Billig/dyr porteinpulver


AGV
 Share

Recommended Posts

Der findes proteinpulver i mange forskellige prisklasser, men hvor stor er forskellen egentlig i kvalitet.

Med andre ord, bør man gå efter det billigst, mellemgruppen eller er pengene reelt givet bedst ud på det dyreste?

Hvad mener I og hvad indtager du selv det billige eller dyre?

Ps. Jeg spørger ikke til konkrete mærker, blot billigt i forhold til dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Forskellen er smagen og opløseligheden. Det er i hvert fald min erfaring.

Enig.

Der er jo nok forskel på kvaliteten mellem nogle produkter. Men det er jo totalt uigennemskueligt, desværre. Kunsten er nok at undgå supplementer i videst muligt omfang.

Så der jo i.ø. også diskussionen omkring whey contra cassein contra miscellar (eller hvad det nu hedder) Den synes jeg egentligt er mere interessant.

Link to comment
Share on other sites

Så der jo i.ø. også diskussionen omkring whey contra cassein contra miscellar (eller hvad det nu hedder) Den synes jeg egentligt er mere interessant.

Det synes jeg på ingen måde er interessant, men det har vi snakket om et par gange efterhånden.

Ofte vil de proteinpulvre med flotte kulørte etiketter også være dem med mest tilsat lort. Bulkpowders er muligvis det billigste man kan opstøve, og det mixer nemt og smager fint og neutralt.

Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg på ingen måde er interessant, men det har vi snakket om et par gange efterhånden.

Det erindrer jeg ikke :smile:

Men er kulhydrat så også kulhydrat? Ris, flormelis, forskellen er den samme.

Ofte vil de proteinpulvre med flotte kulørte etiketter også være dem med mest tilsat lort. Bulkpowders er muligvis det billigste man kan opstøve, og det mixer nemt og smager fint og neutralt.

Nu vil Zorglub, af gode grunde, helst ikke have vi diskutere mærker. Men lige netop Bulkpowders, har jeg selv købt calcium casseinate ved. Der var talrige plastrester i pulveret.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen forskel på protein for den almindelige person (skal du stille op til BB konkurrence indenfor de næste par måneder er der måske) - på samme måde som det er ligegyldig hvilken form for kulhydrat du propper i din shake.

Sammeligningen mellem f.eks. fructose og kartofler svarer jo til en sammenligning af proteinpulver og kød som proteinkilde.

Link to comment
Share on other sites

Det erindrer jeg ikke :smile:

Men er kulhydrat så også kulhydrat? Ris, flormelis, forskellen er den samme.

Nej.

Protein har for eksempel ikke samme effekt på blodsukkeret som kulhydrat har.

Nu vil Zorglub, af gode grunde, helst ikke have vi diskutere mærker. Men lige netop Bulkpowders, har jeg selv købt calcium casseinate ved. Der var talrige plastrester i pulveret.

Det er selvfølgelig uheldingt, men studier hvor N=1 er sjældent noget man skal basere det helt store på. Jeg har personligt brugt det firma et par gange og har kun gode ting at sige om det. Det kunne for såvidt også være et af de andre firmaer der sælger no-name valleprotein i store mængder. Faktum er at man kan købe 5kg proteinpulver til lige omkring 35£, mens man skal give op mod det dobbelte for produkter med en mere farverig etiket og et større marketingsbudget. Det er også fint nok hvis man bedre kan lide smagen og har masser af penge, men det betyder bestemt ikke at kvaliteten er bedre.

Personligt har jeg prøvet at spise manisk hver 2-3 time og drikke kassein om aftenen og pis og lort uden at se fantastiske resultater. Jeg har også prøvet at lade være med at stresse så meget over det og have sporadiske "små-faster" (og til tider længere faster) uden at det på nogen måde påvirkede min kropskomposition negativt.

I mine øjne er det spild af penge at købe kassein i stedet for valle - hvis man virkelig er så bange for at blive katabolsk midt om natten, så kan man jo tilføje olivenolie, fiber og eventuelt skyr/fromage frais/mælk til sit sidste måltid.

Edited by Fame Boy
Link to comment
Share on other sites

Men hvis protein er protein, og prisen bør være den udslagsgivende faktor. Så er mit spørgsmål følgende. Den omtalte forhandler har et produkt: Super Pea Protein Isolate. Det er suverænt det billigste proteinpulver i deres katalog. Her kan man spare ca. 25% til 45% i forhold til deres whey.

Hvorfor er det så ikke det du køber?

Link to comment
Share on other sites

Primært pga smag og "mixability", sekundært bioavailability og tertiært aminoprofil.

Det er velkendt og veldokumenteret at plantebaseret proteinpulver ikke har samme tilgængelighed som vallebaseret. Det er forholdsvis nemt at påvise.

Det er dog såvidt vides aldrig påvist at kassein skulle være bedre end valle.

Jeg forstår desuden ikke hvordan vi gik fra at snakke in valle vs kassein til at inkludere h

Det korte af det lange er at valle er det ideelle valg for langt de fleste. Godt og billigt.

Link to comment
Share on other sites

Primært pga smag og "mixability", sekundært bioavailability og tertiært aminoprofil.

Det er velkendt og veldokumenteret at plantebaseret proteinpulver ikke har samme tilgængelighed som vallebaseret. Det er forholdsvis nemt at påvise.

Det er dog såvidt vides aldrig påvist at kassein skulle være bedre end valle.

Jeg forstår desuden ikke hvordan vi gik fra at snakke in valle vs kassein til at inkludere h

Det korte af det lange er at valle er det ideelle valg for langt de fleste. Godt og billigt.

Well, jeg opponerer blot imod at protein = protein. Synes egentligt at det er en unødig forsimpling.

Jeg bliver så måske misforstået, fordi jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

Med miscellar, mente jeg f.eks. blandingsprodukter, hvor der eksempelvis kunne være æg eller andet gøgl i. Således at forstå: Valle vs. Kassein vs. Æg vs. Soya vs. Ærter vs. Hamp vs. ris-øko-trip vs. Progenex-bomben. Så det var egentligt ikke så meget valle vs. kassein jeg mente. Men mere generelt. Det synes jeg er interessant. Derimod synes jeg ikke der er interessant om Bodylabs 100%-version af 80%-valle er bedre Dymatize 7hour Slow Release-valle. For det er jo med al sandlighed blot bogus-ettiketter alligevel.

At protein ikke har samme effekt på blodsukkeret som kulhydrat har, er jo også en længere snak. For hvis man kigger isoleret på blodsukker/insulin, så mener at jeg f.eks. Jacob Søndergaar, på hans facebook, for ikke så længe siden har posted henvisning til en undersøgelse, der påviste at mørkt rugbrød havde samme insulin spike som krydderboller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share