bibeholde lav vægt over tid


classen
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Normalt siger teorien, som jeg har forstået den, at taber man nogle kg fedt, så "taber" man ikke fedtceller, men disse fedtceller mindskes bare (og "forsvinder" aldrig igen)

Jeg har samtidige læst et sted, at hvis en person har haft en fast fedtprocent over en årrække, og derefter taber X kg. fedt ned til en ny fedtprocent, så kan denne person forvente at denne nye fedtprocent vil være det nye "normalniveau" efter godt 2 år, hvis den nye lave fedtprocent holdes.

Mener I (og kan i evt. understøtte meningen med vidensskabelige data?) at, denne "2-års regel" er korrekt? - og hvis ja, om den skyldes:

1) Fedtcellerne reeelt forsvinder, hvorved tendensen til fedt-produktion ved kcal-overskud minimeres?

2) Fedtcellerne reeelt ikke forsvinder igen, og effekten alene skyldes at personen har fået ændret underliggende vaner (for ellers kunne fedtprocenten ikke holdes i 2 år)?

På forhånd tak!!

Link to comment
Share on other sites

Hvad der sker med antallet af fedtceller på sigt er svært at sige. Din fedt mængde er påvirket at mange ting og nogle af dem er nemme at påvirke og andre er svære. Mange mennesker har haft held til at bibeholde en lavere kropsvægt og det kunne jo tyde på at det er muligt. Personligt tror jeg det handler om ens villighed til at ændre på sine vaner.

Denne blog handler om lidt forskelligt, men regulering af fedme, er et centralt emne generelt.

http://wholehealthsource.blogspot.com/

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Normalt siger teorien, som jeg har forstået den, at taber man nogle kg fedt, så "taber" man ikke fedtceller, men disse fedtceller mindskes bare (og "forsvinder" aldrig igen)

Jeg har samtidige læst et sted, at hvis en person har haft en fast fedtprocent over en årrække, og derefter taber X kg. fedt ned til en ny fedtprocent, så kan denne person forvente at denne nye fedtprocent vil være det nye "normalniveau" efter godt 2 år, hvis den nye lave fedtprocent holdes.

Mener I (og kan i evt. understøtte meningen med vidensskabelige data?) at, denne "2-års regel" er korrekt? - og hvis ja, om den skyldes:

1) Fedtcellerne reeelt forsvinder, hvorved tendensen til fedt-produktion ved kcal-overskud minimeres?

2) Fedtcellerne reeelt ikke forsvinder igen, og effekten alene skyldes at personen har fået ændret underliggende vaner (for ellers kunne fedtprocenten ikke holdes i 2 år)?

På forhånd tak!!

Jeg tænker bare at hvis man ikke indtager flere kcal end man forbrænder, så vil fedtcellerne jo ikke fyldes op igen, så er det jo lige meget om de egentlig stadig er der og er tomme. Det handler jo bare om ikke at gå tilbage til de gamle kostvaner, så længe balancen mellem indtag og forbrænding er der, så burde der jo ikke blive lagret noget i fedtcellerne. Jeg kan ikke undstøtte min teori, da det bare er det mine egen logik siger mig :)

Edited by juliemalou
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share