls, så vil du få et godt indblik i hvordan din krop har det og om du evt. er i overtræning. I det tilfælde så sørg for at holde nogle gode restitutions dag.

håber det giver mening

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share