Smerte/jag ukendt sted


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er begyndt at udvikle nogle underlige jag, der kommer specielt under dødløft, og det har udviklet sig så meget, at det kan mærkes alene når jeg går (Dog svagt). Smerten er nærmest lige over højre balle - typisk langt inde i musklen, og det går lidt op mod lænden og kan måske også gå ned i baglåret. Jeg kan mærke, når jeg sidder på en hård bold lige under hoften (under Ledskålen?) og på det øverste af siden af højre balle, at der er noget galt dér, og jeg forsøger at strække den muskel ud så ofte, jeg kan, samt at sidde på en bold lige det sted (ja ...). Men jeg ved ikke, om det kan være noget alvorligt?

Er der nogen, der har haft noget lignende og kender til en løsning?

På forhånd tak!

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Hej

Smerter som strækker sig fra ryggen og benet kan stamme fra mange forskellige ting. Der er mange strukturer som kan blive påvirket. Helt lokalt kan det "blot" være en forstrækning af baglårets muskler. Når det nu drejer sig om lændesmerter også, samt at smerten i benet kan bevæge sig længere ned af låret, er jeg mere tilbøjelig til at tro at det drejer sig om noget andet end en muskel.

Det fænomen, at en smerte breder sig ud fra lænd/balde og ned af benet kaldes for periferalisering, hvilket kan være et tegn på irritation af ischiasnerven. Eftersom du beskriver at smerten opstår når du dødløfter, kan det tænkes at din ryg ikke bryder sig om at blive bøjet forover. Den "logiske tanke" er derfor at du bør prøve at bøje dig mere bagover, enten stående, med hænderne i ryggen, eller liggende på maven, og presse sig op på strakte arme uden at løfte hoften fra gulvet. Resultatet af dette bør i bedste fald være at smerten centraliseres til balde/lænd, og til sidst forsvinder derfra.

Derudover bør du nok holde dig fra øvelser som dødløft, squat osv. (eller i hvert fald sætte belastningen så meget ned at det ikke udløser smerte) indtil du har styr på hvad det er for en type skade.

Jeg synes dog at du bør få det undersøgt hos en fysioterapeut (få en henvisning fra lægen), da det kan være lidt mere indviklet end som så.

Jeg håber dette kan bruges

mvh Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jamen jeg har også overvejet en smut hos lægen. Han har desværre bare travlt, så der går lidt tid, før der sker noget lige dér. Træning uden squat? Så er der jo ingen træning tilbage ;-) Men ja, jeg har også indset, at vægten på vægtstangen skal justeres lidt lige for tiden.

Kan det evt. forebygges? For det er jo ærgelidt ikke overhovedet at kunne dødløfte. Indtil videre udfører jeg en masse udstræk, og jeg plejer at sætte mig på en bold i et par minutter det sted, det gør ondt.

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share